EU-pénzből újulnak meg a fővonalak

A következő években hazánk nemzetközi közlekedésében fontos vasúti vonalon, az úgynevezett európai korridorokon komoly felújításokat végeztet a közlekedési kormányzat. Számos szakaszon 120, 140, 160 kilométeres sebességgel roboghatnak majd a vonatok, és felújítják a XX. század első felében készült biztosítóberendezéseket. A Vegyépszer Zrt. kivitelezőként vesz részt ebben a munkában, első önálló vasúti projektjeként az Ukk és Zalaegerszeg közötti pályaszakasz felújítását végezte el.

2008. 04. 09. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az új vasúti beruházások sorában a 2007–2013 közötti uniós költségvetési időszakban egyebek mellett felújítják a Budapest–Hegyeshalom vasútvonalat, illetve elvégzik a munka második ütemét, amely az unió előcsatlakozási támogatása, az ISPA forrásaiból történik. A közelmúltban vált emelt sebességűvé ez a pálya, és a szolgáltatási színvonal hosszú távú megtartását szolgálják az elmaradt vágány- és kitérőcserék, továbbá az állomások rekonstrukciói. A projekt része volt a Budaörs–Biatorbágy vonalszakasz 140 kilométer/órás sebességet lehetővé tevő átépítése. Kiépül a korszerű, egységes európai vonatbefolyásoló rendszer is, továbbá átépítik Komárom és Győr állomásépületeit, s új, korszerű biztosítóberendezések telepítenek.
A programban újítják fel a Bajánsenye–Boba vasúti szakaszt is. Ez a magyar–szlovén vasúti kapcsolat folytatásaként a korridor elavult szakaszainak korszerűsítését tartalmazza. Elkészült a Zalalövő– Andráshida vonalszakasz átépítése 120 kilométeres sebességre. Átépül a Zalaegerszeg–Boba vonalszakasz is, Bobától az országhatárig a teljes vonalat villamosítják, és az egységes európai vonatbefolyásoló rendszert továbbvezetik Zalalövő, Zalaegerszeg, Boba között.
Fontos pontja a programnak a Budapest–Cegléd–Szolnok vonal felújítása, amely ugyancsak ISPA-forrásból készül. A páneurópai korridorok kerülőútját adó, úgynevezett TINA- (Transport Infrastrukture Needs Assassment, azaz a közlekedési infrastruktúra igényeinek értékelése) vonal felújítását több szakaszban emelt sebesség bevezetésével tervezték meg az érintett állomások (Vecsés, Üllő, Monor és Pilis) és a ceglédi csomópont elavult biztosítóberendezéseinek cseréje mellett. A fenti vonal folytatásaként a Szolnok–Lőkösháza szakasz felújításának első ütemét végzik el, szintén ISPA-forrásból. A közlekedési infrastruktúra operatív programban az érd–diósdi úti műtárgyak – felüljárók és hidak – építése jelenleg is folyik. A város fő közlekedési tengelyét adó vonalon megszüntetik az egyszintű átjárókat, és ez az elővárosi járatok sűrítését teszi lehetővé. Ugyancsak a kohéziós program részeként építik a második vágányt is. Felújítják Érd alsó, Érd felső és Érdliget megállóhelyeket, és átadják az új XXII. kerületi megállóhelyet.
A közlekedési operatív programban készítették elő a Szolnok– Békéscsaba–Lőkösháza vonal rehabilitációjának második ütemét. Az ISPA-program folytatásaként felújítják a Mezőtúr–Békéscsaba vonalszakaszt, valamint Békéscsaba állomását. Az átépített vágányhálózatra új elektronikus biztosítóberendezés telepítését tervezik. Kiépül Békéscsaba–Lőkösháza között a második vágány, s a projekt része a teljes vonalhosszon az egységes európai vonatbefolyásoló rendszer kiépítése az országhatárig. Ugyancsak a közlekedési operatív program részeként végezhetik el a Szolnok – Debrecen – Nyíregyháza – Záhony vonal rekonstrukcióját. A vasútvonal földrajzi adottsága, vonalvezetése a 160 kilométer/órás, emelt sebességű felújítást indokolja. E pályavasúti fejlesztésen kívül a terv tartalmazza az állomások peronjának szélesítését, a biztosítóberendezések cseréjét, az egységes európai vonatbefolyásoló rendszer telepítését.
Uniós forrásból újítják fel a Budapest–Székesfehérvár vonalat is, amely a nemzetközi és az országos mellett jelentős elővárosi forgalmat, illetve a nyári turistaszezonban a velencei-tavi és a balatoni idényforgalmat bonyolítja le. A nyolcvanas években csak részlegesen építették át, emiatt szükséges a vonal nemzetközi elvárások szerinti felújítása. Ez kiemelten vonatkozik Székesfehérvár állomásra, ahol a pálya állapota, az elavult biztosítóberendezés miatt az egész vonal szűk keresztmetszetűvé vált. A terv tartalmazza a székesfehérvári állomás teljes átépítését, új peronok, aluljárók, perontetők létesítését. Az uniós elvárás szerint átépített vonalra egységes európai vonatbefolyásoló rendszer kerül. A projekt azért is fontos, mert az elővárosi forgalomban meghatározó szerepe lesz a Kelenföld–Tárnok vonal második vágánya kiépítésének.

Tervszerűen halad a vasútépítés Zalában. A vasútépítést a Vegyépszer meghatározó ágazatává tervezik fejleszteni – tájékoztatta lapunkat Marokházi István, a vállalat út- és vasútépítési igazgatója. Több közös munka után a Vegyépszer első saját vasútépítési projektje az Ukk és Zalaegerszeg közötti vasúti pálya rehabilitációja és egy hídfelújítás. A Vegyépszer mint a Hídépítővel alkotott kivitelezői konzorcium vezetője, az említett zalai megbízással gyarapítja vasútépítési referencialistáját. A nettó 10,5 milliárd forintos építkezés legfontosabb feladata több mint 30 kilométernyi vasút átépítése. – Kívülálló számára szép a dombos zalai táj, de az egyenetlen felszín nehezíti az építést – mondta Marokházi István.
Tavaly júliusban kezdődtek a zalai projekt előkészítési munkálatai. A 2007-re tervezett vágányépítés november végére elkészült. Ugyanígy a zalaszentiváni vasútállomás átépítésének első üteme. A teljes átépítést irányozzák elő a tervek, valamint a megállóhelyek rekonstrukcióját. A befejezés ideje 2009 tavasza. Zalaegerszegen és térségében a vasút korszerűsítésének egyik célja, hogy Horvátország és Szlovénia irányába javuljon az összeköttetés.
Marokházi István fontosnak nevezte a Vegyépszer tavalyi munkái közül a Tiszatenyő–Mezőtúr közötti vasútvonal átépítését. Ott azzal a nehézséggel kellett megküzdeni, hogy egy másik cégtől átvett projektet kellett folytatni. A befejező munkák átnyúltak 2008-ra, és május vége a határidejük. – Eredményeink a vasútépítés felnövőben lévő gárdáját dicsérik – állapította meg Marokházi István, aki építőipari cégeknél 1984 óta dolgozik vezető beosztásban. Első munkája a Hungaroring építkezésének irányítása volt. Azóta szerzett tapasztalatokat többek között autópálya-, metró- és villamospálya-építésnél is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.