Tíz nap, amely megrendíti a családot

Anya csak egy van – tartja a mondás, ám ez a bölcsesség még szigorúan a kereskedelmi televíziózás feltalálása előtt született. Magyarországon külföldi minták nyomán az RTL Klub vállalkozik arra, hogy megkérdőjelezze a természeti törvénynek hitt megállapítást. Szerintük anya legalább kettő van, de ilyen alapon akárhány is lehet. Kicsavarom a régit, becsavarom az újat. Maga a szellemesnek szánt cím is ez: Anyacsavar. Csakhogy a gyermekpszichológusok egyöntetűen vallják: helyrehozhatatlan lelki sérüléseket okozhat mind a produkcióban részt vevő gyermekeknek, mind azoknak a kiskorúaknak, akik a késői időpont ellenére esetleg megnézik.

Csontos János
2004. 03. 16. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az RTL Klub, amely a műsortípust honosítani szándékozik, szemlátomást nem érzi a veszélyt. „Márciustól havonta egyszer garantáltan jól fogják érezni magukat azok, akik szeretik a valóságshow, a dokumentumfilm és a szappanopera műfaját. Mindezt egyszerre kapják meg ugyanis, miközben az Anyacsavart nézik. E docusoap (sic!) ugyanis valóságos, bár igen szokatlan élethelyzetre építi a poénokat, a meglepetéseket: két népes családban néhány hétre helyet cserél a két mama” – fogalmazott Hermann Péter producer az új produkcióról. „A nagy kérdés az, hogy a vendég háziasszony kellőképpen tudja-e helyettesíteni a mindennapi családi élet – például a házimunka és a gyereknevelés – terén az igazi aszszonyt; hogy tiltakoznak, tűrik vagy támogatják-e az újdonsült férjet, esetleg egészen összemelegednek-e…”
Az Aczél Györgyöt idéző kétes értékű poén a tévécsatorna honlapja szerint „forradalmian új műsort” harangoz be. Eszerint a dokumentum-szappanopera szereplői hétköznapi, civil emberek, akiknek végigkísérhetjük a családi életét. Sőt arra is felszólítanak, hogy legyen akár a mi családunk is sztár: jelentkezzünk a műsorba. A hivatalos sajtóanyag az anyukát „a család motorjának” nevezi, s a következőképp magyarázza az általuk kreált beilleszkedési szituációt: „Veszünk két családot, és kicseréljük a háziasszonyokat. Az anyukák mintegy varázsütésre egymás helyébe lépnek. A helycsere ideje alatt teljes mértékben pótolják az igazi mamát a háztartás vezetésében, a gyereknevelésben, a mindennapok koordinálásában. Természetesen a csere zökkenőmentes csak akkor lehet, ha az új anyuka teljes mértékben tiszteletben tartja befogadó családjának szokásait és életvitelét; már ha tudja. A családok ugyanis teljesen különböző világokból érkeznek a műsorba. Mások a gyökereik, más a kulturális, az anyagi hátterük. Ettől válik az Anyacsavar igazán nagy kihívássá az új mamák számára, akik családjukat, otthonukat hátrahagyva gyakorlatilag egyetlen bőrönddel érkeznek egy számukra teljesen ismeretlen környezetbe. A cserét nehezíti, hogy a befogadó családnál eltöltött tíz nap alatt nem tarthatják a kapcsolatot igazi családjukkal, nem telefonálhatnak, sőt nem használhatják bankkártyájukat sem. Az Anyacsavar dramaturgiájában további izgalmas csavar, hogy ez a különös reality dokusoap (sic!) nemcsak az anyukák toleranciáját teszteli, hanem a befogadó családokét is, hiszen a csere második felében a pótanyuka által meghatározott szabályok szerint kell tovább élniük a családoknak. Az Anyacsavar tíz napjának történéseit egy televíziós stáb reggeltől estig rögzíti, a történésekből ötvenperces összefoglaló készül. Az első adás március 18-án lesz, ezt pedig további három epizód követi, havi egy alkalommal.”
Ülünk a Madarász utcai Gyermekkórház gyermek- és ifjúsági pszichoterápiás szakrendelőjében, hogy dr. Laczkó Katalin főorvossal és tizenkét gyermekpszichológus munkatársával cseréljünk eszmét. Ezúttal ők keresték meg a Magyar Nemzetet: mint elmondták, aggasztónak tartják a kiskorú páciensek szemszögéből a honi média e legújabb kezdeményezését, az Anyacsavart, amely határozottan átlép bizonyos íratlan szabályokat. A szakemberek szerint az Anyacsavarnak már az elnevezése és alapötlete is torz. A családi élet melegét, az összetartozást szimbolizáló családtagot a rideg műszaki életből vett szóképpel azonosítani eleve bárdolatlanság. S ez még halmozódik is, ha az alkotók az anyát „a család motorjaként” jellemzik. Az alapvető idea pedig azért embertelen, mert a gyermekek számára a biztonságot jelentő személyt vonják ki a családból egy szórakoztató tévéműsor kedvéért. A pszichológusok különösen megdöbbentő „csavarnak” érzik, hogy gyakorló édesanyák pénzért vagy kétes értékű hírnévért hajlandóak erre a cserére; tudattalanul bár, de mégis ártva gyermekeiknek.
Nem tartják tipikusnak az alapszituációt sem, hiszen a való életben családi válság esetén túlnyomórészt nem az anyák, hanem az apák szoktak egyetlen bőrönddel eltávozni. Az Anyacsavar a szakember szemével nézve egyértelműen a válást idézi fel show-szerű megközelítésben. Kérdés, miként hat ez a „médiagyerekekre”, illetve a képernyő előtt e kritikus helyzettel szembesülő kortársaikra. További probléma, hogy az anyák csereszabatossá tétele azt sugallja: nem fontos a személyes kötődés és a biztonság – a gyermek fantáziájában ez úgy csapódik le, hogy ő is, az anya is, az apa is vagy akár a nagymama is tetszés szerint kicserélhető. Az Anyacsavar lefokozza az apát is a kiskorú szemében, hiszen nem képes az anya megtartására – nem is szólva arról, hogy (noha a kamerák leállnak) a csereanya ott marad éjszakára is, ami a gyerekek tudatából nem iktatható ki. Ez rossz modell az életproblémák megoldására – összegeznek a gyermekpszichológusok.
A veszélyességet nem csupán abban látják, hogy sérül a család szentsége – hiszen ez sajnálatos módon hétköznapi jelenség. A „dokumentumshow” azonban olyan szituációt is produkál, amit a mindennapjaink nem. Ez pedig az ideiglenesség. Mintha a gyereket arra kényszerítenék: amputáltassa a lábát, tíz napig tanuljon meg műlábbal élni, majd valami csoda folytán visszanövesztik a régit. A válás pszichés szempontból „biztos rossz”, amit fel lehet dolgozni; az ideiglenes anyacsere viszont „bizonytalan rossz”, ami maradandó lelki sérüléseket okoz. A gyermek számára nem evidens, hogy ez a szituáció bármikor megismétlődhet-e – az összemaszatolt, kaotikus viszonyok ellen pedig még a felnőttek sem képesek eredményesen védekezni.
A szakemberek arra is emlékeztettek: a gyermek nem egyezhet bele egy ilyen produkcióba, s ha helyette a szülő vagy a nevelő mégis megteszi, úgy veszélyezteti mind a műsorban szereplő, mind a műsort néző fiatalkorúakat. A napi praxisban egyébként túlnyomórészt ilyen feldolgozatlan frusztrációkkal találkoznak a pszichológusok: a legtöbb bajt az okozza, ha a nevelés nem a gyermek igényei szerint történik, hanem felnőtt célokra használják fel. Ez a cél ebben az esetben (a fizetőképes, felnőtt közönség körében való nézettség növelése) aligha érdemel külön bizonyítást. A tapasztalatok szerint ugyanis a gyermek lelki fejlődését egy ilyen, számára végletesen idegen helyzet mindenképp súlyosan viszszaveti, miközben az ő reakcióik médián keresztüli „fogyasztása” kimeríti a kukkolás fogalmát.
Az a körülmény, hogy a produkciót első és második szakaszra osztják az alkalmazkodási kényszert illetően, a kölcsönösséget is eleve kizárja. Az pedig a kicserélt anyák „prostituálásának” szándékát jelzi, hogy miközben ott kell aludniuk az idegen apánál, nem használhatják bankkártyájukat: az új, ideiglenes apától kerülnek abszolút anyagi (s ezzel látensen szexuális) függőségbe. A gyermekpszichológusok hangsúlyozzák: itt szó sincs „mintha” szituációról, azaz valamiféle felületes szociológiai modellkísérletről – egy az egyben megcsinált, kimódolt helyzet, ami magában kódolja a kiskorúak veszélyeztetését. Kiskorúak veszélyeztetése esetén pedig a szakmának jelentési kötelezettsége van – s mivel ennek a helyzetnek az előállítása felveti a veszélyeztetés lehetőségét, úgy is fel lehet fogni: szakmaetikai kötelességüknek tesznek eleget, amikor jó előre felhívják a figyelmet az Anyacsavar által okozandó pszichológiai problémákra.
Arra a felvetésre, hogy a műsortípust bevallottan importálták, így nem Magyarországon debütál – a szakemberek éltek a gyanúperrel, hogy másutt sem lehetett zökkenőmentes a műsor fogadtatása. A gyermekek pszichés veszélyeztetése ugyanis nincs összefüggésben azzal, hogy más és más kultúrájú országokban a családmodell mennyire bomlott meg, s mennyire elfogadott az atomizált létezésmód. A gyermek lelke nincs tekintettel a társadalomtudományi divatokra; a médiatúlkapásokra pedig különösen nincs. Bármelyik gyermek képzeletvilágában jelen lehet – s krízishelyzetekben meg is fogalmazódhat – „az anya tűnjön el” típusú fantázia, s az Anyacsavarban ez válik realitássá. Mikor viszont kiderül, hogy „az egész csak vicc volt” – a gyermek számára hozzáférhetetlenné, s így feldolgozhatatlanná válik mindaz, amin tíz napon át keresztülment. (A reakció független attól, beavatták-e a gyermeket, azaz racionálisan felfogta-e a „játékot”.) Ugyancsak megemlítendő itt a „gyermekrablás”-fantázia is, amely atavisztikus szorongásokról tudósít. (A beharangozó nem szól arról, hogy a gyerek szabadon megszakíthatná a tíznapos felvételt. A gyermek időérzéke más, mint a felnőtté – számára ez az idő az igazi anya nélkül egy örökkévalóságnak tűnik.) Nem hasonlítható a szituáció a cserenyaraláshoz sem, hiszen ott nem az anya cserélődik, hanem – megfelelő előkészületeket és beleegyezést követően – a gyermek, aki egy másik család szokásaiba bepillantást nyerve lelkileg akár gyarapodhat is. Lényegében egy társasjátékot próbálnak a kiskorú bevonásával eljátszatni, ám amíg az asztalon a „börtönt” egy rajzolt mező jelképezi, ez a játék olyan valóságos számára, mint a Jumanji.
A praxis azt mutatja, hogy a gyermek számára nagyobb csapást jelent egy feldolgozhatatlan szituáció, mint egy „szokványos” gyász- vagy válásélmény. Az Anyacsavar inadekvát érzelmi reakciót tanít a szereplő és szemlélő gyerekeknek, s ez az ő szempontjukból megbocsáthatatlan. Az anya lemondhat a telefonálásról (bár ez sem dicséretes döntés), ám a gyermeknek megtiltani, hogy felhívja valódi anyját, végeredményben olyan, mintha az anya meghalt volna. Kisebb, bár nem elhanyagolható probléma a barátok, osztálytársak reakciója: ha szégyenkezniük kell a művi szituációban való szereplésük miatt, akkor azért; ha büszkélkedniük, akkor azért – hiszen a múló szenzáció keltette népszerűség mögött nincs realitás, nincs teljesítmény, az exhibíció tengelyének iránya megfordul, a gyermek tagadja belső konfliktusait, lelki építkezése lehetetlenné válik. Summa summarum: a szakpszichológusok szerint kevés ártalmasabb, gyermekellenesebb műsorötlet született a hazai médiában, mint az Anyacsavar.
Júniusban a Ferenczi Társaság „Miért hagytad, hogy így legyen?” címmel rendez konferenciát. A szervezők abból indulnak ki, hogy mindig van egy harmadik személy, aki tud a kiskorú veszélyeztetéséről. A gyermekpszichológus rendszerint ilyen harmadik személy, aki hivatalból tudomást szerez a gyermeket veszélyeztető anomáliákról. Most időben tudomást szereztek, és szólnak előre. A tévécsatorna pedig március 18-ig még meggondolhatja magát. Ha már mindenképp show-ban gondolkodik, visszatérhetne a jól bevált Benny Hillhez…

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.