Pang az új autók piaca

Még mindig nem érte el a gödör alját a hazai újautó-forgalmazás teljesítménye: az első negyedévben több mint négy százalékkal csökkent az értékesítés a tavalyi azonos időszaki adatokhoz képest. Különösen az egyéni vásárlók bátortalanodtak el, de a flottavásárlások sem növekednek. Fellendülést már jövőre sem várnak az importőrök.

2008. 04. 25. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csaknem kétezerrel kevesebb autót adtak el a márkakereskedők az első negyedévben, mint tavaly ilyenkor. A 2007-es adat 42 407 volt, míg a most nyilvánosságra hozott darabszám 40 673 – tette közzé a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) –, ami 4,1 százalékos csökkenést jelent. A visszaesés mértéke megfelel az egyesület év elején kiadott prognózisának – mondta lapunk kérdésére Győző Gábor, az MGE elnöke. Az egyesület becslése szerint ebben az évben 170-175 ezer autó találhat gazdára a hazai piacon, és ez mintegy nyolcezres csökkenés a tavalyi eredményhez képest. Ennek a számnak időarányos része – negyede – az első negyedévi mínusz.
A márkák eladási rangsorát továbbra is a Suzuki vezeti, de az esztergomi márka – hasonlóképp a főként családi használatra szánt modelleket forgalmazó, úgynevezett népautómárkákhoz – érzékeny veszteséget szenvedett el az első három hónapban. A Suzuki 10,3, a Skoda 21,8, a Peugeot 11,3, a Renault 24,7, a Citroen pedig 21,4 százalékkal kevesebb autót értékesített március végéig, mint egy évvel korábban. Feljövőben van ugyanakkor a Ford, a Fiat, a Mazda, valamint a koreai sziámi ikrek, a Kia és a Hyundai, e két utóbbi márka eladása egyaránt több mint harminc százalékkal bővült. Érdekes, hogy míg Európában szárnyal a Renault által gyártott Dacia Logan, addig nálunk a tavalyi, nem éppen acélos 254 darabos eladását kis híján megfelezte. Talán mégsem volt szerencsés Magyarországon a régi márkanéven forgalmazni.
A személyautó-kategóriák vizsgálatakor mutatkozik meg leginkább a piaci visszaesés súlyossága – mondta Győző Gábor. A forgalmazott autók 86,6 százaléka a minik (A kategória), a kisautók (B kategória) és az alsó közép (C kategória) köréből kerül ki. Ezekben az alsó közép kivételével mindenütt csökkent a forgalom, és ha az öszszes – szám szerint 12 – kategóriát figyelembe vesszük, eltekintve két, kis forgalmú terepjárószegmenstől, ugyancsak mindenütt csökkenést tapasztalunk. Ez mutatja, hogy a háztartások vásárlásai visszaesőben vannak, és a céges autók forgalma sem tud növekedni. Ez az utóbbi fejlemény szoros összefüggésben van a gazdaság jelenlegi helyzetével, valamint a cégek és vállalkozások gazdasági kilátásaival – vélekedett Győző Gábor.
Az MGE elnöke szerint módosítani kell a távolabbi kilátásokra vonatkozó prognózisokon is. Az autós szakmában az elmúlt időszakban gyakran úgy hivatkoztak a jövő esztendőre, mint amely majd meghozhatja a fellendülést a piacon. A jelenlegi gazdasági környezetben, a kilátások ismeretében ezt Győző Gábor szerint úgy kell módosítani, hogy 2009-ben valószínűleg megáll a visszaesés.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.