Százmilliárdok elúszóban

Bár a gazdasági tárca szerint „rövidesen” tárgyalja a kabinet a használatarányos útdíjfizetés bevezetéséhez szükséges jogszabályt, szakértők szerint immár biztos, hogy ebben a ciklusban nem valósul meg az e-útdíj. Emiatt évente legalább ötvenmilliárd forintnyi többletbevételtől esik el az állam.

2008. 04. 14. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

December óta áll az e-útdíj ügye, amikor a parlamenti határozat állította le a tendert. Lapunk kérdésére a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumban azt állították, hogy „rövidesen” tárgyalhatja a kormánykabinet azt az előterjesztést, amelyik a használatarányos útdíjfizetés bevezetéséhez szükséges. Attól eltekintve, hogy a kormány éppen koalíciós válság állapotában van, a kezdeményezés immár kicsúszott a jelenlegi adminisztráció ellenőrzése alól. Ugyanis a folyamat időigényét ismerve immár biztosan kijelenthető, hogy az elektronikus útdíjrendszert nem vezetik be ebben a kormányzati ciklusban. A hetvenmilliárdos projekt közbeszerzéséhez szükséges országgyűlési határozat tavaly nyáron született meg, de decemberben már leállították a tendert. Szakértők szerint a gazdasági tárcának azért kellett volna igyekeznie az év elején kiírni az újabb fordulót, mert a nyertes kiválasztásához szükséges közbeszerzési eljárás lefolytatása akár fél évig is elhúzódhat. A rendszer kiépítése pedig újabb egy-másfél évet vesz igénybe. A 2009. január 1-jei tervezett bevezetés így meghiúsult, abban pedig egyetértenek a szakértők, hogy 2010-ben, a választási kampány kellős közepén nem vezetik be a belföldi fuvarozók számára jelentős többletterhet jelentő intézkedést.
Ez nemcsak azért baj, mert hazánk határidőre – 2009-re – vállalta az EU-nak az úthasználattal arányos elektronikus díjfizetési rendszer kiépítését a 3,5 tonnánál nehezebb teherautók számára, hanem azért is, mert minden évvel, amelyben a környező országokhoz képest olcsó, fix áras matricával sújtjuk a közúti szállítást, a magyar költségvetés 50–100 milliárdos nagyságrendű bevételtől esik el. Becslések szerint ugyanis ennyi pénz folyna be évente a távolságarányos útdíjból. Ehelyett az olcsó matrica hazánkba vonzza azt az átmenő kamionforgalmat, amely elkerüli a keményen fizettető szomszédos országokat.
A legutóbbi tender feltételei között az szerepelt, hogy a nyertes cég csak öt évre kapná konceszszióba az országos díjszedő rendszer működtetését. A győztesnek kell majd finanszíroznia az útdíj-beszedő hálózat telepítési és üzemeltetési költségeit. Ezért úgynevezett szolgáltatási díjat kap, amely egy kormánydöntés szerint az ötéves futamidő alatt nem haladhatja meg a 69,3 milliárd forintot. Az új módszer bevezetése ugyanakkor egyes előzetes kalkulációk szerint öt év alatt 200–230 milliárd forint bevételhez juttathatná a kormányzatot.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.