MÁV: 2010-re kiválik a pályavasút

Az érvényes kormánydöntés ellenére másfél éve késlekedik a MÁV Zrt., hogy külön cégbe szervezze a pályavasutat. Az ok az iparvágányok rendezetlen tulajdonviszonyai körül keresendő, hiszen emiatt nincs érvényes működési engedélye a MÁV Zrt. kebelében működő pályavasútnak. A MÁV azon dolgozik, hogy rendezze a pályák tulajdonviszonyait.

2008. 03. 15. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Legkorábban 2009. január elsejétől, legkésőbb 2010. január elsejétől válhat önállóvá a pályavasút – mondta Mosóczi László, a MÁV Zrt. üzletági általános vezérigazgató-helyettese. A bejelentés azért hírértékű, mert korábban a cég elzárkózott a pályavasút önállóságát firtató kérdések elől. Érdeklődésünkre, hogy a változás összefügg-e a pályavasút hiányzó működési engedélyével, a vezérigazgató-helyettes kitérő választ adott. Mint elmondta, a vasúti törvény előírja, hogy a személyszállító és a pályavasút külön cégben működjön, de az már értelmezési kérdés, hogy ehhez valóban külön pályavasutat kell-e létrehozni, vagy elég az önálló személyvasút. A MÁV most a pályavasút használatához szükséges működési engedély megszerzésén dolgozik, s március 15-ig beadja a Magyar Vasúti Hivatalnak a kérelemhez szükséges hiánypótlást – mondta Mosóczi. Az engedély megszerzését nehezíti, hogy a 400 iparvágány jelentős részénél a tulajdoni helyzetet földhivatali bejegyzéssel igazolni kell, ennek rendezése folyamatban van, s jövő év végére várhatóan lezárul a folyamat.
A MÁV Zrt. számára azért vált sürgőssé a pályavasút működési engedélyének megszerzése, mert a Magyar Vasúti Hivatal piacfelügyeleti eljárás keretében a pályahasználat működtetéséhez szükséges engedély hiánya miatt 100 millió forintra bírságolta meg nemrégiben a MÁV Zrt.-t. Mosóczi László elmondta, hogy a hivatal határozatát a MÁV Zrt. megfellebbezte.
A MÁV két ingatlanát viszi be 7,5 milliárd forint értéken egy 15 milliárd forint tőkével alakuló zárt végű ingatlanalapba – mondta Buzinkay Tamás, a MÁV megbízott ingatlangazdálkodási igazgatója. Az alap másik felének jegyzéséről most folynak a tárgyalások az alapkezelő Prudent Investnél. Az alap a 7,5 milliárd forint készpénzt, ami a befektetési jegyek jegyzéséből befolyik, részben másik négy MÁV-ingatlan megvásárlására fordítja, így a MÁV-nak ebből készpénzbevétele származik, s 7,5 milliárd forint értékű befektetési jegygyel is rendelkezik majd – mondta Virág Lászlóné, az alapkezelő vezérigazgatója. Ingatlanfejlesztők akár egyben is lejegyeznék a kibocsátandó befektetési jegyeket. A MÁV a budapesti Andrássy úti s a pécsi irányítási központot viszi be apportként az alapba, a debreceni, szegedi, miskolci és szombathelyi területi központokat pedig – mintegy 6,5 milliárd forintért – az alapkezelő megvásárolja.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.