December óta áll az e-útdíj ügye, amikor a parlamenti határozat állította le a tendert. Lapunk kérdésére a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumban azt állították, hogy „rövidesen” tárgyalhatja a kormánykabinet azt az előterjesztést, amelyik a használatarányos útdíjfizetés bevezetéséhez szükséges. Attól eltekintve, hogy a kormány éppen koalíciós válság állapotában van, a kezdeményezés immár kicsúszott a jelenlegi adminisztráció ellenőrzése alól. Ugyanis a folyamat időigényét ismerve immár biztosan kijelenthető, hogy az elektronikus útdíjrendszert nem vezetik be ebben a kormányzati ciklusban. A hetvenmilliárdos projekt közbeszerzéséhez szükséges országgyűlési határozat tavaly nyáron született meg, de decemberben már leállították a tendert. Szakértők szerint a gazdasági tárcának azért kellett volna igyekeznie az év elején kiírni az újabb fordulót, mert a nyertes kiválasztásához szükséges közbeszerzési eljárás lefolytatása akár fél évig is elhúzódhat. A rendszer kiépítése pedig újabb egy-másfél évet vesz igénybe. A 2009. január 1-jei tervezett bevezetés így meghiúsult, abban pedig egyetértenek a szakértők, hogy 2010-ben, a választási kampány kellős közepén nem vezetik be a belföldi fuvarozók számára jelentős többletterhet jelentő intézkedést.
Ez nemcsak azért baj, mert hazánk határidőre – 2009-re – vállalta az EU-nak az úthasználattal arányos elektronikus díjfizetési rendszer kiépítését a 3,5 tonnánál nehezebb teherautók számára, hanem azért is, mert minden évvel, amelyben a környező országokhoz képest olcsó, fix áras matricával sújtjuk a közúti szállítást, a magyar költségvetés 50–100 milliárdos nagyságrendű bevételtől esik el. Becslések szerint ugyanis ennyi pénz folyna be évente a távolságarányos útdíjból. Ehelyett az olcsó matrica hazánkba vonzza azt az átmenő kamionforgalmat, amely elkerüli a keményen fizettető szomszédos országokat.
A legutóbbi tender feltételei között az szerepelt, hogy a nyertes cég csak öt évre kapná konceszszióba az országos díjszedő rendszer működtetését. A győztesnek kell majd finanszíroznia az útdíj-beszedő hálózat telepítési és üzemeltetési költségeit. Ezért úgynevezett szolgáltatási díjat kap, amely egy kormánydöntés szerint az ötéves futamidő alatt nem haladhatja meg a 69,3 milliárd forintot. Az új módszer bevezetése ugyanakkor egyes előzetes kalkulációk szerint öt év alatt 200–230 milliárd forint bevételhez juttathatná a kormányzatot.
Gál Kinga: Az EP Patrióták frakciója szavazatával nem támogatja az új, Ursula von der Leyen vezette Európai Bizottságot