Az erdélyi magyarság fővárosa, Kolozsvár a felületes szemlélő számára román várossá alakult. Az utcakép, a kirakatok, a hangzó beszéd alapján a magyar idegen nyelvvé vált, de kétségtelen, hogy eleven, pezsgő az élet a húsz-harminc évvel korábbihoz képest kissé keletiesebb hangulatú városban. Az évtizedeken át folytatott, központilag irányított betelepítés megtette a hatását, ma már a kolozsvári magyarság a lakosság negyedét sem teszi ki. A dalai láma Tibet esetében demográfiai agressziónak nevezte a hasonló kínai törekvést.
Ám a magyarság nyomát szerencsére nem csak a Házsongárdi temetőben, az óvárosi helynevekben vagy a Farkas utcai református templom zártszékeinek családi címereiben leljük meg. Része az a jelenlegi gazdasági aktivitásnak is, amely a román–magyar kereskedelemben, befektetésekben jelenik meg. A város közvetlen vonzáskörzetéhez 2,5 millió ember tartozik. Ebben a térségben jött létre a külföldi beruházók által alapított román vállalatok tizede, és ide áramlott a beruházott tőke 6 százaléka. Kolozsváron és környékén Magyarország a második legnagyobb beruházó: egyedül Kolozs megyében mintegy 117 millió dollár regisztrált tőkével 512 magyar vállalatot alapítottak a legkülönbözőbb iparágakban. A magyar és a nemzetközi terjeszkedés szakmai előrejelzések szerint a következő években is folytatódik.
– A nemzetközi tapasztalatok azt mutatják, hogy a légiutas-forgalom együtt mozog a GDP-növekedéssel. Ám a Malév romániai utasszáma jobban bővült az ország gazdasági növekedésénél, például az elmúlt egy-két évben bekövetkezett visszaesést – a 2004-es 8-9 százalékos növekedés mostanra 4-5 százalék körülire mérséklődött – nem szenvedte meg – mondta Gál László, a cég kelet-európai értékesítési igazgatója. A Malév bukaresti vonalán tavaly 11,5 százalékos volt a növekedés, Marosvásárhelyen pedig csaknem 90 százalékos volt a bővülés. Gál László hasonlóan dinamikus forgalomnövekedésre számít Kolozsvárott is. A Malév romániai járatait az elmúlt évben több mint 177 ezer utas vette igénybe, 12 százalékkal több, mint az előző esztendőben, a bruttó jegybevétel pedig 2007-ben 19 százalékkal emelkedett. A forgalom döntő többsége szeptembertől júniusig üzleti jellegű, nyáron pedig megnő a turisztikai célú utazások súlya. A Malév mostani vállalkozásának előzménye a Carpatair légitársasággal 2005-ben indított, code-share együttműködés volt, amelyben a magyar cég szerződés alapján töltötte meg utasaival a román cég járatait. Románia EU-csatlakozásával nyílt meg a lehetősége annak, hogy a Malév saját járatot indíthasson a térségbe.
Gál Kinga: Az EP Patrióták frakciója szavazatával nem támogatja az új, Ursula von der Leyen vezette Európai Bizottságot