Lélegzethez jutnak a Dél-Budán élő polgárok

Augusztusban adja át a Vegyépszer Zrt. az M6-os sztráda M0-s és érdi tető közötti szakaszát. A beruházással nem csak egy rövid, alig 10 kilométeres autópálya-darab készül el. Az út segíti egyfelől a főváros, a déli, a délnyugati agglomeráció közlekedését, valamint egy hosszú, déli irányú közlekedési csatornát is létrehoz, amelybe bekapcsolja a már Dunaújvárosig elkészült sztrádát s a Duna-híd révén akár Kecskemét környékét is.

2008. 03. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Forgalomszámlálási adatok szerint a magyar főváros és környéke hatalmas közúti terhelésnek van kitéve. A forgalom nagysága – amit az egy lakosra jutó járműszámmal mérnek – európai szintre nőtt, míg a közúti infrastruktúra kiépítettsége a fejlett országokénak 30-40 százalékát éri csak el. Szakértők szerint nehezíti a főváros helyzetét, hogy az ország úthálózata sugaras szerkezetű, azaz a járművek jelentős része akkor is a fővároson halad keresztül, ha egyébként ott nincs semmi dolga. Ahhoz, hogy javuljon a helyzet, részint elkerülő utak hálózatát kell megépíteni, részint a forgalom egy részét vasútra kell terelni. A tranzitforgalom azért áramlik jelenleg a főváros belső részein – a Hungária körúton, a rakpartokon és másutt –, mert nem készült el időben a várost elkerülő M0-s gyorsforgalmi út. Az év végére javulhat a helyzet, ha átadják az M0-s keleti szektorát, akkor ugyanis a döntően az M1-es és az M3-as között áramló forgalom várhatóan elkerüli a belső városrészeket. Még kedvezőbb lesz a kép, ha elkészül az úgynevezett gödöllői átkötés, vagyis az az út, amely az M0-sból ágazik el, és rövidebb úton vezeti el az M3-as forgalmát.
Több levegőhöz kell juttatni a közúti forgalomban fuldokló fővárost, és az M6-os városi szakaszának augusztusi elkészültével egy kis lélegzetvételhez jut Budapest – jelentette ki lapunk kérdésére Marokházi István, a Vegyépszer Zrt. út- és közműépítési igazgatója. Amint látható, a fővárosi közúti közlekedés jelenét és jövőjét alapvetően meghatározza a körgyűrű és az autópályák bevezető szakaszainak kapcsolata. Az M0-s és az M6-os bevezető szakaszainak elkészülése Dél-Buda, illetve a főváros déli, délnyugati agglomerációjának közlekedését jelentős mértékben segíti majd. Ez sok százezer fővárosi és naponta ingázó agglomerációban élő polgárt jelent. Ismerős kép, hogy hétköznap reggel az M1–M7-es közös szakaszán kilométeres dugókban állnak az autók. Azt követően, hogy átadják az M6-os bevezető szakaszát, az Érdről, Diósdról indulók dönthetnek arról, hogy nyugati vagy déli irányban közelítik meg a fővárost. Az M6-os belső szakaszának átadásával új helyzet áll elő a távolabbi agglomerációból a fővárosba közlekedők számára is – jelentette ki Marokházi István. Egy új, déli közlekedési korridor, csatorna keletkezik, amelyik a dunaújvárosi Duna-híd révén a Kiskunság települései felé is nyitott. Azaz Kecskemétről vagy a város környékéről indulók is választhatják az M6-ost, ha Budapestre utaznak. A jelenleg zsúfoltnak éppen nem nevezhető dunaújvárosi M6-os felől sokkal könynyebb lesz bejutni a fővárosba, és kedvező körülmények között lehet majd ráhajtani az M0-sra. Ebben segít Magyarország első, három szintű csomópontja az M0-s és az M6-os találkozásánál, amelynek fontos tulajdonsága, hogy egyenlő kapacitásokat illeszt egymáshoz, azaz nem alakul ki torlódás egyik irányban sem. Ehhez hozzájárul majd, hogy az út bővítése eredményeként az M0-s – az M6-os csomópont közelében – másfél kilométeren át igazi, kétszer három sávos autópályaként üzemel majd.
Az autópályák bevezető szakaszainak további fontos feladata az, hogy ne csak bevezessék, koncentrálják, de segítsenek elosztani is a forgalmat. Ezért van szükség sok csomópontra, menekülési útvonalra, hogy ne egyetlen kivezetésnél torlódjon fel a kocsisor. Az M6-os városi szakasza nem véletlenül kerül 47 milliárd forintba. Az első pillantásra rövid szakasz nagyon sok műtárgyat tartalmaz. Mintegy 30 alul- és felüljáró, vasúti és közúti híd, csomópont épült, illetve épül. Mindez azt jelenti, hogy szinte minden méteren akad le- és felhajtóág vagy valamilyen kommunális vezetékkeresztezés. Az autópálya mellett pedig egy 22 kilométernyi hosszúságú önkormányzati, illetve szervizútrendszer épül.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.