Botrányok sora a MÁV-nál

Ha elhúzódik a sztrájk, buszokkal helyettesítik az elővárosi vasutat – mondta a MÁV Zrt. első embere, aki azt állítja: a Geuronet-botrány nem hiúsíthatja meg a MÁV Cargo privatizációját. Heinczinger István szerint megtalálták a januári menetrendkáosz személyi felelőseit, de mert ők nem voltak a menedzsment tagjai, nem ezért cserélték le a MÁV-Start vezérigazgatóját. Az új Start-vezér, Kozák Tamás a kinevezéséhez ha nem is előre, de utólag majd csak megkapja a vasúti hivatal jóváhagyását.

2008. 03. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tegnap reggel ismét nem jártak a vonatok. Személyes tapasztalatból tudom, hogy az utasoknak elegük van ebből a bizonytalanságból, és nem érdekli őket, hogy sztrájk, hó vagy vezetékszakadás miatt áll a vasút. Nem a cég vezetésének felelőssége, hogy biztosítsa a szolgáltatást?
– A vasút közszolgáltatás, azaz az üzleti életben szokásos felhasználó és szolgáltató közötti kapcsolat kiegészül a megrendelővel, amely esetünkben a magyar állam. Nem vitás, hogy a megrendelőnek is, amely az adófizetők pénzéből finanszírozza a vasutat, és a szolgáltatónak is elsősorban az utasok érdekeit kell szem előtt tartania. A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete azonban olyan követeléseket támaszt, talán nem véletlenül, amiket nem lehet elfogadni.
– A bíróság nem találta törvényellenesnek a sztrájkot.
– A bíróság az egyik követelés ügyében valóban nem találta törvénytelennek a sztrájkot, de az eljárás nem vonatkozott a követelések tartalmi elemeire. E tekintetben polgári bírósági eljárást kezdeményeztünk. Nem ismerek olyan példát a nemzetközi vasúti gyakorlatból, hogy egy szakszervezet privatizációs bevételből követelt volna tagjainak részt.
– Attól tartok, hogy ez az a vita, ami már nem érdekli az utazókat. Megvették a bérletüket, és igénybe akarják venni a szolgáltatást.
– Nem azért fizeti az állam a vasutat, hogy üresen járjanak a vonatok, miközben az alternatív megoldások további költséget jelentenek. A minisztériumnak ezért az az álláspontja, hogy ha hosszú távon kiszámíthatatlan lesz a sztrájkhelyzet, akkor közúton kell megoldani az elővárosi közlekedést, és oda kell átcsoportosítani a vasútra szánt költségvetési támogatást.
– Ami ellentmond minden józan megfontolásnak, akár a főváros közlekedési helyzetét, akár a környezetszennyezést, akár az európai vasútfejlesztési trendeket vesszük figyelembe. De egyébként megoldható technikailag?
– Azt hiszem, igen, hiszen naponta 70-75 ezer ember közlekedik vonattal a fővárosba. Reggel és este így 20-25 ezer ember utaztatásáról kell gondoskodni, amit akár a Volán társaságoknál, akár más vállalkozásoknál megrendelhet az állam. Természetesen ez csak ideiglenes megoldás lehet.
– Említette a MÁV Cargo (MC) privatizációs bevételét. Járt-e önnél a Rail Cargo Austria (RCA) megbízásából lobbizó Geuronet Bt. képviselője, Gulya András, és közbenjárt-e a tender sikere érdekében?
– Kijelenthetem, hogy nem ismerem Gulya Andrást, és nem tárgyaltam vele az MC ügyében. De más igazgatósági tag sem adott, adhatott ki belső információkat sem a pályázóknak, sem másnak. Ezt azért állítom biztosan, mert tavaly nyáron, amikor a román sajtóban nyilvánosságra kerültek bizonyos összegek a román állami vasút pályázatával kapcsolatban, rendkívül megszigorítottuk az iratbetekintést még az igazgatóság tagjai számára is. Az, hogy nem lett semmilyen botrány a pályázat körül, s utólag sem támadták meg a vesztesek, azt mutatja, hogy jól dolgoztunk. Érdekességképp: az eredményhirdetés után olyan pletykák kaptak szárnyra, hogy a román vasút 120 milliárdot, azaz a győztes RCA 102 milliárdjánál jóval többet kívánt adni a magyar Cargóért, de finanszírozó bankja – amely véletlenül ugyanaz az osztrák pénzintézet volt, mint az RCA-é – az utolsó pillanatban elállt az üzlettől.
– Mi lesz, ha beigazolódik a Format osztrák hetilap vádja, miszerint magyar pártoknak szánták a Geuronet Bt. 1,9 milliárdját? Lehet, hogy meghiúsul maga az MC eladása is?
– Ne felejtsük el, hogy van egy aláírt szerződés. Azonkívül a privatizációs eljárás második szakaszában, az ajánlatok értékelésekor a vételár kilencven százalékkal nyomott a latban. A második helyezett szlovák ajánlat 85 milliárdot tartalmazott. Vagyis ha az osztrákok 102 milliárdjából levonjuk a tíz százalékot, még mindig a legmagasabb ajánlatot kapjuk. Azt hiszem, semmi nem fenyegeti az üzlet lebonyolítását.
– Az sem, hogy az osztrák sajtóban bírálták az RCA-t, mondván, túl sokat adott a magyar MC-ért?
– Az osztrákok nagyon jól tudják, hogy a magyar leányvállalattal nemcsak egy céget, hanem a legfontosabb közép-európai stratégiai közlekedési folyosókhoz való hozzáférést is megkapták. A pénzügyi befektetők számára, akik a befektetett tőkét, a megtérülést, az eszközpark értékét tekintették, valahol 55-60 milliárdot ért az MC. A szomszédos osztrák vasút, az ÖBB számára azonban hosszú távon ez nagyon nagy lehetőség. A sajtóbeli támadások – és én idesorolom a Format cikkét is – osztrák belügy, a vasúti vezetők közti nézeteltérések sajátos megjelenési formája lehet, aminek nincs kihatása az üzletre.
– Beszéljünk egy korábbi ügyről: máig nem tudhatja a közvélemény, hogy kik a felelősök a január eleji menetrendi káosz miatt. Igaz, elmozdították a vezérigazgatót, lecserélték a felügyelő testületeket, de személyi felelősöket nem neveztek meg. Lehet, hogy váltóőrök vitték el a balhét?
– Lefolytattuk a belső vizsgálatot, és megneveztük a felelősöket. Kétféle felelősség van: szakmai és kommunikációs. A szakmai hiba az volt, hogy január 1-jén napközben inkább a forgalom korlátozásáról született döntés, mint az egyébként rendelkezésre álló pályafenntartók berendeléséről. Ennek személyi felelősei mind a személyvasútnál, mind a pályavasútnál magas rangú vasúti tisztek voltak, akik a forgalomirányításért feleltek. Őket eltávolítottuk.
– A menedzsmentben senkit nem terhelt felelősség?
– A másik fajta felelősség, hogy a MÁV-csoporton belül át kell formálni a vasutasok szemléletét. Nem elég megoldani az ügyeket, de folyamatosan tájékoztatni is kell a pillanatnyi helyzetről az utasokat. Január 2-án ez rosszul működött, ezért kezdeményezte Kákosy Csaba miniszter az igazgatóság és a felügyelőbizottság felmentését.
– Újra kérdezem: nem a menedzsment felelőssége, hogy nem működött január 2-án az utastájékoztatás?
– Nem, mert a MÁV-Start mint újonnan alakult cég szemléletformálásáért a felügyelő testületek voltak felelősek.
– Nem azért távolította el a miniszter február 1-jén Mosóczi Lászlót, és javasolta a helyére Kozák Tamást, mert felelősnek találta a januári menetrendi káoszban?
– Nem. Mosóczi László megbízatása ideiglenes volt, feladatát teljesítette. Kinevezése március 31-ig szólt.
– A Magyar Vasúti Hivatal még vizsgálja, hogy megadhatja-e a cég működési engedélyének módosítását, illetve hogy alkalmas személy-e Kozák Tamás. Hogyan lehet, hogy ő ennek ellenére már elfoglalta hivatalát?
– Kozák Tamás a MÁV Cargo vezetője volt, és mint ilyen, a szakmai alkalmasság kritériumának mindenben megfelel. Ezért a vasúthatóság Kozák alkalmasságát szakmai alapon aligha vonhatja kétségbe.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.