Életveszélyes buszok főjavítás nélkül

Nem végeznek főjavításokat a BKV autóbuszain, így többek között ezért válhatnak életveszélyessé, amelyet az utóbbi idők tűzesetei is jeleznek – tudta meg a Magyar Nemzet. Közben a privatizálás előtt álló járműjavító menedzsmentje saját céget alapított a főműhely telephelyére.

2004. 03. 16. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Zsinka László a Fővárosi Közgyűlésben interpellációval fordult a főpolgármesterhez a tűzesetek és a lapunk által feltárt főműhely-privatizációs elképzelések miatt. A szakértők által összeállított válaszból kiderül: nemhogy az újabb, még a régi típusú buszok főjavítását sem végzik el, hiszen nincs rá elegendő anyagi fedezet. Az utóbbi időben többször is kigyulladt IK–400-as típusú buszok főjavítását pedig nem is tervezték, mondván a műszaki specifikációját a beszerzéskor úgy határozták meg, hogy nem kell felújítani a járműveket az élettartam során. Jelenleg egyébként a hatvan IK–412-es busz közül mindössze húsz tűzvédelmi átalakítása van folyamatban. Vajda Pál (MSZP) főpolgármester-helyettes tegnap felkérte a BKV-t arra, hogy tegye meg a szükséges intézkedéseket az alacsony padlós Ikarus buszoknál jelentkező tűzveszélyes helyzet elhárítására. A politikus kérte Aba Botond vezérigazgatótól, hogy járművenként mintegy ötmillió forintból javítsák ki az észlelt konstrukciós hibát. Zsinka László szerint már korábban el kellett volna végezni a főjavításokat, a régebbi és az újabb típusú buszokon egyaránt, főképp az első tűzesetek után. Most jött el az idő, hogy a főváros vezetése megváljon a BKV menedzsmentjétől, minden egyes olyan felső vezetőtől, akit felelősség, mulasztás terhel – tette hozzá. Megjegyezte: az autóbuszok egy része életveszélyt is jelenthet az utasokra, ám a BKV igazgatósága csupán a főműhely (GJSZ Kft.) privatizációjával foglalkozik. Ismert, a BKV igazgatósága a nagyobb tartozásokat felhalmozott gépjárműjavító szolgálat privatizációja mellet döntött. A főműhely megvásárlásával egyben a budapesti buszjavítási piac egy jelentős részét is megszerezné a majdani vevő a még tulajdonos BKV Rt.-től. Ezzel kapcsolatban megtudtuk, hogy a meglehetősen nagy veszteséget felhalmozó GJSZ Kft. vezetője 2,8 milliós prémiumban részesült, ráadásul a cég menedzsmentje MBO Kft. néven céget alapított a főműhely telephelyére. Ez utóbbi szerfelett érdekes a privatizációt megelőzően – vélik ellenzéki képviselők.
***
Hibás Siemens villamosok.
A BKV is elismerte, hogy a Nagykörútra szánt új Siemens Combino villamosoknál több európai városban is – Amszterdam, Bázel – sorozathibák jelentkeztek az alumínium kocsiszekrényekben. A Siemens ezért felkérte az összes, Combinót használó várost, hogy a járműveket előzetesen vonják ki a forgalomból beható vizsgálatra. A BKV szerint a budapesti leszállításukra kötött szerződés idején ezek a fáradásos törések még nem voltak ismertek. A közlekedési vállalat és a gyártó között már folynak a tárgyalások annak érdekében, hogy Budapestre megfelelő műszaki megoldású, korszerű járművek kerüljenek – áll a BKV közleményében. Mindez viszont azt jelenti, hogy a villamosok 2005-ös beszerzése csúszást szenved.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.