Kőröshegy lemondott az elkerülő útról

Nem épül tehermentesítő út Kőröshegy mellett, mert az önkormányzat úgy látja: a völgyhídelemeket szállító teherautók nem terhelik olyan mértékben a település útjait, mint azt a település korábbi képviselő-testülete, jelesül Pavlek Ferenc polgármester gondolta. A község lakóit megosztotta az új elgondolás, sokan ugyanis attól tartanak, hogy több utca lakói is szenvednek majd a völgyhidas szállító járművek zajától, porától.

2004. 09. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kőröshegy korábbi képviselő-testülete hónapokon át „kötötte az ebet a karóhoz”: csak akkor járul hozzá az M7-es falutól délre épülő sztrádaszakasz, illetve a völgyhíd építési engedélyének kiadásához, ha kímélendő a község főutcáját, elkerülő utat építtet a Nemzeti Autópálya (NA) Rt. A pályaépítő – hogy ne húzódjék el a sztrádaépítés hatósági engedélyeztetése – hónapokon át folyó, heves vita után végül is rábólintott a kőröshegyiek kérésére, s vállalta: utat épít a völgyhídelemeket szállító tehergépjárművek számára.
A Pavlek Ferenc polgármester vezette korábbi képviselő-testület, mondhatnánk, győzelemként értékelte az elkerülő út megépítésére mondott NA Rt.-s igent, már csak azért is, mert a testület mindvégig azt tartotta: nem igaz, hogy a 74 milliárdos költséggel épülő sztrádaszakasz rekordnagyságú költségvetéséből nem futja arra az alig két kilométeres elkerülő útra, amely a korábbi építési tervekben szerepelt.
– Nincs már idő annak az útnak az építésével foglalkozni, amelyről korábban szó volt, A falu melletti, dimbes-dombos terepviszonyok sem teszik lehetővé, hogy olyan út épüljön, amelyen biztonságosan közlekedhetnek a hatalmas szállító járművek. Most arról tárgyalunk az illetékesekkel, hogy a híd tartóelemeit ne a falu főutcáján át, hanem Szárszó felől, egy, a völgyhíd alatt építendő elkerülő úton szállítsák a Kőröshegytől délre lévő betonüzemhez – mondta lapunknak a település polgármestere. Kiss Ferencné elismerte: ez esetben három-négy hónapon át kénytelenek lesznek több utca lakói is elviselni a völgyhíd alatt futó út forgalmi zaját és porát, ám mint kifejtette, az átmeneti kellemetlenséget – ígéretük szerint – kompenzálják a hídépítők. – Garanciát vállaltak arra, hogy használat után rendbe hozzák azokat az utakat, amelyek kárt szenvednek az építőanyag-fuvarozástól, ahhoz viszont ragaszkodunk, hogy a hídmérnökség telephelye a község közigazgatási területén legyen. Ez ugyanis iparűzésiadó-bevételt jelent számunkra, foglalkoztatási gondokat enyhít, fellendíti a helyi vállalkozásokat, növeli a vendéglők, az élelmiszerboltok és a magánszállások forgalmát – érvelt lapunknak Kiss Ferencné.
Kőröshegy polgármesterével egyetért Karabinszky Gyula, a szántódi önkormányzat első embere is, mert – reményei szerint – a Szántód közigazgatási területéhez tartozó, Kőröshegytől északra fekvő somosi falurészt is megkíméli az építőanyag-szállítás zajától és porától az új elgondolás szerinti út. Pavlek Ferenc, a falu volt polgármestere értetlenül áll az új fejlemények előtt. Nem érti ugyanis, hogy a mai községvezetés miért nincs tekintettel Kőröshegy érvényben lévő településrendezési tervére, s miért vették le a napirendről az el-kerülő utat.
A völgyhídépítés több közlekedési szigorítással is jár majd. Mint megtudtuk, Kőröshegy napokon belül 40 kilométeres sebességkorlátozást előíró táblákat kap a közutasoktól, a rendőrség pedig két traffipaxot állít fel a községben.



Vasbeton monstrum az erdőrengetegben. Alpesi típusú, rekordméretű völgyhíd épül Kőröshegytől délre. Az 1768 méter hoszszú, kétszer két sávos, 23,8 méter széles viaduktot 18 hídpillér tartja majd, a 17 nyílásos szerkezet legmagasabb pillére 80 méter magas lesz. A híd méreteiben és jellegében vetekszik majd alpesi társaival, s harmonikusan illeszkedik a somogyi dombok övezte környezethez – áll a gazdasági és közlekedési tárca sajtóanyagában. A vasbeton „felszerkezetű” híd – Csillag István egy korábbi jóslata szerint – építészeti nívódíjra tarthat majd igényt. A Balaton északi partján élő építészek jó része a völgyhíd látványterve ismeretében másként ítéli meg az észak-somogyi erdőrengetegbe „telepített” vasbeton monstrumot.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.