Malév-légihíd Kolozsvárra

A romániai gazdasági fellendülésnek köszönhetően Erdély fővárosában, Kolozsvárott is nagy iramban növekednek a beruházások. A konjunktúra hullámát a Malév napi két kolozsvári járattal lovagolja meg.

2008. 04. 16. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az erdélyi magyarság fővárosa, Kolozsvár a felületes szemlélő számára román várossá alakult. Az utcakép, a kirakatok, a hangzó beszéd alapján a magyar idegen nyelvvé vált, de kétségtelen, hogy eleven, pezsgő az élet a húsz-harminc évvel korábbihoz képest kissé keletiesebb hangulatú városban. Az évtizedeken át folytatott, központilag irányított betelepítés megtette a hatását, ma már a kolozsvári magyarság a lakosság negyedét sem teszi ki. A dalai láma Tibet esetében demográfiai agressziónak nevezte a hasonló kínai törekvést.
Ám a magyarság nyomát szerencsére nem csak a Házsongárdi temetőben, az óvárosi helynevekben vagy a Farkas utcai református templom zártszékeinek családi címereiben leljük meg. Része az a jelenlegi gazdasági aktivitásnak is, amely a román–magyar kereskedelemben, befektetésekben jelenik meg. A város közvetlen vonzáskörzetéhez 2,5 millió ember tartozik. Ebben a térségben jött létre a külföldi beruházók által alapított román vállalatok tizede, és ide áramlott a beruházott tőke 6 százaléka. Kolozsváron és környékén Magyarország a második legnagyobb beruházó: egyedül Kolozs megyében mintegy 117 millió dollár regisztrált tőkével 512 magyar vállalatot alapítottak a legkülönbözőbb iparágakban. A magyar és a nemzetközi terjeszkedés szakmai előrejelzések szerint a következő években is folytatódik.
– A nemzetközi tapasztalatok azt mutatják, hogy a légiutas-forgalom együtt mozog a GDP-növekedéssel. Ám a Malév romániai utasszáma jobban bővült az ország gazdasági növekedésénél, például az elmúlt egy-két évben bekövetkezett visszaesést – a 2004-es 8-9 százalékos növekedés mostanra 4-5 százalék körülire mérséklődött – nem szenvedte meg – mondta Gál László, a cég kelet-európai értékesítési igazgatója. A Malév bukaresti vonalán tavaly 11,5 százalékos volt a növekedés, Marosvásárhelyen pedig csaknem 90 százalékos volt a bővülés. Gál László hasonlóan dinamikus forgalomnövekedésre számít Kolozsvárott is. A Malév romániai járatait az elmúlt évben több mint 177 ezer utas vette igénybe, 12 százalékkal több, mint az előző esztendőben, a bruttó jegybevétel pedig 2007-ben 19 százalékkal emelkedett. A forgalom döntő többsége szeptembertől júniusig üzleti jellegű, nyáron pedig megnő a turisztikai célú utazások súlya. A Malév mostani vállalkozásának előzménye a Carpatair légitársasággal 2005-ben indított, code-share együttműködés volt, amelyben a magyar cég szerződés alapján töltötte meg utasaival a román cég járatait. Románia EU-csatlakozásával nyílt meg a lehetősége annak, hogy a Malév saját járatot indíthasson a térségbe.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.