A Magyar Államvasutak (MÁV) az idei PR-tevékenysége központjába a vállalati társadalmi felelősségvállalást – az angol Corporate Social Responsibility kifejezés rövidítésével a tevékenységet a magyar szakzsargon csak CSR-ként említi –, s ennek keretében január 23-án négy, referenciákkal rendelkező cégnek küldött ki levelet, amelyben a társaság CSR-stratégiájának kidolgozására kért ajánlatot. A hét és fél millió forintos pályázaton indult a B&P CSR Management, Braun Róbert, korábban a magyar miniszterelnöknek is kommunikációs tanácsokat adó szakember cége, az Ident Kft., a PersonaR Kft., valamint a későbbi győztes RTG Vállalati Felelősség Tanácsadó Kft. mellett. A kiírásban országos napi- és hetilapok figyelése, etikai díj kiírása, CSR-stratégia kidolgozása, rendszeres gyakorlati képzés, a cég honlapjának frissítése, a témakörben megszervezendő konferencia és a CSR-jelentés elkészítése szerepelt. A rövid határidőre a B&P közel 35, az Ident Kft. 7,8, az RTG 7,46, a PersonaR Kft. 8,5 millió forintos ajánlatot tett. Az ajánlatok közül a MÁV kommunikációs igazgatósága az RTG-ét választotta, amire a B&P támadásba lendült. A cég, amely tavaly a MÁV Cargónak készített 3,9 millió forintért CSR-jelentést, a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz (KDB) fordult. Többek közt azt nehezményezték, hogy a négy felkért cég közül kettőnek semmiféle CSR-referenciája nem volt. Emellett a Magyar Narancsnak nyilatkozó Radácsi László, a B&P ügyvezetője azt állította, hogy a kiírásban szereplő feladatokat olyan kevés pénzért, amennyiért a nyertes cég elvállalta, egyszerűen képtelenség ellátni. Állítása szerint alapvető dolgok kimaradtak a felhívásból, például az, hogy az ajánlatot pontosan meddig, milyen formában kell beadni, és hogy mellékeljék-e a pályázó cég hiteles adatait. Azzal is gyanúsítják a kiíró MÁV-ot, hogy a pályázati határidő utólagos módosításával módot adott rá, hogy az egyik ajánlattevő komplett módszertanát mások megszerezhessék.
Megszólalt a pályázati győztes RTG két vezetője, Tóth Gabriella és Radnai Tamás. Az idézett hetilapnak küldött olvasói levélben leszögezték, szakmailag és pénzügyileg is korrekt ajánlatot tettek. A B&P kifogásaira válaszul ellentámadásba lendültek. „Ha tetszik, ha nem, ezen a tanácsadói piacon is versenyhelyzet alakult ki az elmúlt egy évben – összhangban a piac fejlődésével. A versenynek pedig szabályai vannak. Mi hiszünk abban, hogy a verseny az ár és a minőség versenye, nem pedig a befolyásé, a kapcsolatoké, vagy éppen a mesterséges botránygenerálási képességé.” A cégalapítók felvetik, hogy az ex-kormánytanácsadó Braun nemtetszése és ellencsapása annak tudható be, hogy „cégünk mintegy feleannyiért készíti el a MÁV Zrt. társadalmi felelősségvállalási jelentését, mint konkurensünk tavaly a MÁV Cargóét”.
Lapunk kérdésére a MÁV kommunikációs igazgatósága kijelentette, hogy a pályázatban semmiféle „mutyi” nem történt, mind a pályázati kiírás, mind annak elbírálása megfelelt a jogi és gazdasági előírásoknak. Leszögezték, a pályáztatás során a vasúttársaság a legnagyobb körültekintéssel járt el, a legkedvezőbb ajánlatot választotta ki. A pályázatra felhívó MÁV-levél tartalma egyértelműen kifejezte, hogy nem közbeszerzési pályázatról van szó. Egyrészt a piacon dolgozó cégek ismerik a közbeszerzési értékhatárt és a közbeszerzési pályáztatás szabályait. Másrészt a pályázatírások során minden cégnek lehetősége van kérdéseket feltenni, erre vonatkozó kérdés azonban senkitől sem érkezett. Braun Róbert cégének sajtónyilatkozatait a vasúttársaságnál kérdésünkre hecckampánynak nevezték. A MÁV a rágalmazókkal szemben megteszi a szükséges jogi lépéseket.
Most a magyar tudományos élet megújítása ellen indított támadást a Soros-hálózat