Gyorsvasút helyett több takarítás

Nem ismeri el a Magyar Vasúti Hivatal mérlegelési jogát a MÁV-Start működési engedélyének a módosítása ügyében a vasúti személyszállító társaság vezérigazgatója. Kozák Tamás szerint jöhet a hó, még egyszer nem mond csődöt a cég utastájékoztatása. A liberalizáció új helyzetet teremt 2010-től a vasúti szolgáltatásban, de Kozák szerint nem tűnnek fel egyik napról a másikra a német vagy osztrák szolgáltatók a magyar pályákon.

2008. 03. 19. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szigorúan jogi szempontból ön tekinthető a MÁV-Start vezetőjének? Van érvényes működési engedélye a MÁV-Startnak?
– A MÁV-Startnak tavaly július elseje óta érvényes működési engedélye van. A profilja azóta is a vasúti személyszállítás. A vezérigazgató személye kétségtelenül változott, február elseje óta én töltöm be ezt a tisztet. A személyi változást megelőzően a működési engedély módosításához minden szükséges kimutatást, iratot, okmányt elküldtünk a Magyar Vasúti Hivatalnak. Meggyőződésem szerint minden jogszabályi feltételnek eleget tettünk, és várjuk, hogy a hatóság azt vegye tudomásul.
– A MÁV-Startnak, akárcsak a személyautók üzemben tartóinak, hatósági engedélyre van szüksége. Ha a rendőr nem találja rendben lévőnek az autós papírjait, leveszi a rendszámot…
– A hatóság három területen vizsgálhatja a tevékenységünket. Az első, hogy megvannak-e azok az irányítási eszközök, amelyek a biztonságos közlekedést biztosítják. Ha ennek bármely eleme sérül, a hatóság felfüggesztheti a folyamatos üzemeltetést. A másik fontos feltétel, hogy a cég megfeleljen a pénzügyi követelményeknek. A vasúti hivatal mindkét feltételt vizsgálta, és rendben lévőnek találta. A harmadik terület a szakmai vezetők, tisztségviselők kompetenciája. Ebben a vonatkozásban azt mondhatom, hogy mivel a MÁV Cargónál két évet töltöttem el vezérigazgatóként, ahol hasonló feltételeknek kellett megfelelnem, csodálkoznék, hogyha a MÁV-Start vezérigazgatójának nem felelnék meg.
– Csakhogy mindezek elbírálását a jogszabályok nem a MÁV-Startra bízzák, hanem a vasúti hatóságra, amelynek hatvan napja van az elbírálásra. A kérdés továbbra is az, hogy elfogadják-e a vasúti hivatal fennhatóságát.
– Csak ismételni tudom: mi mindenben megfelelünk a kritériumoknak, és a személyi változás tekintetében várjuk a hatóság tudomásulvételét.
– Az MVH azonban bejelentette, hogy bármikor visszavonhatja a MÁV-Start működési engedélyét.
– Mi nem tehetünk mást, mint hogy minden információt és anyagot, amit a hivatal kér tőlünk, megadunk; bármilyen egyeztetésre a hivatal rendelkezésére állunk. A legteljesebb mértékben együttműködünk.
– Január másodikán kínos bakit követett el a vasút: nem jártak a vonatok, és a vasutasok sem tudták, milyen menetrend van érvényben. Azóta nem volt hóesés, de még bármi lehet: felkészült a MÁV-Start a rendkívüli helyzetekre?
– El kell ismernem, hogy január másodikán valóban sérült az utasok tájékoztatása. Az azóta eltelt időben felülvizsgáltuk a szabályzatokat, kiemelt feladat az utastájékoztatás. Ennek megfelelően, például a sztrájk idején, a nagyobb állomásokon a MÁV-startos, egyébként irodában dolgozó munkatársak is információs mellényben segítették az utasok tájékoztatását.
– Milyen vasutat képzel el a közelebbi és a távolabbi jövőben Kozák Tamás? Lesznek nálunk is szuperexpresszek, és ha igen, magyar vagy külföldi cég indítja őket?
– Ha mindjárt szupert nem is, de tervezzük a Siófok expressz nyári szezonális üzembe állítását. Egyébként remélem, hogy előbb vagy utóbb lesz gyorsvasút Magyarországon is, de attól tartok, nem egyhamar. Én már akkor sikeres vezérigazgatónak érezném magam, ha a kocsik tisztaságán tudnánk javítani, vagy az állomások szolgáltatásaiban érezhető javulást tudnánk elérni.
– Mit tesznek, hogy növekedjen az elővárosi közlekedésben részt vevők száma?
– A főváros környékén 11 elővárosi vonal van, szándékunk az, hogy az itt működő és bevált modellt kiterjesszük más nagyvárosokra is, elsősorban Nyugat-Magyarországon. Emellett javítani kívánjuk a vonatok kihasználtságát, ehhez sok reklámra, marketingeszközök bevetésére lesz szükség. Kulturáltabbá kell tenni a vonatainkat, folytatjuk a motorvonatprogramunkat. Még ebben a hónapban újabb három Flirt motorvonat áll forgalomba, a már korábban megrendelt harminc pedig a jövő év végéig forgalomba kerül, valószínűleg a Székesfehérvár–Pusztaszabolcs-vonalon.
– Meglehetősen sok pénzt költött a MÁV egyes kiemelt pályaszakaszok felújítására, mégis lassújelek teszik lehetetlenné a tempós haladást. Jól használták-használják fel ezeket a pénzeket?
– Számottevő uniós forrás a 2007–2013-as tervezési ciklusban érkezik a MÁV-hoz, összességében mintegy 500 milliárd forintról van szó. Ez rengeteg pénz, de a 7000 kilométeres magyar pályahálózatnak mindössze tíz százalékát lehet belőle felújítani. Ez jól érzékelteti az előttünk álló feladat nagyságát.
– Hogyan készül a MÁV-Start a küszöbönálló liberalizációra? Igaz az, amit egyes szakértők jósolnak, hogy akár már jövőre német, osztrák gyorsvonatok járhatnak Bécs és Budapest között?
– A cég szolgáltatásait versenyképessé kell tennünk, hiszen 2010 után valóban fel kell szabadítani a külföldi szolgáltatók számára is a magyar piacot. Azonban a nemzetközi tapasztalatok szerint a liberalizáció nem megy egyik napról a másikra. Számos technikai és a jogi részletkérdés tisztázását kell addig elvégezni, mint amilyen például a felsővezeték-rendszerek eltérése vagy a mozdonyvezetői licencek honosítása. Ennek ellenére nem vitás, hogy az uniós szabályozás, az egész közösség szelleme ezt diktálja, hogy a határok leomoljanak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.