Félbilliós veszteség?

Vitatja a MÁV, hogy az elmúlt másfél évtizedben kétbillió forint tőkeveszteséget szenvedett el, de elismeri, hogy továbbra sem határozták meg pontosan, mennyit fordíthat a cég az utasok egy kilométernyi szállítására. Vagyis a MÁV finanszírozása ma még „bemondáson” alapszik.

2008. 03. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem tartozik a legendák közé az a történet, hogy a MÁV Ingatlankezelő Kft. egyetlen izzócseréért 17 ezer forintot számlázott a MÁV-Startnak – reagált kérdésünkre Sipos Sándor, a MÁV Zrt. portfóliókezelési általános vezérigazgató-helyettese, elismerve, hogy nagyon drágán, rossz hatásfokkal dolgozik a vasúttársaság leánycége. Ezért gyors változtatásra készülnek, a tevékenységet fővállalkozói rendszerbe szervezik át.
Sípos Sándor ugyanakkor azt bizonygatta, az állam által a MÁV-csoportnak juttatott támogatás nem adomány, hanem a megrendelt szolgáltatás ellenértéke. Sajnálatosnak nevezte, hogy az elmúlt évtizedben – a 2007-es év kivételével – az állam soha nem fizette ki a MÁV-nak azt az összeget, amibe a megrendelt menetrend teljesítése került. Amikor a cég cashflow-ja elfogyott, hitelt vett fel a piacról. Az állam ehhez garanciát nyújtott, ezzel mintegy elismerve, hogy nem térítette meg teljes körűen a MÁV költségeit. Ezért dagadt fel a vasúttársaság hitelállománya 2006-ban 314, 2007-ben pedig 245 milliárdra. A vezérigazgató-helyettes ezzel vitatta a Magyar Vasúti Hivatal állítását, amely szerint a MÁV adósságállománya 768 milliárd forint lenne. Azt az Antal Dániel-nyilatkozatot is érintette Sipos Sándor, amely szerint a MÁV Zrt. vagyonvesztése 1993 és 2006 között mai árakon meghaladja a kétbillió, azaz kétezermilliárd forintot. Sipos szerint ez az összeg irreális, legfeljebb 500 milliárd lehet, ám elismerte, hogy a félbillió is nagy összeg. Lapunk kérdésére, hogy van-e olyan kritériumrendszer, amely alapján megítélhető, a MÁV valóban csak a szolgáltatás elvégzéséhez feltétlenül szükséges költséget számította-e fel, a vezérigazgató-helyettes elmondta, hogy jelenleg is munkálkodnak ennek kidolgozásán a tulajdonos Gazdasági és Közlekedési Minisztériumban (GKM). Ha sikerül megalkotni a mutatót, azaz hogy egy utas elszállítása egy kilométerre mennyi elismert költséget jelent, akkor ez alapján meg lehet kötni a közszolgáltatási szerződést a GKM és a MÁV-csoport között. A cég menedzsmentjének az a feladata, hogy csökkentse a működési költségeket – mondta Sipos Sándor. Ennek egyik eszköze lehet, hogy a személyszállítás jelenlegi 36-27 százalékos kihasználtsági mutatóját 45 százalékra javítsák fel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.