Zsinka László a Fővárosi Közgyűlésben interpellációval fordult a főpolgármesterhez a tűzesetek és a lapunk által feltárt főműhely-privatizációs elképzelések miatt. A szakértők által összeállított válaszból kiderül: nemhogy az újabb, még a régi típusú buszok főjavítását sem végzik el, hiszen nincs rá elegendő anyagi fedezet. Az utóbbi időben többször is kigyulladt IK–400-as típusú buszok főjavítását pedig nem is tervezték, mondván a műszaki specifikációját a beszerzéskor úgy határozták meg, hogy nem kell felújítani a járműveket az élettartam során. Jelenleg egyébként a hatvan IK–412-es busz közül mindössze húsz tűzvédelmi átalakítása van folyamatban. Vajda Pál (MSZP) főpolgármester-helyettes tegnap felkérte a BKV-t arra, hogy tegye meg a szükséges intézkedéseket az alacsony padlós Ikarus buszoknál jelentkező tűzveszélyes helyzet elhárítására. A politikus kérte Aba Botond vezérigazgatótól, hogy járművenként mintegy ötmillió forintból javítsák ki az észlelt konstrukciós hibát. Zsinka László szerint már korábban el kellett volna végezni a főjavításokat, a régebbi és az újabb típusú buszokon egyaránt, főképp az első tűzesetek után. Most jött el az idő, hogy a főváros vezetése megváljon a BKV menedzsmentjétől, minden egyes olyan felső vezetőtől, akit felelősség, mulasztás terhel – tette hozzá. Megjegyezte: az autóbuszok egy része életveszélyt is jelenthet az utasokra, ám a BKV igazgatósága csupán a főműhely (GJSZ Kft.) privatizációjával foglalkozik. Ismert, a BKV igazgatósága a nagyobb tartozásokat felhalmozott gépjárműjavító szolgálat privatizációja mellet döntött. A főműhely megvásárlásával egyben a budapesti buszjavítási piac egy jelentős részét is megszerezné a majdani vevő a még tulajdonos BKV Rt.-től. Ezzel kapcsolatban megtudtuk, hogy a meglehetősen nagy veszteséget felhalmozó GJSZ Kft. vezetője 2,8 milliós prémiumban részesült, ráadásul a cég menedzsmentje MBO Kft. néven céget alapított a főműhely telephelyére. Ez utóbbi szerfelett érdekes a privatizációt megelőzően – vélik ellenzéki képviselők.
***
Hibás Siemens villamosok.
A BKV is elismerte, hogy a Nagykörútra szánt új Siemens Combino villamosoknál több európai városban is – Amszterdam, Bázel – sorozathibák jelentkeztek az alumínium kocsiszekrényekben. A Siemens ezért felkérte az összes, Combinót használó várost, hogy a járműveket előzetesen vonják ki a forgalomból beható vizsgálatra. A BKV szerint a budapesti leszállításukra kötött szerződés idején ezek a fáradásos törések még nem voltak ismertek. A közlekedési vállalat és a gyártó között már folynak a tárgyalások annak érdekében, hogy Budapestre megfelelő műszaki megoldású, korszerű járművek kerüljenek – áll a BKV közleményében. Mindez viszont azt jelenti, hogy a villamosok 2005-ös beszerzése csúszást szenved.
16 méter magas kútba esett egy három éves gyerek Hatvanban