Pannon bükkösöket, cseres tölgyeseket, fokozottan védett madárfajokat – egyebek közt fekete gólyát – veszélyeztetett a magyar és a külföldi versenyzők részvételével megrendezett húsvéti verseny, ám hogy a természetvédelmi terület mely útvonalain dübörögtek a terepjárók, azt majd a rendőrségi nyomozás deríti ki. Kisházi Gábor őrnagy, a Zala Megyei Rendőr-főkapitányság sajtóreferense lapunknak elmondta: a rendőrségnek ki kell derítenie, hogy a verseny rendezői kaptak-e, s ha igen, kitől kaptak útvonalengedélyt. – A nyomozást ismeretlen tettes ellen rendelte el a keszthelyi kapitányság – mondta el Kisházi őrnagy.
A Keszthely közeli Tilajújhegy és Tilaj községek húsz kilométeres körzetében rendezett off-road versenyzői olyan természetvédelmi – helyenként a látogatóktól is elzárt – területeken is átrobogtak, ahol fokozott védelemre szoruló növénytársulások, védett pannon bükkösök és cseres tölgyesek vannak, ritkaság számba menő, védett madárfajoknak nyújtva élőhelyet.
A nyomozást védett élő szervezettel kapcsolatban elkövetett természetkárosítás gyanújával indította meg a Keszthelyi Városi Rendőrkapitányság. Mint megtudtuk, a természeti kár megállapítására szakértőket kér fel a nyomozó hatóság.
Káosz az erdőkben. Bár az ritkaságnak számít, hogy valaki engedély nélkül vállalkozzon nemzetközi verseny szervezésére természetvédelmi területen, a főváros környéki, illetve a dunakanyari erdőket elözönlő krosszmotorosok vagy a négykerekű homokfutókkal randalírozó fiatalok viszont sok bosszúságot okoznak a természetjáróknak, kirándulóknak. – A turistautakon száguldozó motorosokkal szemben gyakorlatilag tehetetlenek a természetvédelmi hatóságok – tudtuk meg korábban Szabó Sándortól, a Duna–Ipoly Nemzeti Park volt igazgatójától, akit a közelmúltban a Közép-Duna-völgyi környezetvédelmi hatóság élére neveztek ki. A vezető elmondta, hogy a motorosok tavaly ősszel még az intézkedni próbáló kollégáját is elütötték, aki ezután kórházi ápolásra szorult. A drága technikai sport űzőivel szemben a néhány tízezer forintos bírság kirovása nem hatékony megoldás – vélekedett akkor Szabó, rámutatva: a bírság kiszabására amúgy sincsen lehetőségük, hiszen a rendszám nélkül száguldozó motorosokat kellő felszerelés hiányában nem lehet elkapni. Az igazgató úgy véli: miközben a természetőrök elhivatottságuknál fogva sikerrel óvják a védett madarakat, természeti társulásokat, nem alkalmasak az erdő nyugalmát megzavaró motorosok elleni harcra. Hozzátette: mivel elsősorban közlekedésrendészeti kihágásról van szó, a rendőrségnek kellene intézkednie, ám egyelőre a rendőröknél sem gyakorlat, hogy terepjárókkal, kellően felszerelt motorokkal fellépjenek a nyugtalanító jelenség ellen. Szabó Sándor elismerte, hogy miközben a „motorosoknak mindent szabad”, nehéz rávenni a kirándulókat, hegyikerékpárosokat a természetet óvó szabályok betartására. Civil szervezetek eközben arról számoltak be, hogy osztrák motorosok új kedvtelése lett a Bakony erdeinek felkeresése. Itt bátran űzhetik a hazájukban súlyos büntetéssel fenyegetett hobbijukat.
Napi balfék: Itt van Magyar Péter üzenete a nézőknek!