Napi sajtószemle

2003. 09. 26. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

NEW STATESMAN
Nemhogy csillapodnának a szenvedélyek és indulatok Mel Gibson Jézus kereszthaláláról készült filmje körül, de egyre magasabbra csapnak körülötte, mint arról a baloldali brit hetilapban olvashatunk. A csak igen kevesek által értett arámi nyelven forgatott film teljes hűséggel ragaszkodik a Szentíráshoz, és a cikket író Andrew Stephen szerint nyilván ez váltotta ki a legnagyobb felháborodást és tiltakozást zsidó szervezetek részéről, amelyek a filmet antiszemitának tekintik. Stephen furcsának tartja, hogy Hollywood, a filmforgalmazók és a liberális közvélemény-formálók eddig igen nagy toleranciát mutattak olyan filmek iránt, amelyekben Jézust egyáltalában nem a Testamentum betűi, de attól a legnagyobb mértékben eltérő és Jézusra nézve messze nem kedvező módon ábrázolták. Most azonban az Újszövetség megfilmesítésekor kitört a pokol. A cikk szerint már az sem biztos, hogy Gibson, aki a filmre a saját zsebéből is 25 millió dollárt költött, visszakapja azt, mert kétséges annak a szokásos, nagy cégek általi forgalmazása. Gibson elmondta, hogy mélyen vallásos. A filmmel az volt a célja, hogy elmondja Jézus életének azt a tizenkét óráját, amely keresztre feszítéséhez vezet. A film producere is Mel Gibson volt, mint ahogyan ő is rendezte és a forgatókönyvnek is társszerzője. Ehhez az Újszövetség négy evangéliumát használta fel, betű szerinti értelmezésben. A Rágalmazásellenes Liga szerint azonban Gibsonnak nem a Szentírást, hanem a történelmet kellett volna követnie, és nem helyes az a szemlélet, „amely szerint zsidó hordák kiáltanak Jézus véréért”, mert ez antiszemitizmust gerjeszt. A liga különösen kifogásolja Máté evangéliuma 27:25-ös részének felhasználását, amelyben a zsidó tömeg ezt kiáltotta: „Vére rajtunk és fiainkon.” Gibson késznek mutatkozott a kompromisszumra és a tömeg helyett az idézett szavakat Kajafás, a zsidó főpap mondja ki. A zsidó lobbisták ennek ellenére azt állítják, hogy a zsidóknak semmi közük sincs Jézus kivégzéséhez. Haláláért a Szentföldet akkor elfoglaló rómaiak a felelősek. Andrew Stephen viszont rámutat arra, hogy mind Máté, mind pedig Márk evangéliumában Jézus sorsát a szanhedrin (zsidó tudósokból, rabbikból, farizeusokból, papokból és szadduceusokból álló tanács, amelynek saját rendőri ereje volt és a római hódoltság idején bizonyos autonómiát élvezett) döntötte el. Az evangéliumok egybecsengően állítják, hogy Jézust a szanhedrin vitte Pontius Pilátus, a római kormányzó színe elé azzal a kéréssel, hogy istenkáromlásért végezzék ki. Pilátus igyekezik megmenteni Jézust, de a végén enged a tömeg nyomásának, majd jelképesen mossa kezeit. „Jézust tehát a szanhedrin parancsára végzik ki, amit a rómaiak vonakodva jóváhagynak”, írja a New Statesman. Gibsonnal Beverly Hillsben máris közölték, ha beteszi a lábát a Grand Havana Room néven ismert klubba, leköpik. A cikk utolsó mondata: „Így jár, aki 2003-ban Hollywoodban komoly, vallási filmet akar készíteni.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.