Nehéz lesz a következő év Budapestnek

Jövőre egy kilométer utat sem újítanak fel Budapesten – erősítette meg lapunknak adott interjújában Demszky Gábor főpolgármester, aki szerint jövőre a fővárosban is megszigorításokra kell felkészülni.

2003. 11. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jövőre várhatóan egy kilométer utat sem tud felújítani Budapest, el kell halasztani az 1-es villamos vonalának budai továbbvezetését, nem kezdődhet meg az aquincumi híd építése, a 6-os út bevezető szakasza, és még sok más beruházás maradhat el. Miért?
– Nehéz lesz a következő év. Amikor a kormány meghúzza a nadrágszíjat, azt mindig az önkormányzatok érzik meg a legfájdalmasabban. Mi sem tudunk mást tenni, mint hogy spórolunk. A fővárosi önkormányzat 10–15 milliárd forinttal tud kevesebbet költeni a nagyberuházásokra. Kénytelenek leszünk sok, a hétéves fejlesztési tervünkben 2004-re tervezett beruházást elhalasztani. A legfontosabb beruházásokat azonban mindez nem érinti: elindul a 4-es metró építése, befejezzük a 2-es felújítását, és jönnek az új villamosok a Nagykörútra. Az aquincumi híd építését pedig nem kezdtük volna el jövőre semmiképpen sem.
– Mit eredményeznek a szigorítások? A közszférából kell majd elbocsátani dolgozókat, vagy egészségügyi és oktatási intézmények további bezárására számíthatunk?
– Amíg nincs költségvetés, nehezen tudok erre felelni. Néhány javaslatunkat már elfogadta a kormány, de az SZDSZ újabb módosító indítványokat is benyújtott az önkormányzatok érdekében. Ráadásul novemberben még azt sem tudni, mekkora megtakarítást ért el a város az idén. Annyi biztos: a központi költségvetés tervezete alapján, nem számítva a módosító indítványokat, jelentős szigorításokra kell felkészülni. Elképzelhető bizonyos létszámleépítés és intézményracionalizáció is.
– A főváros siralmas jövőjét nézve, nem sírja vissza az Orbán-kormány „Budapestet büntető politikáját”?
– Egyáltalán nem. Az előző kormány politikai okokból büntette a várost, minden gazdasági ráció nélkül. Most pedig a 2000–2003 közötti felelőtlen kormányzati költekezés árát fizetjük viszsza. De a mostani kabinet nem kívánja negatívan diszkriminálni Budapestet, a fejlesztéseket leállítani. Érvényben hagyott azonban olyan szabályozókat, amelyeket éppen az Orbán-kormány hozott. Ezekkel a technikákkal súlyos milliárdokat vontak és vonnak el most is a fővárostól. Ilyen az adóerő-képesség figyelembevétele, vagyis kiszámolták, mennyi adót szedhetnénk, ha tudnánk, és ezt levonták a pénzünkből. Csak ez jövőre 15 milliárd forint mínuszt jelent. A másik pedig az illetékbevételek elvonása: ezzel a módszerrel is milliárdokat szivattyúz ki a központi költségvetés. Ezeket a jogszabályokat feltétlenül meg kell változtatni, az SZDSZ módosító javaslatai ezt is tartalmazzák.
– Ugyanakkor reálértékben az Orbán-kormány alatt nem csökkent az önkormányzatok állami támogatása. Most viszont jelentős mértékben kevesebb pénzt kapnak a helyhatóságok.
– Kérdezze meg erről Gémesi Györgyöt vagy bármelyik régóta hivatalban lévő polgármestert! A városok és falvak állami finanszírozása a nemzeti össztermékhez viszonyítva folyamatosan csökkent az elmúlt években. A kötelező önkormányzati feladatok eközben jócskán szaporodtak. Ezért a helyzetért minden eddigi kormány felelős, de megoldást most a jelenlegi kormánynak kell találnia. Nagyszabású reformra van szükség, mégpedig gyorsan. Ez nem jelent mást, mint hogy az állam biztosítsa a kötelező feladatokhoz a szükséges fedezetet. Úgy, hogy ennek következtében ne csorbuljon a falvak és városok gazdálkodási önállósága, szabad döntésük a helyben keletkező bevételek felhasználásában. Azt is látni kell, hogy a helyhatóságok nem tudják tovább emelni a helyi adókat, erre nincs mód. Az utóbbi hónapokban sokat tanácskoztam a legkülönbözőbb pártállású polgármesterekkel. Mindnyájan egyetértünk abban, hogy nem egyéves pozíciójavulást akarunk, hanem a kiszámítható, tervezhető gazdálkodás feltételeinek megteremtését. Vagyis több autonómiát. Ebben a tekintetben céljaink nem változtak. A Medgyessy-kormány néhány kérdésben már törlesztett az előző kormányok adósságából, például visszaállította a városi tömegközlekedés normatív támogatását, de az önkormányzati finanszírozás alapjában véve a régi maradt.
– Oroszországban 25 milliárd forint értékben építhet egy magyar vállalkozásokból álló társaság lakásokat a magyar Külügyminisztérium és az orosz építésügyi állami hatóság megállapodása szerint. Ez utóbbi vezetője, Nikolaj Kosman több hírügynökségi jelentés szerint egyenesen arról beszélt, hogy az orosz fél a magyar építő konzorciummal együtt vesz részt a 4-es metró építésében. A tendereket még ki sem írták, az oroszok azonban biztosak abban, hogy részt vesznek a munkában. Pestiesen szólva, előre lezsírozták a beruházást.
– Ebből egy szó sem igaz. Még csak nem is hallottam erről a konzorciumról. Persze, az álmodozáshoz mindenkinek joga van. Aki ilyet mond, az nincs tisztában azzal, milyen módon választják ki a nagy beruházások kivitelezőit, illetve hogy milyen pályázatok lesznek. A metróberuházásban uniós pénz is van, minden döntést háromszor is ellenőrizni fognak.
– Több hivatalos kormányzati megbeszélés zajlott már az orosz föderáció képviselőivel. Többek között Medgyessy Péter is tárgyalásokat folytatott orosz kollégájával. Lehet, hogy ígéreteket, biztatásokat kaptak, ezért nyilatkoznak ilyen magabiztosan a metróépítésben való részvételükről.
– Ilyesféle összeesküvés-elméletekkel nem foglalkozom. Az oroszok, amennyiben pályáznak, egyenlő feltételekkel indulnak a tendereken. Ha ők adják a legjobb ajánlatot az egyes részberuházásokra, akkor természetesen velük kötünk szerződést. Komoly versenyre számítok, hiszen a világ legnagyobb cégei rajtra készen várják, hogy kiírjuk a pályázatokat. Remélem, ez az árakat is lenyomja majd. Ezt elmondtam a Városházán két orosz metróépítő cég képviselőjének is, akiket Oroszország nagykövete mutatott be nekem. Az oroszok egyébként azt kérték, hogy ne külön-külön részekre bontva, hanem egyetlen pályázaton hirdessük meg a 4-es metró építését. Közöltem velük, hogy ezt a kérést nem tudjuk teljesíteni, hiszen akkor sokkal többe kerülne a metró, a résztenderekre bontással ugyanis jelentős ármegtakarítást érhetünk el.
– Utólag nem bánta meg, hogy a 90-es évek közepén – amikor konkrét lehetőség nyílt erre – az orosz államadósság lebontásához kapcsolódva nem kezdődött meg a metróépítés?
– Nem. Az orosz félnek annak idején nem sikerült megfelelő bankgaranciával alátámasztania ezt a szándékát. Akkoriban sorra mentek csődbe a legnagyobb orosz vállalatok, képzelje el, ha mindez azzal a céggel történik, amelyik félig kifúrta a metróalagutat. Európában egyébként egyedül Szófia vállalkozott arra, hogy az államadósság fejében építi meg újabb metróvonalát, ám tudomásom szerint a beruházás nem valósult meg.
– Járt már Prágában?
– Igen.
– Nem érzékelt némi különbséget a két város között akár a városrehabilitáció, akár a tömegközlekedés vagy a parkok és sétálóutcák arányát illetően?
– Először is könnyebb egy olyan várost rehabilitálni, ahol fél évezrede nem volt háború. Prágában nem volt törökdúlás, nem volt ostrom 1944–45-ben, és – az ’56-os Budapesttel ellentétben – ’68-ban sem voltak harcok. Ettől függetlenül Prágában a műemlékvédelem és a városrehabilitáció valóban kiváló, van mit tanulni tőlük ezen a téren. Van egy rendkívül vonzó, egységes történelmi városmag, amelyet jelentős állami segítséggel sikerült felújítani. Ott persze azzal szokták szembesíteni a városvezetést, hogy Budapesthez hasonlóan miért nem újította fel az elöregedett közműhálózatot. Mi a 90-es években a föld alatt dolgoztunk, nekik ez még hátravan. Az infrastruktúra-fejlesztéseknek is köszönhető, hogy Budapest vonzóbb célpontja volt a befektetőknek az elmúlt 13 évben. Egy nagyvállalat azt nézi, vannak-e jó utak, telefonvonalak, működik-e a közműhálózat. A többségük minket választott és nem Prágát. Az ide települt cégek pedig közrejátszottak abban, hogy legyenek munkahelyek és a magyar gazdaság mutatói kedvezően alakuljanak.
– Viszont nem robban le félnaponta a legforgalmasabb útvonalon a valóban percenként közlekedő villamosa, Prága belvárosából részben kitiltották a forgalmat, a zöld terület védelme szemmel láthatóan sokkal nagyobb hangsúlyt kap, mint Budapesten.
– Prága feleakkora, mint Budapest, és más a városszerkezete. Például nem megy rajta keresztül naponta az országos járműforgalom jelentős része. Budapest gazdasági módszereit és a hitelképességét tekintve Prága előtt jár. Mindent egybevéve, Prága a múltról, a történelemről szól, Budapest pedig a jövő városa, Európa regionális központja. A két város más szerepre készül.
– A legtöbb bírálat Budapesten a közlekedést éri, ez a város legneuralgikusabb pontja. Ön elégedett a BKV vezetésével? A jelenlegi eszközökkel egyáltalán lehet javítani a tömegközlekedés katasztrofális állapotán?
– Lényegesen többet nem. A BKV pénzügyeit többször átvilágították. Most 80 milliárdból gazdálkodik a cég, s ha nagyon meghúzza a nadrágszíjat, akkor talán ha egymilliárd forintot tud lefaragni kiadásaiból. Ezt a pénzt fel lehetne használni a közlekedés helyzetének javítására, de az azt jelentené, hogy szinte minden kedvezményt elveszünk a dolgozóktól, megszűnnének a szociális és üdültetési kedvezmények. Meg kellene szüntetni a BKV Előre sportklubot is. A kialakult állapotokért nem a BKV vezetése a felelős, hanem az elöregedett járműpark. A közlekedési társaságnál évről évre jelentős veszteség keletkezik az amortizációs költségek miatt. Erről nem a vezérigazgató vagy helyettesei tehetnek, hiszen ezeket a problémákat még a visszaállított normatív támogatás sem oldja meg.
– Ugyanakkor a BKV vezetését és a városvezetést terheli a felelősség az Állami Számvevőszék (ÁSZ) által is kifogásolt ágazatok kiszervezéséért, amelyek szolgáltatásaiért most fizetnie kell. Az ÁSZ szerint ezek a privatizációs szerződések előnytelenek voltak a közlekedési vállalat számára.
– Mások meg éppen a privatizációt hiányolják a fővárosi önkormányzattól. A BKV jobb gazdálkodásának alapvető feltétele az, hogy az európai uniós gyakorlatnak megfelelően minden egyes forinthoz, amelyet az utas fizet, hozzá kell adni egy állami költségvetési forintot is. Ahhoz, hogy a BKV akár a meglévő színvonalon is talpon maradjon, szükség van állami dotációra. Sőt, egyre több európai polgármester kollégámmal gondoljuk azt, hogy uniós támogatásra is. A városi közlekedésügy van olyan fontos közösségi cél, mint a mezőgazdaság támogatása.
– Milyen mértékben nőnek jövőre a BKV tarifái, illetve a közüzemi számlák, a víz, a csatorna, a szemétszállítás díja?
– Az energiaárak és az áfa emeléséről, az ökoadó bevezetéséről a parlament dönt. A fővárosnak nincs más lehetősége, mint hogy ezeket áthárítsa a fogyasztókra. Másképp nem tudnánk fenntartani a közüzemi szolgáltatásokat. A konkrét áremelések mértékéről csak a költségvetés elfogadása után tudok nyilatkozni. A BKV esetében több tarifaemelési verzió létezik, amelyek közül hamarosan választania kell a Fővárosi Közgyűlésnek.
– Ön az SZDSZ legnépszerűbb politikusaként vezeti pártja európai parlamenti választási listáját. Van beleszólása az SZDSZ választási stratégiájának kidolgozásába, illetve a lista összeállításába?
– Természetesen van. De a stratégia kidolgozásából a párton belül mindenki kiveszi a részét. Így lesz ez a kampányban is. Európa ügyében az SZDSZ minden vezető politikusa ugyanazt gondolja. Hiszen Európa a politikai identitásunk alapja, ebben hiszünk: ezért csináltuk a többi ellenzéki erővel együtt a rendszerváltást. Ebben a kampányban nemcsak én jelenítem meg majd az SZDSZ-t, hanem Kuncze Gábor, Fodor Gábor és mások, köztük új, fiatal politikusok is. Ami a listát illeti: végső döntést az SZDSZ országos tanácsa hozza meg még ebben a hónapban. Az pedig, hogy engem választottak meg listavezetőnek, nem azon múlt, menynyire vagyok népszerű. Arról is szó van, hogy az SZDSZ tudatosan a magyar városok és önkormányzatok érdekeit akarja képviselni Európában.
– Amennyiben az SZDSZ bekerül az Európai Parlamentbe, akkor is megméreti magát 2006-ban főpolgármester-jelöltként, immár ötödször?
– Ha szükség lesz rám, igen. Addig is együtt szeretném ellátni ezt a két feladatot. Egyébként ezt már csináltam a 90-es évek elején, akkor az Európa Tanácsban nemcsak küldött, hanem bizottsági alelnök is voltam. Én nem csak a nevemet adom az EU-kampányhoz listavezetőként, én dolgozni megyek az Európai Parlamentbe. Dávid Ibolyával és Kovács Lászlóval szemben nemcsak egy politikai szereplési lehetőségnek tekintem a jelöltségemet, hanem vállalom, hogy több feladat hárul rám, és Budapest mellett a magyar városok érdekeit is képviselni fogom.
– Ha osztályozhatná, akkor milyen jegyet adna az SZDSZ parlamenti frakciójának? Megfelel elvárásainak a képviselőcsoport politizálása, stílusa?
– Az utóbbi néhány hónap azt mutatja, hogy az SZDSZ akkor tud sikereket felmutatni és erősíteni támogatói bázisát, ha bátran kiáll a liberális gazdaságpolitika mellett. Ezt mutatja az SZDSZ által előterjesztett adóreform, amelyet annak ellenére is keresztülvitt, hogy az MSZP-vel kemény vitákat kellett folytatnia. Az SZDSZ liberális politikájának köszönhetően támogatta a kormány az önkormányzatok követelését, és ugyanezért nyújtunk be a helyhatóságok javára egy módosító csomagot a költségvetéshez. Az SZDSZ az utóbbi hónapokban megtalálta saját hangját, szerepét a koalícióban.
– Budapesten az utóbbi években rendkívüli módon elszaporodtak a külföldi érdekeltségű lakóparkok. Konkrétan az egyik izraeli érdekcsoport már egy kisebb város méretű földet birtokol a magyar fővárosban. Ön ezt sikerként értékeli?
– Az vitathatatlanul siker, hogy a lakásépítési piac fellendült Budapesten. A minőségi ingatlanfejlesztések pozitív hatásai már érzékelhetők. Például az agglomerációba történő lakossági kiáramlás lassulni kezd, és egyre többen költöznek vissza a fővárosba. A külföldi tőkebefektetések nemzetiségi öszszetételét nem vizsgáltam, és nem is kívánom a jövőben sem.
– Ugyanakkor ezek a luxuslakóparkok nem a középosztályosztály számára épülnek, egyesek szerint nem is a magyaroknak.
– Hanem kiknek? Egyébként vannak luxus- és kevésbé luxuskivitelű lakóparkok. Számos középkategóriás ház is épül a drága és elegáns ingatlanok mellett. Azt azonban le kell szögeznem, hogy a szociális lakásépítés alapvetően állami feladat. A lakáspiac magánbefektetéseinek magas számát nagyon pozitív eredménynek tartom, amelynek az infrastruktúra fejlesztésére koncentráló várospolitikánkkal mi teremtettük meg a feltételeit.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.