A multicégek „mássága”

A gigantikussá vált élelmiszer-szavatossági lejárat átcímkézési botránya kapcsán pár napja kiderült, hogy a multinacionális cégek figyelembe veszik a helyi piac igényeit. Felmerül a kérdés, miért helyi igény az például, hogy Magyarországon egy francia szupermarketlánc halpultjai büdösséget áraszszanak, míg ugyanannak a láncnak anyaországában és nyugat-európai bolthálózatában a halpult szaga a vevőket a friss, sós tengervízre emlékezteti.

2006. 12. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lehet, hogy nem a fogyasztókkal, hanem a multikkal van baj annyiban, hogy azonnal a kisebb ellenállás útját választják? És ha ez így van, vajon 16 éve egyetlen kormánynak nem jutott eszébe Magyarországon az, hogy a multikat kötelezze arra: ne kínálhassák áruikat és szolgáltatásaikat az otthoninál vagy a Nyugat-Európában megszokott normáknál alacsonyabb szinten?
Nyolcvanezer egy kulcshéjért
Íme három példa a helyzet illusztrálására. Az ötéves Toyota kocsi kulcsa megrepedt és kettényílt. A szétesett kulcsból a kocsi kétgombnyi nagyságú távnyitója az autó padlójára esett. Semmi baj, gondoltam. Összepattintom a kulcsot távnyitó nélkül, a távnyitót pedig elteszem, nehogy elvesszen. Azonban indításnál kiderült: a távnyitó többfunkciós. Nélküle a kocsi el sem indítható. Vagyis a parányi alkatrész „agyat” is rejt magában. Hazafelé hajtva megállok a csillogó-villogó Toyota-szerviznél, ahol egyébként néhány évvel ezelőtt kifogástalan szolgáltatást nyújtottak. A fogadópult mögött most senki. Az ott várakozó kliens meséli, már 15 perce vár, de senkit nem látott. Újabb húsz perc, amikor megjelenik a hölgy. Sorra kerülve elmondom bajomat, vagyis azt, hogy szeretnék venni egy új kulcsburkolatot, amibe belehelyezhetem a pici „agyat”. A hölgy jóindulatúan elmagyarázza, hogy a kulcscsere nem olyan egyszerű dolog. Ugyanis a kulcshéjban lakozik az igazi agy, amelyiket – a két-három hetes megrendelési idő után – „be kell tanítani”. Azért, hogy mindazt tudja, amit a régi tudott. Elámulok a technika bonyolultságán. Majd közli az árat: mintegy nyolcvanezer forint. Egy kulcshéjért. Mivel amúgy is három nappal később Brüsszelbe kell indulni, lemondok a megrendelésről. Arra gondolva, ha a japán multi Magyarországra tud kulcsot szállítani, nyilván ugyanezt a szívességet megteszi a belga fővárosnak is.
Készséges kiszolgálás
Egy héttel később a budapestinél jóval szerényebb kinézetű Toyota-szervizben elismétlem problémámat. A pult melletti, attól üvegfallal elválasztott irodából felugró alkalmazott egy pillanat türelmet kér, majd a pult mögötti kis raktárból nejlonzacskóval tér vissza, tele kulcshéjjal. Elkéri a régit, kiveszi belőle az „agyat”, rápattintja az újat. „Mivel tartozom?” – kérdezem. „Semmivel”, feleli. Ennyit az agyról.
Egy másik példa: a Samsonite cég világszerte bőröndjeire öt- és tízéves jótállást ad. A magyarországi kereskedők az öt év helyett egy, a tíz év helyett két évet garantálnak. Nyilván földrajzilag változó a szavatosság.
Országfüggő kereskedés
És egy harmadik eset. Egy számítógépes világcég Magyarországra házasodott egyik brit vezetője szabadságát tölti a család budai lakásában. Új laptop kell neki. Sógorával – alkalmi magyar hangjával – elsétálnak a Mammut áruház Sony márkaboltjába. Mutatnak neki egy laptopot, majd félmillióért. Olyan teljesítményűt, amelyik Angliában jóval olcsóbb. Vásárlás előtt szerencsére megforgatják a készüléket. „Factory refurbished”, olvasható angol visszafogottsággal a laptopon, ami lefordítva annyit jelent, hogy a számítógép bizony „felújított”. Szerencsés esetben akár valaki visszaküldte és azt átcsomagolták. „De hát ez felújított!”, mondta a sógor a kereskedőnek. „Persze”, felelte az. Kár, hogy nem szólt előtte, felelte a sógor. Vajon a Sony is a „helyi igényeknek” megfelelő, országfüggő, „árnyalt” kereskedést folytat? Telefon a Louise sugárúton, a brüsszeli Andrássy úton működő Sony boltba. „Árusítanak gyárilag felújított laptopot?”, teszem fel a kérdést, amelyre éppen úgy azonnali „nem” válasz érkezik, mint a Sony brüszszeli központi információs szolgálatától.
A multik meghökkentő, országfüggő liberális mássága. Amelynek azonnal véget kellene vetni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.