Farizeusok, démonok

A nyílt beszédtől való félelem megtermi keserű gyümölcseit: negatív mítoszokat és hiedelmeket. A Keresztény–Zsidó Társaság főtitkára szerint a zsidó vallás jól megvan a kereszténység nélkül, de ez fordítva nem igaz.

Balavány György
2004. 10. 09. 16:22
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kereszténység és a zsidóság kapcsolatát illetően sokféle indulat és hiedelem terheli a társadalmat. Sokan úgy tartják, a kereszténység eleve ellenséges a zsidósággal szemben. Egyes vélemények szerint a keresztények tetszése és kollaborációja mellett mentek végbe a nácik rémtettei.
– Hogy az Újszövetség önmagában véve antijudaista vagy antiszemita, az óriási tévedés. A szövegek értelmezése azonban gyakran mutatott ilyen vonásokat az elmúlt kétezer évben, és ez nagy bajokhoz vezetett: a következmények közé lehet számítani a középkori inkvizíciótól kezdve sok zsidóellenes borzalmat, azt is, hogy a keresztes hadjáratok során felégették a Rajna menti hitközségeket. Az, hogy a pápa néhány éve bocsánatot kért a kereszténység nevében a zsidóságtól, megkésett, de szükséges lépés volt.
– Tehát helytállóaknak tartja a kereszténységet ért vádakat?
– Az újkorban létrejött úgynevezett politikai antiszemitizmus nem azonos ugyan a teológiai antijudaizmussal, de a politikai zsidóellenességnek a keresztény egyház teológiai antiszemitizmusa az előszobája. Egy vallási irat keletkezése után olyasmi történik, mint egy festmény megszületése esetén: sokan magyarázzák különböző szempontok szerint, aminek következtében szinte önálló életet kezd élni. Az Újszövetség magyarázati rendszerében korán, az ókeresztény korban megjelentek az úgynevezett antijudaista áramlatok bizonyos részek félreértelmezése miatt. A holokauszt természetesen nem a teológiai antijudaizmus következménye, hanem a politikai antiszemitizmusé, ennek ellenére az előbbi is belejátszott abba, hogy megtörténhetett. A vészkorszak idején is sok zsidóellenes megnyilvánulás volt az egyházban, Magyarországon és szerte Európában. A Keresztény–Zsidó Társaság épp ennek az antijudaizmusnak a felszámolását igyekszik elősegíteni. A római katekizmus, illetve a második vatikáni zsinat dokumentumai alapján megfogalmaztuk – kiadtunk erről egy füzetet –, hogyan kell a hitoktatásban helyesen ábrázolni a zsidóságot. Ez a folyamat azonban még nem fejeződött be, csak elindult; meg kell változtatni a katolikus hittankönyvek zsidóképét. A papok, lelkipásztorok munkájába ez a szemlélet csak lassan szüremkedik be. Még mindig előfordul, hogy a szószékről tipikus antijudaista kijelentések hangzanak el.
– Például?
– Például a farizeuskérdés démonizálása, amely figyelmen kívül hagyja, hogy Jézus nem ítélte el abszolút értelemben a zsidóságon belüli farizeusi irányzatot. Ez természetesen nem országos, inkább marginális jelenség. Évek óta létezik viszont az a fundamentalista irányzat, amely Jézus nem zsidó eredetét igyekszik bizonyítani. Egyes elméletek szerint Jézus párthus királyfi, hovatovább magyar volt. Ez a nézet mind a katolikus, mind a nagyobb protestáns egyházak hívei között hódít. Ez teológiai antijudaizmus, amelyet a politikai szélsőség hasznosít. Az ilyen elméletekkel ráadásul igen nehéz vitatkozni. Ha részletesen elemzünk egy ilyen szemléletet tükröző könyvet, és bebizonyítjuk, hogy már a forrásai is hamisak, valamint rengeteg etimológiai, teológiai, tárgyi tévedés és csúsztatás található benne, az sem oldja meg a kérdést. Megjelenik utána tíz másik, még rosszabb kiadvány.
– Mi az antijudaizmus kívánatos ellentéte? A közös alapok keresése során nem áll fenn az a lehetőség, hogy valamiféle judaista kereszténység jön létre?
– Csakugyan léteznek az összemosódástól való félelmek, fóbiák, de a mi álláspontunk az, hogy mindenkinek a saját hitét kell megélnie, és azt kell nyújtania a másiknak. Sajnálatosnak tartom, hogy a vallásközi párbeszéd nem elsőrangú kérdés az egyházaknál. Pedig globalizált világban élünk, nem lehet kitérni e kérdések elől; nem nézhetjük önmagában a saját tanrendszerünket, csak a többiekkel való viszonyában. Találja meg mindenki saját magát! Ez a másiknak vonzó lehet, vagy elutasíthatja, de legalább hiteles kommunikáció jön létre. Tragédiának tartom, hogy a kereszténység nincs tisztában önmagával sem a gyakorlatot, sem annak hitelvi hátterét tekintve. Ez egyébként nemcsak a kereszténységre, hanem a zsidókra és az iszlám hitű emberekre is érvényes. Azért sem létezik valódi kapcsolatrendszer a vallások között, mert mély emberi és egyéb konfliktusok vannak köztünk. A keresztény–zsidó párbeszédben keresztény részről főként teológiai kérdések merülnek fel – például, hogy miért nem fogadják el Jézust messiásnak a zsidók –, zsidó részről pedig gyakorlati kérdések, például a holokauszt megtörténte vagy a mai politikai élet antiszemita felhangjai. Ez persze nem azt jelenti, hogy a keresztényt nem érdekli a közélet, a zsidót pedig a teológia. Csakhogy nincs még alapja a háznak, mégis a kéményt építjük a fejünk fölött.
– Egyes keresztény irányzatok nagyon is kiemelt szerepet szánnak a zsidóságnak. Ilyen az amerikai eredetű neoprotestáns fundamentalizmus. A katolikus egyházon belül is léteznek judaista közösségek.
– Amerikában ezeket keresztény cionista szervezetekként aposztrofálják. Túldimenzionálnak bizonyos kérdéseket, például azt állítják, hogy Izrael állam létrejötte nem más, mint a prófétai ígéretek beteljesedése, és a Messiás közeli eljövetelére, illetve Krisztus visszatérésére utal. Holott Izrael csupán szekuláris állam, amelyet az ortodox zsidóság nem ismer el; ezért is furcsa, ha a keresztények úgy tekintenek rá, mint teológiai konstrukcióra. Ebből következik, hogy Izrael napi politikáját a hajuknál fogva előráncigált bibliai idézetekkel igyekeznek alátámasztani. A keresztény cionizmus a közel-keleti eseményeket Izrael-barát módon értelmezi, sőt antiszemitizmusnak nevezi, ha valaki nemet mond a mindennapi izraeli politikára.
– Bibó István 1974-es tanulmányában utal arra, hogy a zsidóság világi része sok helyütt tört feltűnő társadalmi sikerekre, ami irritáló a nemzeti többség számára. Nem feltétlenül gyűlölet vagy rasszizmus egy kisebbségi attitűd rosszallása. Nem lehetséges, hogy a szekuláris zsidóság egy része félreértelmezi a kiválasztottságot?
– A zsidóság vallási és más értelemben is éppoly sokszínű, mint a magyarság. Bankrablók, betörők, ügyeskedők és politikai szélsőségesek is vannak köreikben ugyanúgy, mint másutt. A zsidó szolidaritás, összetartás abszolutizálása mítosz. Létezhetnek, vannak érdekcsoportok, érdekszövetségek, összefonódások, de ez messze nem igazolja a vulgáris öszszeesküvés-elméleteket, például a szabadkőműves–zsidó uralomrendszert. Ezek fantazmagóriák. Sokan vannak, akik örülnek a zsidóságuknak, és büszkén élik meg. Ez azonban nem valamiféle kiválasztottságtudatból történik. A kiválasztottság különben teológiai fogalom, a világi zsidóság nem is foglalkozik vele.
– A Biblia szerint Jézus először a zsidó népnek mondta: térjetek meg! Szent Pál korában a vallásközi párbeszéd missziói szándékú volt: az apostolok arra törekedtek, hogy korábbi zsidó hittestvéreik tartsanak bűnbánatot, és fogadják el Krisztust messiásként. A mai kereszténység nem fordulhat ilyen reménnyel a zsidósághoz?
– A léttel eleve adott az információközlés. Ha nem szólok egy szót sem, azzal is közlök valamit. Nyilvánvaló viszont, hogy a másik indentitásának sérelme a határ. Ha valaki azt mondja: köszönöm, nem kérek a kereszténységből…
– A zsidóság ezt mondja?
– A zsidóság egyes emberekből áll. De ha mint egészet tekintjük, jól megvan a kereszténység nélkül is. A kereszténységnek identitás kérdése a zsidóság; ám a zsidóságnak, bár a kétezer éves együttélés sok negatív és pozitív tanulsággal szolgált számára is, nincs ilyen jellegű problémája. A kereszténységnek szüksége van a zsidóságra, de a zsidóság teológiailag megáll a saját lábán. Amikor II. János Pál Izraelben járt, beszélt arról, hogy a vallásközi párbeszéd a keresztény–zsidó viszonyban nem jelent térítést. A Dominus Jesus című pápai dokumentumban van ugyan olyan kitétel, amely szerint a katolikus egyház nem mondhat le a misszióról, a kapott üzenet továbbadásáról még a keresztény–zsidó párbeszédben sem, de ezt csak idézőjelben lehet térítésnek érteni. Ez egyébként is megterhelt, középkori fogalom. Élje meg mindenki a maga meggyőződését tisztességesen, és ha a másik erre vevő, akkor csatlakozni fog hozzá. Nem én térítek, a jó Isten az, aki ontológiai és teológiai értelemben magához hívja a másik embert. Maga a misszió különben zsidó eredetű, a hellenisztikus zsidóságnál igen erőteljes formában működött. Akkor tűnt el, amikor a kereszténység kapott a politikától szereplési lehetőséget.
– Tudtommal a misszió nem zsidó szokás továbbélése, hanem a krisztusi utasításra vezethető vissza, amely szerint „menjetek és tegyetek tanítványokká minden népeket”. Azoknak a népeknek már volt saját vallásuk.
– A zsidóság kiválasztott nép. Ez azonban nem érdem, hanem küldetés: elvinni a politeista világba az egy Isten üzenetét. Az ókori, hellenisztikus zsidóságnak legalább kétfajta missziós iránya volt. Pál beállt az egyik irányba – amely a diaszpórabeli zsidóság liberális missziós irányzata volt –, és ezt vitte tovább. Az apostoli korban minden zsinagógának volt egy holdudvara, amelyben ott voltak a betérni készülő pogányok. Pál ezt a holdudvart célozta meg. Nagyon érdekes: azt mondta, majd akkor jön el a Messiás, ha a zsidók is megtérnek. A XI. század táján viszont a zsidóságba nagyszámú betérés történt a keresztények részéről, szerzetesek is lettek zsidóvá. Egyes rabbik akkor azt állították: ez a Messiás eljövetelének előszele, hiszen a pogányok megtérnek. Ma azonban a zsidóság kifejezetten azt vallja magáról, hogy nem misszionáló vallás. Vannak betérések folyamatosan, Magyarországon is, de főleg családi okokból, ritkábban meggyőződésből.
– A Dominus Jesus enciklika első, krisztológiai részében Krisztusról mint egyedül üdvözítőről tesz vallást a pápa. Mint említette, a zsidóság megáll a saját lábán. Akkor ez rá nem vonatkozik?
– A második vatikáni zsinat hozta felszínre az anonim kereszténység fogalmát. Eszerint, ha valaki a saját maga által belátott igazságot követi, voltaképpen Jézus Krisztus útján jár és üdvözülhet. Ez igaz az őserdei pápuákra, és igaz a zsidóságra is. Vannak olyan teológiai irányzatok, amelyek szerint a zsidóságnak nem kell megtérnie, mert különleges státust képvisel, ilyen tanítása azonban a katolikus egyháznak nincs. Viszont a Krisztusban való hit anonim is lehet, hiszen minden jó felülről jön, tehát aki helyesen él, üdvözülhet, ha nem is fogadja el a kereszténység tanítását.
– A jámbor iszlámhívő a pápua fejvadászhoz hasonlóan a saját hitét követi, akár abban a szélsőséges esetben is, ha a hitetlen kutyákat a pokolra küldi. Az iszlám szerint egy az Isten, Mohamed az ő prófétája, és aki mást hisz, elkárhozik. Zavaros és langyos credók idején ez a radikalizmus sokaknak vonzó lehet. Nem épp az anonim kereszténységről való tanítás bénította meg a keresztény missziót? Minek hirdesse az egyház az evangéliumot, ha a más vallásúak saját hitüket követve is üdvözülhetnek?
– A keresztény evangelizáció valóban a töredékét sem teszi ki annak a hatalmas terjeszkedésnek, amely a mai iszlámra jellemző. A mohamedanizmus geopolitikailag kettészeli a földet. Iszlám felfogás szerint mindenki igazhitű mozlimnak születik, csak ettől egyesek elhajlanak, ezért vissza kell őket téríteni az igaz útra. Az iszlám emberi szemmel nézve a jövő vallása. Az anonim kereszténység azonban nem bénít meg semmit, legfeljebb a helyére teszi azt a kérdést, hogy mi lesz azokkal, akik sosem hallottak Krisztusról, de igyekeznek a saját normáik szerint helyesen élni. Az iszlám viszont csak önmagát képes elfogadni. Ennek ellenére a terrorizmus nem sajátja az iszlám világnak, a mozlimoknak csak töredéke gondolkozik így. A dzsihád, a szent háború eredetileg nem öldöklést jelent, hanem önmagunk helyretételét, a hittel és kegyes életvitellel járó belső küzdelmeket. Ám tarthat valaki egy helytelen utat is jónak. Persze nagyon bonyolult kérdés az, hogy mennyire helyes a zsidóság, a kereszténység vagy az iszlám tanítása. A kereszténység elfogadja más vallásokból azt, ami eleve jó. A keresztény–zsidó történelem folyamán párhuzamosan futottak teológiai kérdések, amelyekről egyik fél sem tudott, de végül is mindkettő ugyanazt vallotta, csak más formában. Vannak Messiás-hívő zsidó mozgalmak, amelyek megtartják a zsidó szokásrendszert, és közben hisznek Jézus Krisztusban. Efféle átjárás nincs az iszlám és a kereszténység, illetve az iszlám és a zsidóság között, de létezik egyfajta „trialógus”. Van például egy Ábrahám gyermekei nevű program, amely a három világvallás egymás közötti párbeszédével foglalkozik, a közös alapokat keresi a Nemzetközi Keresztény–Zsidó Tanács égisze alatt. Izraelben is működnek rabbik, akik a zsidó–keresztény–iszlám párbeszédet segítik. A politika azonban ezeket a finom mozgásokat rendszerint széttapossa.



Szécsi József Szegeden született 1948-ban. Budapesten szerzett világi hallgatóként katolikus teológiai doktorátust, majd az ELTE-n szemita–hamita filológiát tanult, ezután a Rabbiképző Intézet nem hivatalos hallgatója volt. 1991-ben alapította és azóta vezeti a Zsidó–Keresztény Társaságot. A Duna Televízió zsidó vallási műsorának szerkesztője. Tanít keresztény hittudományi főiskolákon és az Országos Rabbiképző Zsidó Egyetemen. 1996-ban Scheiber Sándor-díjat, 1997-ben a jeruzsálemi főpolgármestertől oklevelet, majd Jerusalem Day – 1998 plakettet, 2002-ben Debrecenben toleranciadíjat kapott.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.