Veres: hűtlen kezelés?

Meg sem kísérelte a Budapest Airport új tulajdonosaitól követelni a vesztes ADC-per rájuk eső kötelezettségét a pénzügyminiszter, ehelyett az adófizetők pénzéből teljesítette a kifizetést – állítja a Fidesz, amely feljelentést tett az ügyben.

2008. 03. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Különösen jelentős értékre elkövetett hűtlen kezelés gyanúja miatt feljelentést tett ismeretlen tettes ellen a Legfőbb Ügyészségen Schneller Domonkos. A Fidesz fővárosi képviselője újságíróknak bemutatta azt a dokumentumot, amelyben Veres János pénzügyminiszter a magyar állam képviseletében a 100 százalékos állami tulajdonban lévő Ferihegyi Utasterminál-fejlesztő (FUF) Kft.-vel megállapodott, utaljon át 8,7 millió dollárt, azaz több mint 1,7 milliárd forintot a magyar államnak. Utóbbi ezt a pénzt a washingtoni választott bíróság ítélete nyomán a repülőtéri terminálok üzemeltetését korábban végző kanadai–magyar vegyesvállalatnak kártérítésként 2006-ban kifizetett, csaknem húszmilliárd forint egy részének pótlására fordította. Schneller szerint azonban ezt az összeget nem az állami tulajdonú FUF Kft.-től kellett volna követelni, hanem a Budapest Airport Zrt.-től (BA). Lapunk kérdésére Schneller Domonkos elmondta, hogy jó lenne tudni, mit tartalmaz a BA privatizációs szerződése a kanadai Airport Development Corporationnel (ADC) a privatizáció pillanatában, 2005-ben még függőben lévő peres eljárásáról. A BA vevői az úgynevezett titokszobában megismerkedhettek a magyar állami cég helyzetével, követelésállományával és kötelezettségeivel. Jó lenne tudni, mondta a Fidesz fővárosi képviselője, vannak-e még más csontvázak is abban a bizonyos szekrényben. Mert ha igen, akkor a brit BAA által kialkudott és kifizetett 465 milliárd forintos vételárból ezeket a titkos kötelezettségvállalásokat le kell vonni, s hogy mi marad tisztán a privatizációs ügylet haszna, csak évekkel, évtizedekkel később állapítható meg. Schneller elmondta, azért fordult a Legfőbb Ügyészséghez, hogy tisztázzák: kinek állt érdekében, hogy a magyar adófizetők pénzén 1,7 milliárd forintot egy külföldi cég helyett egy magyar állami társaság fizessen ki.
A Ferihegyi repülőtér termináljainak üzemeltetését 1993-ban szerezte meg egy kanadai–magyar vegyesvállalat, míg a 2B terminál megépítésére és működtetésére 1996-ban hozták létre a FUF Kft.-t. A cég tevékenységét bírálatok érték, ezért az Orbán-kormány 2001-ben módosította a légiforgalmi törvényt, majd visszaállamosította a FUF Kft.-t. A kormányváltás után tárgyalások kezdődtek a kártérítés mértékéről, de nem vezettek eredményre, ezért 2004-ben a cég kanadai tulajdonosai bírósághoz fordultak. Eközben megindult a BA privatizációja, s 2005-ben a brit BAA 465 milliárd forintért megvette a magyar légikikötő üzemeltetőjét. A következő év nyarán a BAA-t a spanyol Ferrovial-csoport kebelezte be, amely 2006-ban tárgyalásokat kezdett a német Hochtieffel a BA átadásáról. Ugyanezen év szeptemberében a washingtoni választott bíróság elmarasztalta a magyar államot, s 18 milliárd forint kártérítés megfizetésére kötelezte.
Mint a Magyar Hírlap korábban közzétette, az Állami Számvevőszék is vizsgálta a FUF tevékenységét. Az ÁSZ egyik jelentéséből kiderült, hogy az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Zrt. igazgatósága 2003-ban felkérte a felügyelőbizottságot, hogy vizsgálja meg a reptér 2B terminálja megépítésének és a 2A átalakításának finanszírozási körülményeit. Az ÁSZ jelentése azt is tartalmazta, hogy az állami pénzeszköz nélkül induló utasterminál-fejlesztés konstrukciója több olyan pénzkiviteli lehetőséget biztosított a külföldi félnek, amely a magyar államnak hátrányos volt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.