BA: előnytelen szerződés köttetett

Nem nyilatkozik a Pénzügyminisztérium az ADC-per kártérítésével kapcsolatban arról, mit tartalmazott erről a Budapest Airport privatizációs szerződése, de a Fidesz-kormányra igyekszik hárítani minden felelősséget. Értesüléseink szerint a kabinet a szerződésben magára vállalta a per minden következményét.

2008. 03. 27. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem adott felvilágosítást lapunknak a Pénzügyminisztérium (PM) arról, tartalmazott-e rendelkezéseket a Budapest Airport (BA) 2005-ben született privatizációs szerződése a kanadai Airport Development Corporation-perrel (ADC) kapcsolatban, vagyis hogy az eladó, azaz a magyar állam magára vállalt-e minden későbbi jogkövetkezményt. Ehelyett a hivatal azt bizonygatta, a washingtoni választott bíróság a magyar államot, s nem a Budapest Airport külföldi tulajdonosát kötelezte kártérítésre. Emellett a PM állásfoglalása a Fidesz-kormányra igyekszik hárítani a felelősséget, mert mint állítják, senkinek semmilyen kártérítési fizetési kötelezettsége nem keletkezett volna a ferihegyi utasterminál fejlesztési ügyében, ha 2001-ben az Orbán-kormány nem szegi meg a korábban megkötött nemzetközi szerződést. Értesüléseink szerint a szerződés részletesen taglalja, hogy milyen kötelezettségei voltak a magyar tulajdonosnak 2005-ben, a privatizáció idején a BA tekintetében, s e kötelezettségeket rendre úgy szabályozta, hogy azok mentesítsék a vevőket – amely akkor a brit BAA volt, míg mára már a német Hochtief az – a jogkövetkezmények alól.
A Fidesz szerint a PM-nek a kártérítési összeg egy részét nem az állami tulajdonú Ferihegyi Utasterminál-fejlesztő (FUF) Kft.-től kellett volna követelnie, hanem a Budapest Airport (BA) Zrt.-től. Kérdésünkre Schneller Domonkos, az ellenzéki párt fővárosi képviselője úgy vélekedett, ha a magyar kormány minden jogkövetkezményt magára vállalt, hogy per- és tehermenetesen adhassa át a BA-t a vevőnek, akkor a brit BAA által kialkudott és kifizetett 465 milliárd forintos vételárból e titkos kötelezettségvállalások összegét le kell vonni.
Schneller szerint a pénzügyminiszternek kötelessége lett volna, hogy a washingtoni ítéletben kirótt összeget a BA-val, illetve annak tulajdonosával fizettesse meg. A Magyar Hírlap értesülése szerint ez a kötelezettség a BA könyveléseiben is szerepelt. Azzal, hogy a FUF Kft.-vel fizettették meg a kártérítés 8,7 millió dolláros (több mint 1,7 milliárd forintos) részét, jogosulatlan előnyhöz juttatták az időközben magánosított BA Zrt.-t. Így a tranzakció a magyar államot károsította meg egy külföldi céggel szemben. Schneller Domonkos érvelése szerint, ha egy több tulajdonos által alapított cég ellen akár csak magánjogi pert indítanak is, egyetemlegesen kötelezik a feleket a tartozás megfizetésére.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.