A megkérdezettek 95 százaléka értette meg, hogy a kövérség káros az egészségére. Azzal is tisztában vannak, hogy étkezési szokásaik és fizikai aktivitásuk szintje szoros összefüggésben van az elhízottsággal. A legtöbb válaszadó azonban arról panaszkodik, hogy munkája és életmódja kényszeríti az ülésre. Azt is elmondták, hogy mindinkább átállnak több zöldség és kevesebb zsír fogyasztására. Az európaiaknak, mint kiderült, kevesebb mint 30 százaléka végez rendszeres testmozgást és 85 százalékuk érzi úgy, hogy az adófizetői pénzből fenntartott hatóságoknak jelentősebb szerepet kell vállalniuk a kövérség leküzdésében. Tíz európai közül kilenc úgy érzi, hogy a marketing és a hirdetések befolyásolják gyermekeiket az enni- és innivalójuk megválasztásában.
Az Eurobarométerről szóló jelentést Markosz Kiprianu egészségügyi és fogyasztóvédelmi uniós biztos ismertette. Ugyanaz a Kiprianu, aki egy füst alatt számos élelmiszer-ipari óriáscéget dicsért meg azért, mert – mint mondta – eltökélten csökkenteni szeretnék az elhízást. Dicséretet kapott 9 üdítőital-gyártó cég, mint a Coca-Cola és a PepsiCo, amelyek elkötelezték magukat, hogy 12 éven alul gyermekeknek ne reklámozzák termékeiket. A McDonald’sot azért dicsérte meg Kiprianu, mert csomagolásán feltünteti a termékei tápértékét; az Unilevert azért, mert átalakítja receptjeit, a Kraft vállalatot pedig azért, mert elkötelezte magát: csak akkor hirdeti bizonyos termékeit gyermekeknek, ha azok megfelelnek bizonyos „tápanyagprofilnak”. A kövérség az egész unióban jelentős egészségügyi gondokkal jár, hiszen a túlsúly számos krónikus betegségeket okoz, beleértve a diabéteszt, a rákot és a szívbetegségeket. Az egészségtelen étkezés, a mozgáshiány az elkerülhető betegségek és idő előtti elhalálozások legfőbb okozója.
Ma Európában a lakosság 55 százaléka gondolja úgy, hogy a súlya éppen megfelelő. A nők 44, a férfiak 32 százaléka pedig úgy érzi, soványabbnak kellene lennie. Egyetértés van abban is, hogy mindenképpen egészségesen kell enni és élni. Hogy mindebbe a bizottságilag megdicsért Coca-Cola és a Pepsi-Cola termékei mennyire férnek bele, arról talán egy következő felmérésben kellene megkérdezni az európaiakat.
Léptek a lettek. Lettországban – elsőként az EU-ban – november 1-je óta tilos az egészségtelen gyorséttermi ételek árusítása az iskolákban és az óvodákban – számolt be az EurActiv. Az ország példája az egész EU-ra kihathat. A lett iskolákban és óvodákban mostantól tilos olyan italt vagy ételt árulni, aminek magas a cukortartalma, sótartalma, sok benne a mesterséges színezék, tartósítószer. Külön is súlyt helyeznek arra, hogy szénsavas üdítőitalok és chipsek ne szerepeljenek a gyermekeknek nyújtott kínálatban. Az egészségtelen ételeket, italokat tejjel, gyümölcsökkel váltják fel. (MN)
Összeverték a románok, mert magyar - videó