Szabad a pálya – int fejedelmi mozdulattal kísérőnk a fülke ajtaja felé. Belépek. A sínek nyílegyenesen döfnek a távolba, de a párhuzamosok – sajna – a végtelennél sokkal előbb találkoznak. Leereszkedem a terjedelmes, erősen berugózó ülésbe. Nem cserélnék most a világ bármely nagyvállalatának elnökével. Ők is vezető beosztásúak, de mi az ahhoz képest, hogy én most egy igazi villamost vezetek!
Nem is akármilyet. A Stadler Variobahn jól megtermett, több mint két és fél méter széles, idehaza elővárosi vonatnak is elmenne. A Budapest környékén szolgáló HÉV-kocsikat mindenesetre keresztben lenyelné. Belül kétfelől dupla ülések, felépítése csuklós, egyterű, jó harminc méter hosszú, s ha kell, egyszerre elvisz vagy 200 embert.
Homlokán felirat: sonderfahrt, különjárat. Ez a járgány várt bennünket Chemnitz – az NDK-s időkben Karl-Marx-Stadt – pályaudvara előtt, a városi közlekedési vállalat jóvoltából saját villamossal hajthattunk a remízbe. A tesztvezetés itt, a karbantartó bázis saját belső vonalhálózatán zajlik. Amíg azonban a vezetőülésig eljuthattunk, alapos oktatásban részesültünk a villamosok üzemeltetéséről. Alámerültünk a javítóaknába, felmásztunk a hídállásba, s tüzetesen megismerkedtünk a Stadler-villamosok kerékagyba rejtett motorjával. – A ma használatos villamosok futóműve forgózsámoly, amely magában foglalja az elektromotort, az erőátvitel alkatrészeit és magukat a kerekeket – magyarázza Pandula József, a cég tanácsadója. A Stadler találmánya az, hogy fixen rögzített tengely körül fordulnak el a belső motorral hajtott kerekek, így nincs szükség egy sor erőátviteli berendezésre, s főként nagy mennyiségű olajra. Ettől az egész szerkezet könnyebb, kisebb helyen elfér.
Záródnak az ajtók – mormolom magamban, s bár kissé sajnálom, hogy ebben a villamosban nem félméteres fogantyúval kell ráereszteni a nyomatékot a kerekekre, azért engedelmesen helyezem bal kezem a kis fekete vezérlőkarra, majd lenyomom és előredöntöm. Huh! – némán, vajpuhán, de ellentmondást nem tűrően lódul előre a 40 tonnás monstrum. A vagy tíz négyzetméteres homlokfal nem hasítja a levegőt, hanem egyszerűen maga előtt tolja. Ha egy pillangó szárnyának rebbenéséből szélvihar születhet, akkor ebből mi lesz: monszun, passzát? A villamos nem konfekciótermék, a villamosnak lelke van. Ezt Berlin külvárosában, a pankowi gyártóüzemben tudjuk meg a vendéglátóktól. Az összes közlekedési eszköz közül ugyanis leginkább ez függ a helyi adottságoktól. A pálya vonalvezetése, a kanyarok íveinek szöge meghatározza a kocsik szélességét, a szállítandó utasok száma a belső elrendezést, a megállók gyakorisága a sebességet, a peron mérete a padló magasságát stb. Ha két végpont közt sok utast kell vinni, például a belváros és a külterületi üzem között, akkor sok ülőhelyre van szükség, de kevesebb ajtó is elég. A gyakori megállók, rengeteg fel- és leszállóval, mint a budapesti Nagykörúton, alacsony padlós felépítést igényelnek, sok ajtóval, nagy belső terekkel. Az alacsony padlós villamosok sajátossága azonban, hogy az utasteret szűkítik a futóművek, amelyek kiemelkednek a padlószintből. A Stadler agymotorjának itt látni igazán hasznát, hiszen a helytakarékos megoldás tágasabb belsőt eredményez.
Pankowban ugyanazon gyártócsarnokban készülnek a magyar vasúti pályákról már ismert Flirt motorvonatok és a Variobahnok.
– Utóbbiakat három magyar nagyváros beszerzési tenderére szánja a cég, amelyre a közeljövőben kerül sor – tudtam meg Dunai Zoltántól, a Stadler Trains Magyarország Kft. ügyvezető igazgatójától. Mint ismert, Miskolc 18, Debrecen 19, Szeged 9 új villamost rendelhet 33,5, 17,7 és 5,3 milliárd forintnyi uniós pénzből, ám ezek az összegek pályaépítést is tartalmaznak. A Stadler mindhárom pályázaton elindul, s legalább egyet meg szeretne nyerni, de sajtóhírek szerint ehhez az Alstom, a Siemens, a Bombardier és a Skoda konkurenciájával is meg kell küzdenie. Végállomás, kiszállás! – kiáltja hátul, valahol a kisagyamban a rég nyugalomba vonult pesti kalauz. A chemnitzi piros hernyó már végigsuhant a kijelölt, nem túl hosszú pályaszakaszon.
Gál Kinga: Az EP Patrióták frakciója szavazatával nem támogatja az új, Ursula von der Leyen vezette Európai Bizottságot