Uniós pénzből épül a sztráda

Az M6-os autópálya építésének akár a 85 százaléka is származhat uniós forrásból, miután Brüsszel a múlt héten elfogadta, hogy a gyorsforgalmi út az Európát átszelő észak–déli közlekedési csatorna része legyen – jelentette be tegnap sajtótájékoztatón Csillag István szakminiszter.

Erdősi Csaba
2004. 03. 16. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Eredetileg a lengyel Gdansktól a szlovákiai Zsolnáig tartott volna az EU észak–déli közlekedési csatornája, ám a magyar EP-megfigyelők közös lobbinyomására Brüsszel végül úgy döntött – a szocialista Gurmai Zita beadványát elfogadva –, hogy az út Magyarországon át egészen az Adriai-tenger partjáig vezessen. Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter tegnap sajtótájékoztatón jelentette be: a döntés értelmében Magyarország 2007-től az unió kohéziós és strukturális alapjaiból, valamint a tranzitfolyosóra szánt keretből mintegy 200-250 milliárd forint támogatást kap a Parassapusztától Budapestig tartó 2-es autópálya megépítéséhez, illetve a 6-os út Dunaújvárostól a horvát határig tartó szakaszának autópályává való szélesítéséhez. Ígérete szerint a Dunaújvárosig tartó szakasz már 2005-re elkészül.
Autópálya-matrica eladásából az idén 18,9 milliárd forint bevétel várható, ami már tartalmazza az M5-ös autópálya bevonását is, ám nem számol az esetleges évközi díjemeléssel – mondta tegnapi sajtótájékoztatóján Tímár József, az Állami Autópálya-kezelő (ÁAK) Rt. vezérigazgatója.
*
Úgy tűnik, szomszédaink jóval előbbre járnak autópálya-építésben, mint hazánk. Szlovákiában a Hyundai kedvéért felgyorsítják a Pozsonytól Zsolna felé tartó, 42 kilométeres autópálya építését, Horvátország pedig június végéig 177 kilométer gyorsforgalmi utat ad át. Romániában már eldöntött tény, hogy a Bors–Brassó autópályát a Bechtel cég építi, s már a finanszírozás formáját is megtalálták. A munkát Kolozs és Bihar megyében kezdik el. Ugyanakkor egy helyben topog az EU által is támogatott másik fejlesztés, a Nadlac–Brassó autópálya építése, amely szinte párhuzamosan futna a már elkezdett sztrádával.
Románia különböző pontjain összesen 225 kilométer autópálya építése folyik – míg Magyarországon száz. Csillag István gazdasági miniszter ígérete szerint tavasszal nyolc új autópálya építését kezdik meg, ebből viszont ötnek a megkezdésével nyárig biztosan várni kell a hiányzó engedélyek miatt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.