Ha továbbra is magukra maradnak az üzemeltetői, félő, nem éri meg a személyszállítás kezdetének 50. évfordulóját, 2006-ot a fenyvesi kisvasút. A Rákosi-korszak munkaszolgálatosaival építtetett, együttesen 51 kilométer hosszú, zsombékos talajra fektetett síneket évek óta a rozsda marja. Jóllehet időnként a MÁV Rt. juttat némi gyorssegélyt a kisvasútnak, ám az állami vasúttársaságnak csak az áll érdekében, hogy Somogyszentpál és Fenyves között közlekedjék egy-két „munkásvonat”. A hálózat négyötödén 2002 szeptembere óta ideiglenesnek mondott üzemszünet van érvényben. Így idén a második nyár telik majd el úgy, hogy nem közlekednek a korábban turistákkal tömött szerelvények a csisztafürdői szárnyvonalon, a harmadik, a táskai borpincékhez vezető vonalon pedig esély sincs a forgalom újraindítására.
Pedig a nyomós idegenforgalmi érvekből nincs hiány. Csakhogy a turizmusért felelős tárcák rendre a balatoniakra mutogatnak: szerezzen pénzt Balatonfenyves a pályarekonstrukcióhoz.
Két éve a Marcali közeli Boronka és Fenyves kisvasútjának megmentésére 4,6 millió forintos törzstőkével kht.-t hozott létre a Somogy Megyei Önkormányzat. A térség önkormányzatai ökoturisztikai attrakcióvá kívánták fejleszteni a vasúthálózatot, megszervezve egyben a páratlan lápvidék és a körülötte fekvő falvak bemutatását is. A MÁV Rt. új, a Mol Rt. korábbi vezérkarából kikerült menedzsmentje viszont a közlekedés leállításával válaszolt a frissen formálódó megyei tervekre. Igaz, akkor még csak a táskai vonalat ítélték megszüntetésre, Csisztafürdő felé felújítást ígértek.
A közhasznú társaság azonban nem tett le a felújításról, bár pályázati kilátásai nem túl biztatóak. Legutóbb az EU-pályázat előkészítő alapjához folyamodott egy 700 milliós projekttel, ám kérelmét elutasították. Hozzávetőlegesen egymilliárd forint kellene a kisvasút elhasználódott pályatestének rendbetételére és a forgalom újraindítására. Ám hogy honnan jöhetne öszsze ennyi pénz, azt senki sem tudja.
Lombár Gábor, Balatonfenyves polgármestere, a kisvasúttársaság ügyvezetője a minap részletes írásbeli beszámolóval érkezett a kht. közgyűlésére. Jelentéséből kitűnik: nem a helyiek és nem a kht. alapítói felelősek a kisvasút agóniájáért.
Talán csak az 1535 hektáros nagybereki lápegyüttes védett állatai örülnek a lestrapált vasútpálya mellé kirakott sebességkorlátozó tábláknak és a vágányzároknak.
Megerősíti a kormány a kis és közepes cégeket - ez a jövő évi költségvetés egyik célja