Peronzár a Keletiben is

Peronzárral ijesztgeti a jövő héttől a Keleti pályaudvaron a MÁV-Start Zrt. a jegy nélkül utazókat. Az első héten csak figyelmeztetést osztanak, de azután élesben vadásznak a bliccelőkre. A személyszállító társaság évente hatmilliárd forintos bevételtől esik el a nem fizetők miatt.

2008. 03. 10. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hétfőn már a Keleti pályaudvaron is találkozhatnak az utasok peronkapukkal. Kiépítésüknél a MÁV-Start Zrt. különös figyelmet fordított arra, hogy a kapuk formája korhűen tükrözze a Keleti pályaudvar hajdani kapuinak stílusát, valamint hogy szükség esetén a mentők, tűzoltók szabadon tudjanak közlekedni a területen. A pályaudvaron hét helyen állítottak fel ellenőrzési pontot, a jegyvizsgálatot a felszálló és a leszálló utasok esetében is elvégzik a szakemberek, akik figyelik a menetjegy vagy bérlet érvényességét. Abban az esetben, ha az utazni kívánónak nincs érvényes menetjegye vagy bérlete, felszállásnál a jegyvizsgálók a pénztárakhoz vagy a jegykiadó automatákhoz irányítják az utast, a pályaudvarra érkezők esetében leszállás után az üzletszabályzat alapján előírt pótdíj megfizetése és a menetjegy megváltása után haladhatnak tovább az utasok. Az első héten csak szóbeli figyelmeztetést kapnak az érvényes jegy vagy bérlet nélkül utazók, utána azonban szükség esetén büntetnek a Keleti pályaudvar peronkapuinál.
A MÁV-Startnak évente hatmilliárd forint kára származik a bliccelők nem fizetéséből. Egy felmérés szerint az elővárosi forgalomban akár az utasok harmada is elmulasztja a jegy megvételét. Lapunk értesülései szerint a bliccelők magas arányát csak növelte, hogy a közelmúltban a jegyvizsgálók számát csökkentette a MÁV-Start. Míg korábban egy szerelvényen két jegyvizsgáló dolgozott, addig ma az egyetlen jegyvizsgálónak esélye sincs, hogy minden utassal találkozzék.
A jogos bevételek beszedése céljából a MÁV-Start tavaly több elemből álló kampányt indított. Ennek részeként viccesnek szánt feliratokat gyártottak, a peronzár bejáratára például azt írják ki, hogy „Bliccelők bejárata – zárva”, a vasúti kocsik ülőhelyei fölé pedig azt: „Fizető utasnak fenntartva.” Emellett szigorított ellenőrzésekkel találkozhattak az utasok a vonatokon. A szigorúbb ellenőrzésekről a MÁV-Start megkérdezte utasai véleményét is, a kutatás eredménye megmutatta, hogy az utasok 66 százaléka érzékelte a szigorúbb ellenőrzéseket, és 64 százalékuk egyetértett azok módszerével. A vizsgált ellenőrzési alternatívák között a peronkapuk is szerepeltek.
A MÁV 2006 szeptemberében állította fel az első peronzárat a Nyugati pályaudvar 1–9. vágányainál 35 millió forintért. A cég állítása szerint az intézkedés már az első évben 130 millió forintos többlet-jegyárbevételt hozott. A második peronzárat tavaly szeptemberben a Déli pályaudvaron vezette be a vasúti szolgáltató. A beruházás értéke itt 36 millió forint volt, amelynek megtérülését néhány hónapra becsülte a cég.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.