Erdei iskolai program a környezetért

Az erdei iskola nagyon hatékony és támogatandó nevelési-oktatási mód ahhoz, hogy a gyermekek megtanulják a természet szeretetét. A mostani kormányzat kiemelt feladatnak tekintette az általános és a középiskolák egyre nagyobb számú kezdeményezéseinek támogatását. Erdei iskolát létrehozhatnak erdőben, tó, folyó mellett vagy akár egy aprócska faluban is. Az erdei iskola gyűjtőfogalom, amely a képességfejlesztés megszokottól eltérő körülményeit jelzi. Lényege, hogy a részt vevő gyermekek és a pedagógusok jól érezzék magukat a környezet és a természet közvetlen közelében, miközben hasznos ismereteket szereznek környezetünkről.

Sallak Kinga
2002. 04. 23. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Gőgös Zsuzsa programszervező a Budakeszi Vadaspark erdei iskolai programjáról lapunknak elmondta: évente több turnusban várják az alsó tagozatos iskolásokat és a nagycsoportos óvodásokat. Szerinte ez a legjobb életkor ahhoz, hogy a gyermekek megtanulják érteni, ismerni és szeretni a természetet.
Az Oktatási Minisztérium és a Környezetvédelmi Minisztérium korábbi szándéka az volt, hogy hosszú távon valamennyi általános iskolás korú gyermeknek lehetővé tegye az erdei iskolákban való részvételt. A tapasztalat ugyanis az, hogy a kerettanterv kevés lehetőséget nyújt a környezeti nevelésnek.
Az első erdei iskolát Berlin mellett, Charlottenburgban alapították 1904-ben. Hazánkban 1908-tól sorra nyitották meg kapuikat a tanulni vágyó kisdiákok előtt a hazai erdei iskolák, közöttük sok úgynevezett kerti iskola.
Napjainkban ismét divatossá vált az erdei iskola intézménye, hiszen a technikai fejlődés különösen a nagyvárosokból szorította ki a zöld területeket. Így fontos, hogy az általános és középiskolás diákok tantervi keretek között is eljuthassanak olyan természetes élőhelyekre, ahol ismereteiket bővíthetik. Egy jól működő erdei iskola legfontosabb követelménye a természet. Magyarország ebből a szempontból szerencsés helyzetben van, hiszen az ipar által még nem háborított területek, szép tájak adottak hazánk minden szegletében. A gyerekek a foglalkozások alatt megismerkedhetnek az élettelen környezet jellemzőivel, amelybe beletartoznak az időjárási megfigyelések, a talaj szerkezetének, vízáteresztő képességének, termőképességének vizsgálata, a folyók, patakok, tavak vizeinek vizsgálata. Megismerhetik az adott élőhely jellemző növény- és állatvilágát.
Az ökológiai foglalkozások alatt közvetlenül is megtapasztalhatják azokat az öszszefüggéseket, hogy milyen kapcsolat van a csapadékmennyiség, a napsütéses órák száma, a talaj adottságai és az élőhely növényvilága között. Megfigyelhetik, hogy a táplálékláncban az egyes növény- és állatfajok milyen szerepet töltenek be, illetve az állatok egyes élethelyzetekben miként viselkednek, ha azonos vagy eltérő fajból származó egyeddel találkoznak.
A környezetvédelmi megfigyelések alkalmával szemügyre veszik, hogy található-e szemét azon a környéken, szennyezett-e a talaj, a levegő, az állóvizek és a területen átfolyó patakok. Ezeket a rendkívül hivatalosnak és „iskolainak” tűnő programokat természetesen játékos formában igyekeznek a gyermekek elé tárni, s kiegészülnek olyan izgalmas eseményekkel, mint az éjszakai állatles, a környékbeli tanyákon élő háziállatok megtekintése, az éjszakai tájoló túrák és madárgyűrűzések. Megismerhetik olyan régi vidéki mesterségek fortélyait, mint a kosárfonás, a csuhébaba készítése, a bodzasípfaragás, s mindezek mellett megtanulhatják a kerti munkák praktikáit is. Az erdei iskolában elsajátított ismeretek számonkérése természetesen szintén játékos formában történik, például egy jó hangulatú akadályverseny feladatain keresztül.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.