Nem nyit ki többé a Metro mozi

A Teréz körút Podmaniczky utca és Nyugati tér közötti szakaszán az 1880-as évek közepén a Magyar Államvasutak nyugdíjintézete két lakó-, illetve irodaházat emelt. Az épületeket egy ma már nem létező, a Podmaniczky utcával párhuzamos utcácska választotta el egymástól, melyet 1923–24-ben építettek be. 1926-ban fényes külsőségek között itt nyitották meg az UFA német filmvállalat közép-európai terjeszkedésének egyik fontos mozgóképpalotáját, akkor UFA Színház néven. Később nevezték UFA mozinak is, majd felvette a Scala-Metro nevet. 1949–1990-ig Szikra mozi néven működött, majd 1990-től 2000-ig, végleges bezárásáig ismét Metro néven üzemelt.

Deák Attila
2002. 05. 21. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az 1920-as évek elején a Nagykörút ezen szakaszán csak a Décsi mozgó (Teréz körút 28.) és a Nyugat (Teréz körút 41.) üzemelt. A hiányból adódó lehetőséget használta ki a Genius Film, az UFA filmgyár budapesti képviselete, amikor tárgyalásokat kezdett a MÁV-val egy felépítendő filmszínház ügyében. A választott terület az 1923–24-ben beépített utcácska helyén ideiglenesen létesített gépcsarnok feletti tér lett. A terveket a néhány évvel korábban megnyílt Corvin mozi tervezője, Bauer Emil készítette. A mozit 1926-ban adták át, s az Est Hármaskönyve szerint ekkor az UFA Színház külseje kész látványossága volt a fővárosnak, a Nyugati pályaudvarra érkező idegeneknek.
A mozi ünnepi megnyitóján Karinthy Frigyes Prológusa után magyar és UFA-filmhíradót, majd a Charley nénje és a Varieté című filmeket láthatta a közönség. A több mint hétszáz nézőt befogadó mozi építkezésébe és a műszaki felszerelésekbe az UFA 160 ezer dollárt fektetett be. Az akkori kor legmodernebb belsőépítészeti megoldásai – nyitható mennyezet, változatos fényeffektusok – mellett beépített orgona és a Stefanidesz Károly zeneigazgató által vezetett zenekar szolgálta a közönséget.
A Genius Film szerződése 1931-ben lejárt, s ekkor az amerikai Metro–Goldwyn– Mayer vette át a mozit, melynek nevét Scala-Metróra változtatták. A második világháborút követően a Mafirt érdekeltségébe, az államosítással pedig 1950-ben a Főmo tulajdonába került, s ekkor kapta a Szikra mozi nevet. 1957-ben már nem lehetett tovább halogatni a felújítást és a belső átalakítást. Modernizálták az előcsarnokot, kicserélték a pénztárfülkéket, megváltozott a mennyezet kialakítása. A három lépcsőfokkal megemelt körúti bejáraton belépve a néző egy négyzetes szélfogó térbe érkezett, melyből további három lépcsőfok vezetett a pénztárcsarnokba. A pénztárfülkék mellett nyíltak a földszinti nézőtérre és az erkélyre vezető lépcsőfeljárók. Az előadás után a folyosók túlsó végén lévő lépcsőházat használta a közönség a mozi elhagyására, a kijáratok a Jókai utcára nyíltak.
A Szikra mozit 1974-ben bezárták, és közel négyesztendős kényszerszünet következett. Ekkor alapjaiban változtatták meg a Bauer-féle terveket: kamaratermet építettek, a felvezető lépcsőházakat teljesen elbontva új, kétkarú lépcsősort létesítettek. A nagyteremben is csak részben maradt meg a Bauer-féle belsőtér-kiképzés. A közönségforgalmi részeket jellegtelen kerámialapokkal burkolták, padlójára pedig gumilapokat fektettek.
A mozi a hatvanas-hetvenes években élte fénykorát: délelőtt és délután, napi hat előadásban vetítettek filmeket zsúfolt házakkal. A Budapest Film kezelésében lévő mozi 2000-ben bezárt, nem tudta felvenni a versenyt a multiplexekkel. Miután az épület a MÁV Rt. tulajdonában van, a magas bérleti díj miatt a Budapest Film nem kívánta felújítani. A MÁV illetékesei többszöri érdeklődésünkre csak annyit közöltek: még nem született döntés az épület hasznosításáról.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.