Hétfőn már a Keleti pályaudvaron is találkozhatnak az utasok peronkapukkal. Kiépítésüknél a MÁV-Start Zrt. különös figyelmet fordított arra, hogy a kapuk formája korhűen tükrözze a Keleti pályaudvar hajdani kapuinak stílusát, valamint hogy szükség esetén a mentők, tűzoltók szabadon tudjanak közlekedni a területen. A pályaudvaron hét helyen állítottak fel ellenőrzési pontot, a jegyvizsgálatot a felszálló és a leszálló utasok esetében is elvégzik a szakemberek, akik figyelik a menetjegy vagy bérlet érvényességét. Abban az esetben, ha az utazni kívánónak nincs érvényes menetjegye vagy bérlete, felszállásnál a jegyvizsgálók a pénztárakhoz vagy a jegykiadó automatákhoz irányítják az utast, a pályaudvarra érkezők esetében leszállás után az üzletszabályzat alapján előírt pótdíj megfizetése és a menetjegy megváltása után haladhatnak tovább az utasok. Az első héten csak szóbeli figyelmeztetést kapnak az érvényes jegy vagy bérlet nélkül utazók, utána azonban szükség esetén büntetnek a Keleti pályaudvar peronkapuinál.
A MÁV-Startnak évente hatmilliárd forint kára származik a bliccelők nem fizetéséből. Egy felmérés szerint az elővárosi forgalomban akár az utasok harmada is elmulasztja a jegy megvételét. Lapunk értesülései szerint a bliccelők magas arányát csak növelte, hogy a közelmúltban a jegyvizsgálók számát csökkentette a MÁV-Start. Míg korábban egy szerelvényen két jegyvizsgáló dolgozott, addig ma az egyetlen jegyvizsgálónak esélye sincs, hogy minden utassal találkozzék.
A jogos bevételek beszedése céljából a MÁV-Start tavaly több elemből álló kampányt indított. Ennek részeként viccesnek szánt feliratokat gyártottak, a peronzár bejáratára például azt írják ki, hogy „Bliccelők bejárata – zárva”, a vasúti kocsik ülőhelyei fölé pedig azt: „Fizető utasnak fenntartva.” Emellett szigorított ellenőrzésekkel találkozhattak az utasok a vonatokon. A szigorúbb ellenőrzésekről a MÁV-Start megkérdezte utasai véleményét is, a kutatás eredménye megmutatta, hogy az utasok 66 százaléka érzékelte a szigorúbb ellenőrzéseket, és 64 százalékuk egyetértett azok módszerével. A vizsgált ellenőrzési alternatívák között a peronkapuk is szerepeltek.
A MÁV 2006 szeptemberében állította fel az első peronzárat a Nyugati pályaudvar 1–9. vágányainál 35 millió forintért. A cég állítása szerint az intézkedés már az első évben 130 millió forintos többlet-jegyárbevételt hozott. A második peronzárat tavaly szeptemberben a Déli pályaudvaron vezette be a vasúti szolgáltató. A beruházás értéke itt 36 millió forint volt, amelynek megtérülését néhány hónapra becsülte a cég.
Gál Kinga: Az EP Patrióták frakciója szavazatával nem támogatja az új, Ursula von der Leyen vezette Európai Bizottságot