Szigorúan jogi szempontból ön tekinthető a MÁV-Start vezetőjének? Van érvényes működési engedélye a MÁV-Startnak?
– A MÁV-Startnak tavaly július elseje óta érvényes működési engedélye van. A profilja azóta is a vasúti személyszállítás. A vezérigazgató személye kétségtelenül változott, február elseje óta én töltöm be ezt a tisztet. A személyi változást megelőzően a működési engedély módosításához minden szükséges kimutatást, iratot, okmányt elküldtünk a Magyar Vasúti Hivatalnak. Meggyőződésem szerint minden jogszabályi feltételnek eleget tettünk, és várjuk, hogy a hatóság azt vegye tudomásul.
– A MÁV-Startnak, akárcsak a személyautók üzemben tartóinak, hatósági engedélyre van szüksége. Ha a rendőr nem találja rendben lévőnek az autós papírjait, leveszi a rendszámot…
– A hatóság három területen vizsgálhatja a tevékenységünket. Az első, hogy megvannak-e azok az irányítási eszközök, amelyek a biztonságos közlekedést biztosítják. Ha ennek bármely eleme sérül, a hatóság felfüggesztheti a folyamatos üzemeltetést. A másik fontos feltétel, hogy a cég megfeleljen a pénzügyi követelményeknek. A vasúti hivatal mindkét feltételt vizsgálta, és rendben lévőnek találta. A harmadik terület a szakmai vezetők, tisztségviselők kompetenciája. Ebben a vonatkozásban azt mondhatom, hogy mivel a MÁV Cargónál két évet töltöttem el vezérigazgatóként, ahol hasonló feltételeknek kellett megfelelnem, csodálkoznék, hogyha a MÁV-Start vezérigazgatójának nem felelnék meg.
– Csakhogy mindezek elbírálását a jogszabályok nem a MÁV-Startra bízzák, hanem a vasúti hatóságra, amelynek hatvan napja van az elbírálásra. A kérdés továbbra is az, hogy elfogadják-e a vasúti hivatal fennhatóságát.
– Csak ismételni tudom: mi mindenben megfelelünk a kritériumoknak, és a személyi változás tekintetében várjuk a hatóság tudomásulvételét.
– Az MVH azonban bejelentette, hogy bármikor visszavonhatja a MÁV-Start működési engedélyét.
– Mi nem tehetünk mást, mint hogy minden információt és anyagot, amit a hivatal kér tőlünk, megadunk; bármilyen egyeztetésre a hivatal rendelkezésére állunk. A legteljesebb mértékben együttműködünk.
– Január másodikán kínos bakit követett el a vasút: nem jártak a vonatok, és a vasutasok sem tudták, milyen menetrend van érvényben. Azóta nem volt hóesés, de még bármi lehet: felkészült a MÁV-Start a rendkívüli helyzetekre?
– El kell ismernem, hogy január másodikán valóban sérült az utasok tájékoztatása. Az azóta eltelt időben felülvizsgáltuk a szabályzatokat, kiemelt feladat az utastájékoztatás. Ennek megfelelően, például a sztrájk idején, a nagyobb állomásokon a MÁV-startos, egyébként irodában dolgozó munkatársak is információs mellényben segítették az utasok tájékoztatását.
– Milyen vasutat képzel el a közelebbi és a távolabbi jövőben Kozák Tamás? Lesznek nálunk is szuperexpresszek, és ha igen, magyar vagy külföldi cég indítja őket?
– Ha mindjárt szupert nem is, de tervezzük a Siófok expressz nyári szezonális üzembe állítását. Egyébként remélem, hogy előbb vagy utóbb lesz gyorsvasút Magyarországon is, de attól tartok, nem egyhamar. Én már akkor sikeres vezérigazgatónak érezném magam, ha a kocsik tisztaságán tudnánk javítani, vagy az állomások szolgáltatásaiban érezhető javulást tudnánk elérni.
– Mit tesznek, hogy növekedjen az elővárosi közlekedésben részt vevők száma?
– A főváros környékén 11 elővárosi vonal van, szándékunk az, hogy az itt működő és bevált modellt kiterjesszük más nagyvárosokra is, elsősorban Nyugat-Magyarországon. Emellett javítani kívánjuk a vonatok kihasználtságát, ehhez sok reklámra, marketingeszközök bevetésére lesz szükség. Kulturáltabbá kell tenni a vonatainkat, folytatjuk a motorvonatprogramunkat. Még ebben a hónapban újabb három Flirt motorvonat áll forgalomba, a már korábban megrendelt harminc pedig a jövő év végéig forgalomba kerül, valószínűleg a Székesfehérvár–Pusztaszabolcs-vonalon.
– Meglehetősen sok pénzt költött a MÁV egyes kiemelt pályaszakaszok felújítására, mégis lassújelek teszik lehetetlenné a tempós haladást. Jól használták-használják fel ezeket a pénzeket?
– Számottevő uniós forrás a 2007–2013-as tervezési ciklusban érkezik a MÁV-hoz, összességében mintegy 500 milliárd forintról van szó. Ez rengeteg pénz, de a 7000 kilométeres magyar pályahálózatnak mindössze tíz százalékát lehet belőle felújítani. Ez jól érzékelteti az előttünk álló feladat nagyságát.
– Hogyan készül a MÁV-Start a küszöbönálló liberalizációra? Igaz az, amit egyes szakértők jósolnak, hogy akár már jövőre német, osztrák gyorsvonatok járhatnak Bécs és Budapest között?
– A cég szolgáltatásait versenyképessé kell tennünk, hiszen 2010 után valóban fel kell szabadítani a külföldi szolgáltatók számára is a magyar piacot. Azonban a nemzetközi tapasztalatok szerint a liberalizáció nem megy egyik napról a másikra. Számos technikai és a jogi részletkérdés tisztázását kell addig elvégezni, mint amilyen például a felsővezeték-rendszerek eltérése vagy a mozdonyvezetői licencek honosítása. Ennek ellenére nem vitás, hogy az uniós szabályozás, az egész közösség szelleme ezt diktálja, hogy a határok leomoljanak.
Gál Kinga: Az EP Patrióták frakciója szavazatával nem támogatja az új, Ursula von der Leyen vezette Európai Bizottságot