Csaknem kétezerrel kevesebb autót adtak el a márkakereskedők az első negyedévben, mint tavaly ilyenkor. A 2007-es adat 42 407 volt, míg a most nyilvánosságra hozott darabszám 40 673 – tette közzé a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) –, ami 4,1 százalékos csökkenést jelent. A visszaesés mértéke megfelel az egyesület év elején kiadott prognózisának – mondta lapunk kérdésére Győző Gábor, az MGE elnöke. Az egyesület becslése szerint ebben az évben 170-175 ezer autó találhat gazdára a hazai piacon, és ez mintegy nyolcezres csökkenés a tavalyi eredményhez képest. Ennek a számnak időarányos része – negyede – az első negyedévi mínusz.
A márkák eladási rangsorát továbbra is a Suzuki vezeti, de az esztergomi márka – hasonlóképp a főként családi használatra szánt modelleket forgalmazó, úgynevezett népautómárkákhoz – érzékeny veszteséget szenvedett el az első három hónapban. A Suzuki 10,3, a Skoda 21,8, a Peugeot 11,3, a Renault 24,7, a Citroen pedig 21,4 százalékkal kevesebb autót értékesített március végéig, mint egy évvel korábban. Feljövőben van ugyanakkor a Ford, a Fiat, a Mazda, valamint a koreai sziámi ikrek, a Kia és a Hyundai, e két utóbbi márka eladása egyaránt több mint harminc százalékkal bővült. Érdekes, hogy míg Európában szárnyal a Renault által gyártott Dacia Logan, addig nálunk a tavalyi, nem éppen acélos 254 darabos eladását kis híján megfelezte. Talán mégsem volt szerencsés Magyarországon a régi márkanéven forgalmazni.
A személyautó-kategóriák vizsgálatakor mutatkozik meg leginkább a piaci visszaesés súlyossága – mondta Győző Gábor. A forgalmazott autók 86,6 százaléka a minik (A kategória), a kisautók (B kategória) és az alsó közép (C kategória) köréből kerül ki. Ezekben az alsó közép kivételével mindenütt csökkent a forgalom, és ha az öszszes – szám szerint 12 – kategóriát figyelembe vesszük, eltekintve két, kis forgalmú terepjárószegmenstől, ugyancsak mindenütt csökkenést tapasztalunk. Ez mutatja, hogy a háztartások vásárlásai visszaesőben vannak, és a céges autók forgalma sem tud növekedni. Ez az utóbbi fejlemény szoros összefüggésben van a gazdaság jelenlegi helyzetével, valamint a cégek és vállalkozások gazdasági kilátásaival – vélekedett Győző Gábor.
Az MGE elnöke szerint módosítani kell a távolabbi kilátásokra vonatkozó prognózisokon is. Az autós szakmában az elmúlt időszakban gyakran úgy hivatkoztak a jövő esztendőre, mint amely majd meghozhatja a fellendülést a piacon. A jelenlegi gazdasági környezetben, a kilátások ismeretében ezt Győző Gábor szerint úgy kell módosítani, hogy 2009-ben valószínűleg megáll a visszaesés.
Gál Kinga: Az EP Patrióták frakciója szavazatával nem támogatja az új, Ursula von der Leyen vezette Európai Bizottságot