Magyar érdekvédelem Brüsszelben

Háttérbe szorult a Vajdaság kérdése az unióban, mert a nyugati felfogás az, hogy a koszovói rendezéssel egy időben nem akarják Szerbiát satuba fogni – mondta el a Magyar Nemzetnek Becsey Zsolt néppárti európai parlamenti képviselő, aki a sokféle gazdasági téma mellett a Délvidék ügyét is „viszi” az uniós törvényhozásban. Az interjúban arra is felhívta a figyelmet, hogy rendkívül káros lenne Magyarország és a keleti térség számára, ha a magyar szocialisták által is támogatott jövedékiadó-politikát fogadnák el Brüsszelben, ez ugyanis jelentős áremelkedéssel, az infláció meglódulásával, ezzel együtt az euró bevezetésének további eltolódásával járna. Becsey úgy látja, a baloldali képviselők más tetteikkel is az euró bevezetése ellenében „lépdelnek”. Megtudtuk azt is: a korábban vezető diplomataként dolgozó képviselőt választási ígérete és a konzervatív családmodell is arra kötelezi, hogy ne költözzön ki Brüsszelbe, ezért inkább az Alföld és Belgium között ingázik.

2007. 07. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ma már nyilván látható, hogy volt-e kihatása a magyar Központi Statisztikai Hivatal tettének, amely rossz adatokat szolgáltatott az Európai Bizottságnak, pontosabban annak statisztikai szervének, az Eurostatnak…
– Éppen most dolgozom a 2008–2012-es statisztikai keretprogram jelentésén jelentéstevőként. Öröm, hogy máris sikerült egyetértést elérni. Mind az Európai Bizottsággal (EB), mind pedig az Európai Tanáccsal sikerült kialakítani olyan közös álláspontot, amelynek eredményeként remélem, hogy ez a félszáz oldalas anyag „átmegy”. Ez azért nagyon lényeges, mert meghatározza azt, hogy a következő öt évben mire figyeljen az EB, az Eurostat, valamint a nemzeti statisztikai hivatalok ahhoz, hogy működőképesebb legyen az Európai Unió és pontosabb legyen a statisztikai adatszolgáltatás. A jelentésben lecsapódott a magyar probléma, a félretájékoztató adatszolgáltatás is.
– Úgy tudom, egy másik ügyben „árnyékjelentést” készít, amelyet az Európai Parlamentben akkor szokás megtenni, ha egy fontos ügyben egy másik frakció van kijelölve a jelentéstételre.
– Igen. A néppárt árnyékraportőre vagyok jövedékiadó-ügyekben. Most például a dízelolajügyben. A jövedéki adó kérdése mostanában kulcskérdés lett. Az alkohol jövedéki adója júliusban kerül vissza a parlament elé: mint emlékezetes, májusban Kovács László adóügyekért és a vámunióért felelős biztos előterjesztését az Európai Parlament elutasította. A magyar szocialisták – akárcsak legtöbb új tagállambeli kollégáik – sajnos a jövedéki adó emelése mellett szavaztak. Ez azért sarkalatos, mert megadja minden jövedékiadó-politika lényegét. Tehát a dízelolajét, az alkoholét, a cigarettáét. Azt szeretném elérni, hogy ne az úgynevezett minimumszint egyoldalú növelésével emeljék a jövedéki adókat. Ez ugyanis az új tagállamoknál inflációt okoz, amire hivatkozva azután a gazdasági és a monetáris ügyekért felelős biztos kizár bennünket abból, hogy csatlakozzunk az euróövezethez. Továbbá az ilyen irreális adónövelés a feketegazdaságot és a szociális gondokat is erősíti. Csak azt nem oldja meg, amit akar: hogy közeledjenek egymáshoz a jövedékiadó-szintek az EU-n belül.
– A jövedéki adók megállapítása a tagállamok számára felülről nyitott?
– Igen, a britek és a svédek azt csinálnak, amit akarnak. Remélem, hogy ennek most véget lehet vetni. Ugyanis az a filozófia, amit az EB és néhány tagállam képvisel, nevezetesen, hogy csak a minimumszinteket emeljük, és ezzel az alacsonyabb ár- és jövedéki szintű országokat sújtsuk, az közösségi szinten nem vezet sehová. Legalábbis nem a megoldáshoz. Hacsak nem az a cél, hogy kizárjanak néhány országot az eurózónából.
– Az utóbbi időben nem került egyik szakterülete, a vajdasági kérdés a háttérbe Koszovó miatt?
– Sajnos igen. Mégpedig egyszerűen azért, mert a nyugat-európai felfogás szerint nem akarják a szerbeket satuba fogni, vagyis két oldalról szorongatni. Sajátos gondolkodás, de még a barátaink, az osztrákok és a bajorok között is él. Azt is nagyon szeretném elérni, hogy a Vajdaság önálló irodát nyisson Brüsszelben. Ugyanezt viszont szeretném megvalósítani a dél-alföldi régiómnak is. Most éppen tárgyalok a német baden-württembergi tartomány vezetőivel, hogy ösztöndíjakkal segítsék ezt a folyamatot. Baden-Württemberg kapcsán dolgozom más lakossági ügyeken is, eredményt is értünk el, mégpedig a Dél-Alföldön lerakott német szemét elszállításával. Miután ők elszállítják a szemét egy részét, elővesszük a bajorokat is, akik e téren jóval rugalmatlanabbak. Azon is dolgozom, hogy a francia Gaz de France (a Dégáz fő tulajdonosa) magyarországi irodáiban megfelelően szolgálják ki az embereket.
– Milyen befolyása van az uniónak ezekre a vállalatokra?
– Az illegálisan behozott szemét ügyében tudunk lépni, hiszen erre van európai jogszabály, amit megsértettek. A többiben – például a franciáknál – pedig azzal tudunk fenyegetni, hogy egy ügyet tematizálunk úgy, hogy egyenlő partnerként kezeljék a magyar ügyfeleket a többi országban lévő irodáikban szokásos bánásmódnak megfelelően. A magyar hatóságok is folytattak tárgyalásokat – mint a szemét vagy a Dégáz ügyében –, de valahogyan nem oldódott meg a probléma. Az itt észrevehető, hogy az európai képviselőtársak sokat segítenek azoknak, akik komolyan veszik a munkájukat. Mindezekkel azt is szeretném elérni, hogy otthoni választóim lássák, hogy konkrét, őket érintő ügyekben is lehet eljárni az unióban.
– Az euróövezet keleti bővítése – Szlovéniát ugyanis nem tekintik politikai értelemben keletinek – megindul?
– Ha Szlovákia csatlakozik, az forradalmi lépés lesz. Prága és Varsó még vár: ezért is tartják az éves adóssági szintjüket mesterségesen valamivel három százalék fölött. A különbség, hogy mi nem is tudnánk teljesíteni a küszöböt, pedig szeretnénk. A baltiak pedig az inflációs szint miatt nem tudnak egyelőre belépni.
– Mikor lát reális esélyt a magyar euróövezeti csatlakozásra?
– Nehezen tudom elképzelni 2012–2013 előtt.
–Ahhoz képest, hogy az Orbán-kormányt a balliberális sajtó „halálra szekálta” volna, ha a 2002-es választás megnyerése után nem az idén, hanem mondjuk „csak” jövőre csatlakozott volna.
– Ennyit fejlődtünk vissza. Arra is emlékezni kell, hogy Magyarország az euróövezeti csatlakozás szempontjából 2001-ben jobban állt, mint Szlovénia, Málta és Ciprus. A két utóbbi szigetország még 2003-ban is rosszabbul állt, mint mi. Egyébként az egyetlen tagállam vagyunk, amelynek lényegesen nő az adóssága a bruttó nemzeti termékhez képest.
– A „populisták” által vezetett, gazdaságilag remekül teljesítő országokat is beleértve. Magyarország most mit csinál?
– Magyarországnak azzal kellene foglalkoznia, hogy minden olyan lépést megtegyen, amely közelebb hozza az euróövezeti tagsághoz. Ezen kellene dolgozniuk a brüsszeli magyar képviselőknek, az uniós biztosnak. Nem pedig ellene lépdelni. Például az inflációs nyomás révén. Itt egyébként az egész térségről van szó, ugyanis a jelenlegi helyzet szerint Magyarország tud utolsóként csatlakozni az euróövezethez, tehát a többi új tagállamot is visszahúzhatjuk.
– Hogyan telik el egy képviselő hete? Kezdjük a kellemessel: a vasárnapi pihenőnappal.
– Ez a ritka nagy nap, amikor a családommal lehetek, akik előtt megemelem a kalapom, amiért velem vannak, és elviselik azt, ahogyan dolgozom. Természetesen ők Magyarországon élnek, mint ahogyan azt a kampányban a választóimnak megígértem. Ami az egészet nehezebbé teszi, az az, hogy én konzervatív családmodellben élek, ahol nagyon erős a családi kötelék. Ugyanakkor elfogadhatatlannak tartom, hogy a családom ne élje át ugyanazt, mint amit a választóim. Ezért nem költöztem ki Brüsszelbe. Egyébként egy másik fogadalmamat is tartom: az Európai Parlamentben csak magyarul szólalok fel a plenáris üléseken. De visszatérve: vasárnap azért már nagyon sokat kell olvasnom, a munkahétre felkészülve. Hétfő hajnalban jövök ki, és vagy csütörtök délig vagy estig itt vagyok. Pénteken és szombaton vagy vidéken vagyok a választókörzeteimben – Bács-Kiskun, Békés és Csongrád megyében –, vagy pedig Pesten egyeztetek minisztériumokkal. Fogadóórákat tartok a megyeszékhelyeken lévő irodáimban, és igyekszem eljárni a polgárok ügyében.
– Hány lobbista kopogtat be egy-egy ügyben?
– Ketten-hárman jönnek. Az itteni lobbicsoportok általában nagyon jól tudják, hogy miként kell megközelíteni egy-egy kérdést. Az esetek zömében nagyon tömör, leegyszerűsített „pozíciópapírokat” hoznak arról, amit képviselnek. Ellentétes érdekeket képviselő lobbicsoportok is megjelennek. A repülőtéri illeték ügyében például megjelenik a reptéri szövetség, majd a légitársaságok lobbistái. Magyarországon ez a lobbitevékenység az európai képviselők felé még nem alakult ki.
– Az itthoni gyógyszergyárak például miként igyekeznek az érdekeiket képviselni?
– A baj általában az, hogy nehezen. Ráadásul elsősorban az Európai Bizottságnál igyekeznek lobbizni, miközben nyugaton tudják, hogy érdemes közvetlenül a parlamenti törvényhozókhoz fordulni. Egyébként Magyarországon volt három üdítő kivétel: a közúti fuvarozók, a posta és a cigarettagyártók. Ők időben megkerestek.
– Olyan még nem fordult elő, hogy egy lobbicsoport anyagi előnyöket ajánlott volna?
– Soha. Még áttételesen sem. Racionális érveket „adnak el”.
– Medgyessy fiának a lobbicégével találkozott?
– A nyomukat se láttam, holott igen intenzíven foglalkozom gazdasági ügyekkel. Otthon se keresnek meg magyar szakszövetségek, ami nagyobb baj. Ők még nem jöttek rá, hogy a bizottság mellett van egy különálló európai törvényhozási ág: az Európai Parlament.
– Mit a legnehezebb feladat?
– Egyrészt az, hogy hány képviselőt tudok egy magyar ügy mellé állítani, másrészt pedig, hogy nehogy olyan törvény szülessen, amely hosszú távon rontja a magyar érdekeket. Ez főként olyan esetekben jelent gigantikus küzdelmet, amikor a nyugati érdekek ellentétesek a magyar vagy a regionális célokkal.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.