Laborcz Lajos, az üstdob virtuóza

Malonyai Péter
2002. 04. 19. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Komolyra akkor fordult a dolog, amikor Laborcz Lajoska cintányért kapott karácsonyra. Idősebb Laborcz és hitvese persze azonnal kapcsolt: alighogy kicsomagolta a gyerek az ajándékot, máris fölkapták, és vitték volna a pincébe. Tudták, hogy a Kodály-módszer áldásánál nagyobb átok a zajártalom.
Balszerencséjükre a kisfiút ritka jó memóriával áldotta meg a sors, még az új év sem jött el, máris kikövetelte fölmenőitől az ajándékot, és attól kezdve nem volt nyugalom a Laborcz-házban. Laborcz Lajoska kitartóan zajongott egész álló nap, mentsége csak annyi lehet, hogy az idő előrehaladtával örökre eljegyezte magát az ütőhangszerekkel.
Fölnőve üstdobos lett, a kisváros társulata alkalmazta, így a helybeliek estéről estére megcsodálhatták őt, ahogy meredt vigyázzban, jobb kezében az ütőt tartva készenlétben áll a hangszere mögött. Zenei talentumáról nem sokat tudhattak meg, elvégre a világ zeneirodalma nem ismer olyan művet, amelyben az üstdobé a főszerep. Ez persze sokáig bántotta Laborcz Lajost, ám aztán rájött, hogy elfoglaltsága rengeteg szabad idő forrása.
Igyekezett is kihasználni a zeneművek kínálta holtidőt. Belevetette magát az üzletelésbe. Ahol a partitúra megkövetelte, ráütött a hangszerre, hogy csak úgy zengett, aztán elrohant az éppen soros megbeszélésére. Enyhén szólva sem volt ügyetlen, legyen elég annyi, hogy a kákán is csomót keresett (olcsón vette, és drágán adta), aki pedig nagy lakásra vágyott, egyből hozzá fordult, mert híre ment, hogy nála mindig föllelhető egy-két-három, palotának is beillő ingatlan címe. ,,Kicsiből nagyot, avagy a hodálymódszer” – hirdette névjegyén, bizonyítva, hogy csak kényszerűségből szakadt el gyerekkora meghatározó élményétől s tanítójától.
A színháznál tudomásul vették, hogy Laborcz Lajos örökké lót-fut, nincs egyetlenegy nyugodt perce sem. Elnézték neki, hogy csupán be-beugrik a zenekari árokba, rácsap a hangszerére, és máris robog tovább. Néhány örök ellenzéki megpróbálta eláztatni a direktornál, holmi társulati egységre, a közösség érdekeire, mi több, a művészi alázatra hivatkozva, ám próbálkozásaik nem jártak sikerrel. Az igazgató mindannyiuknak elmagyarázta: gondoljanak bele Laborcz helyzetébe, mennyire kiszolgáltatott, mivel csak néhány taktus jut neki esténként arra, hogy szolgálja a művészetet, hogy valódi élménnyel ajándékozza meg a közönséget.
– Kell neki is egy kis öröm, én pedig senkinek sem állok útjába, ha egyről a kettőre akar jutni – zárta rendre a kioktatást, amivel persze csak növelte a többi zenészben lévő feszültséget és irigységet. Mert az az igazság, hogy a társulat tagjait majd megette a fene, látván, hogy Laborcz bizony egyre gazdagabb és gazdagabb lesz, az idő múlásával kifejezetten vagyonos emberré válik.
Az elsőhegedűst különösen bosszantotta, hogy Laborcz megtollasodott, kifejezetten betege lett a másik sikerének. Neki ugyanis reggeltől estig ott kellett lennie a színházban: délelőtt próba, este előadás, ráadásul az elsőhegedűs mindenütt főszereplő, ahol a kotta az úr. Egészen belefogyott az irigykedésbe, amikor végre kipattant a fejéből az isteni szikra. Azonnal rohant a direktorhoz.
– Ugye, azt mondtad, hogy nem állsz senkinek sem útjába, aki a boldogulását keresi?
– Mondtam.
– Azt is mondtad, ugye, hogy Laborcz nincs kihasználva, ezért tehet meg mindent?
– Ezt is mondtam.
– Hát akkor ide figyelj, az üstdob sincs kihasználva, és nekem is kell egy kis mellékes… – tért a lényegre az elsőhegedűs, s némi huzavona után kiharcolta, hogy Laborcz hangszerének üregében, a teret kihasználandó, csirkéket keltessen.
– Százalékot persze kaptok – vetette oda mellékesen, pedig amint később kiderült, ez volt a fordulópont. A csirkekeltetés ugyanis legalább annyi hasznot hozott a társulat tagjainak, mint a különféle üzletek Laborcznak. A nézők ugyan nem értették, miért jár éktelen csiviteléssel, ha az üstdobos belép, de nem voltak jártasak a modern zenében, ezért betudták formai kísérletnek.
Az új üzletág oda vezetett, hogy amikor anyagi nehézségekre hivatkozva bezárták a színházat, a zenészek azonnal váltottak, és főállásban foglalkoztak tovább a csirkékkel. Nagy haszonnal, mi tagadás, nagy örömöt szerezve ezzel az elsőhegedűsnek. ,,Na, az a barom kimaradt ebből a jó kis buliból” – dörmögte magában Laborczra gondolva.
Aztán egy napon az igazgató társulati ülést (hivatalosan: szövetkezeti közgyűlést) hívott össze, hogy bejelentse: fuzionálnak egy nagy állami céggel, komoly, világlátott ember kell vezetőnek, ezt megköveteli a külföldi megrendelések tömkelege.
– Bemutatom az új cégvezetőt – intett színpadiasan (a vér nem válik vízzé) maga mögé, mire arcán széles mosollyal, nagy taps kíséretében belépett Laborcz Lajos.
Az elsőhegedűs a szívéhez kapott, érezte, hogy itt a vég. Annyi ereje azért maradt, hogy a kórházi ágyon – miközben undorral félretolta a csirkelevest – megígértesse a feleségével: ha történne vele valami, a gyereknek mindenképpen cintányért vegyen karácsonyra.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.