Veszélybe kerültek a lápvilági utazások

Továbbra is rozsda marja a síneket a balatoni üdülőkörzet egyetlen keskeny nyomtávú kisvasútjának Balatonfenyves és Csisztafürdő közötti szakaszán. Fenyves és Somogyszentpál között a MÁV felújíttatta a pályát, merthogy ott közcélú szolgáltatást végez, ám a fehér láp egzotikus világába vezető szakasz rendbetételére a vasúttársaságnak pénze és koncepciója sincs.

2004. 04. 06. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha továbbra is magukra maradnak az üzemeltetői, félő, nem éri meg a személyszállítás kezdetének 50. évfordulóját, 2006-ot a fenyvesi kisvasút. A Rákosi-korszak munkaszolgálatosaival építtetett, együttesen 51 kilométer hosszú, zsombékos talajra fektetett síneket évek óta a rozsda marja. Jóllehet időnként a MÁV Rt. juttat némi gyorssegélyt a kisvasútnak, ám az állami vasúttársaságnak csak az áll érdekében, hogy Somogyszentpál és Fenyves között közlekedjék egy-két „munkásvonat”. A hálózat négyötödén 2002 szeptembere óta ideiglenesnek mondott üzemszünet van érvényben. Így idén a második nyár telik majd el úgy, hogy nem közlekednek a korábban turistákkal tömött szerelvények a csisztafürdői szárnyvonalon, a harmadik, a táskai borpincékhez vezető vonalon pedig esély sincs a forgalom újraindítására.
Pedig a nyomós idegenforgalmi érvekből nincs hiány. Csakhogy a turizmusért felelős tárcák rendre a balatoniakra mutogatnak: szerezzen pénzt Balatonfenyves a pályarekonstrukcióhoz.
Két éve a Marcali közeli Boronka és Fenyves kisvasútjának megmentésére 4,6 millió forintos törzstőkével kht.-t hozott létre a Somogy Megyei Önkormányzat. A térség önkormányzatai ökoturisztikai attrakcióvá kívánták fejleszteni a vasúthálózatot, megszervezve egyben a páratlan lápvidék és a körülötte fekvő falvak bemutatását is. A MÁV Rt. új, a Mol Rt. korábbi vezérkarából kikerült menedzsmentje viszont a közlekedés leállításával válaszolt a frissen formálódó megyei tervekre. Igaz, akkor még csak a táskai vonalat ítélték megszüntetésre, Csisztafürdő felé felújítást ígértek.
A közhasznú társaság azonban nem tett le a felújításról, bár pályázati kilátásai nem túl biztatóak. Legutóbb az EU-pályázat előkészítő alapjához folyamodott egy 700 milliós projekttel, ám kérelmét elutasították. Hozzávetőlegesen egymilliárd forint kellene a kisvasút elhasználódott pályatestének rendbetételére és a forgalom újraindítására. Ám hogy honnan jöhetne öszsze ennyi pénz, azt senki sem tudja.
Lombár Gábor, Balatonfenyves polgármestere, a kisvasúttársaság ügyvezetője a minap részletes írásbeli beszámolóval érkezett a kht. közgyűlésére. Jelentéséből kitűnik: nem a helyiek és nem a kht. alapítói felelősek a kisvasút agóniájáért.
Talán csak az 1535 hektáros nagybereki lápegyüttes védett állatai örülnek a lestrapált vasútpálya mellé kirakott sebességkorlátozó tábláknak és a vágányzároknak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.