Csak az legyen vízi rendőr, aki szereti a Balatont

Habár a balatoni vendégek száma az idén nem igazolja a turisztikai naptár szerinti főszezont, a szeszélyes időjárás miatt az árbocosok jó része még a kikötőkben horgonyoz, a siófoki székhelyű Balatoni Vízi Rendészeti Rendőrkapitányság 18 kishajója közül 16 már a vízen van. A merev aljú, gumírozott oldalfalú Lomac és Capelli típusú kishajókkal 54 nyári egyenruhás rendőr cirkál az 593 négyzetkilométer víztükrű tavon. Ez idő szerint a tópart hat őrsének kikötőjéből futnak ki a gyors járású kishajók, ám Madarász Zoltán alezredes, kapitányságvezető azt szeretné, ha nemcsak Siófokon, Földváron, Fonyódon, Keszthelyen, Füreden és Kenesén, hanem Zánkán is szolgálati épülethez jutnának a vízi rendőrök.

2004. 07. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Ki lehet vízi rendőr?
– A legfontosabb feltétel, hogy szeresse a vizet. Csak az jöjjön közénk, aki érzelmileg is kötődik a tóhoz. Mondanom sem kell, úsznia is jól kell tudni, meg kell felelnie az egészségügyi alkalmasság kritériumainak, és jó, ha van sport- és kedvtelési célú kishajó vezetésére érvényes igazolványa. A rendőr-szakközépiskolai végzettség után egy bizonyos idejű gyakorlatra is szükség van. Akik más területről kerülnek hozzánk, és nem kötődnek a vízhez, nem tudják megszokni ezt a közeget, azok egy-két év után odébb állnak. Volt erre példa.
– És hogyan lett például Madarász Zoltánból vízi rendőr, majd kapitányságvezető?
– Amikor leszereltem, és visszakerültem szülővárosomba, Fonyódra – mivel szorosan kötődtem a tóhoz, nem túlzás, imádom a vizet –, három munkahely kínálkozott: a Balatoni Halgazdaság, a Balatoni Hajózás és a vízi rendészet. Az utóbbi mellett döntöttem. Talán azért, is mert mindig is munkált bennem egy erős segítségnyújtási kényszer. Jóval több, mint húsz éve, 1981-ben kezdtem a szolgálatot a vízi rendészetnél. Elvégeztem a rendőr-szakközépiskolát, majd a zászlósképzőt, a nyolcvanas évek végén pedig a rendőrtiszti főiskolát. Balatonföldváron kezdtem a rendőri vezetői munkát vízi rendészeti őrsparancsnokként, 1992-ben kineveztek a Siófoki Városi Rendőrkapitányság vízi közlekedési osztályvezetőjévé, 1993-ban a Balatoni Vízi Rendészeti Parancsnokság vezetője lettem, 1996. augusztus 1-jén pedig a mostani szervezet, a Balatoni Vízi Rendészeti Rendőrkapitányság vezetését bízták rám. Egyébként a kapitányság dolgozóinak átlagéletkora nem éri el a harminc évet, negyvenhat évesen én vagyok az egyik legidősebb.
– A kívülállók többnyire csak a Lomacokkal száguldozó járőreiket vagy a mentésre induló kishajókat látják, és úgy gondolhatják, ennyi az önök feladata, és nem több.
– Hosszan sorolhatnám a teendőinket, de csak a legfontosabbakat említem. Szavatoljuk a vízi közlekedés biztonságát, ellenőrizzük a vízi járművek vezetőinek képesítési okmányait, vannak a halászattal, a horgászattal, a környezet- és a természetvédelemmel kapcsolatban is feladataink, hatóságként vagyunk jelen a strandok kijelölésénél, ám a legfontosabb feladatunk az élet- és vagyonmentés. Tisztelem a karitatív mentőcsapatok munkáját, különösen a Vízi Mentők Balatoni Szakszolgálatáét, de tudni kell: a civil csapatok csak bizonyos körülmények között és helyzetekben tudják vállalni az élet- és értékmentést. Nincsenek olyan eszközeik, mint nekünk, létszámukat csak az idegenforgalmi szezonban képesek növelni.
– Alkalmasak mentésre a vízi rendészet hajói? Azt mondják, a Balatonon kimondottan mentésre alkalmas hajó nincs is.
– Fogalmazzunk pontosan! Kármentésre a járőrhajók is alkalmasak, de speciális mentőhajó – olyan vízi jármű, amely egyaránt alkalmas személyek és eszközök biztonságos mentésére – nincs a Balatonon. Ami pedig a múlt évi „fiaskókat” illeti, nos kétségtelen: felemás évünk volt 2003. Nyáron új hajókat kaptunk, és jóval kevesebb vízbefúlás történt, mint 2002-ben. Aztán szeptemberben csaknem elsüllyedt egy mentésre induló hajónk, és nem tudtunk segíteni a balatongyöröki hármas vízbefúlásnál. Nem éreztem felelősnek magunkat, mert – szemben néhány bulvárlap állításával – mi mindent megtettünk a mentés érdekében. A segítőkészség, a minden áron történő segíteni akarás olykor végzetes lehet. Ez vezetett a saját hajónk balesetéhez. Azt mondtam és azt mondom most is: aki nem száll vízre, azzal nem fordul elő ilyen eset. Embereim dacoltak a természeti erőkkel és a technikával, és ez egyszer alulmaradtak. Úgy tapasztalom, hogy elismerik a munkánkat. A közelmúlt-ban egy rendőrségi szakmai minősítésen is helytálltunk, és annak is örülök, hogy a civilek és a balatoni települési önkormányzatok is jó bizonyítványt állítottak ki rólunk.
– A kellő odaadáshoz nyilván kellő járműpark és nagyobb létszámú állomány is kellene. Álmodozik-e jobb technikai és személyi feltételekről a kapitány?
– Ki ne álmodozna az én helyemben? Irigylem a Bodeni-tó vízi rendőri egységeinek elhelyezését és az ottani vízi rendészet gépparkját, és örülnék, ha egyszer arra ébrednék, hogy az őrsök állományát 15 főre növelték, a folyamatos jelenlét érdekében minden egységünk kapott két mentőhajót, és csökkenthettem a központban, mármint a kapitányságon dolgozó szakirányítók számát.
– Túl vagyunk a balatoni nyár legnagyobb vitorlásversenyén, a Kék Szalagon, ám hátra van még a több ezer próbázót mozgósító Balaton-átúszás. A nagy „vizes rendezvények” résztvevőinek biztonságát továbbra is térítés nélkül szavatolják?
– A szóban forgó rendezvényeken a vízi rendészet eddig ingyenes szolgáltatásként vállalta az élet- és vagyonvédelmet, ám ez évtől már fel kell számítanunk bizonyos szolgáltatási költséget. Úgy gondolom, ez nem jelent különösebb finanszírozási gondot a rendezőknek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.