Százmilliárdokat herdált el a MÁV

A gyakran változó menedzsmentek irányítása alatt a Magyar Államvasutak elvesztette saját vagyonát, hitelállománya megnegyvenszereződött 2002 és 2007 között – állapítja meg az Állami Számvevőszéknek lapunk birtokába jutott, még nem nyilvános és végleges jelentése. Ráadásul az európai támogatások töredékét sikerült csak igénybe venni, ezért a kedvezményezettek felkészületlensége mellett a „közlekedésért felelős irányítást” is felelőssé teszi a számvevőszék.

2008. 04. 27. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A MÁV vezető beosztású dolgozói egyes gazdasági ügyekkel milliárdos károkat okozhattak. Például a MÁV Cargo Zrt.-be apportált tehervagonoknál 1,5 milliárd forintos vagyonvesztés történt, egy fedezetlen váltó befogadása miatti kezességvállalás értéke meghaladja az egymilliárd forintot, az orosz államadósság lebontásával kapcsolatos visszaélés megközelíti az 500 milliót. A felsorolt ügyek egy részénél hatósági eljárások vannak folyamatban, de összességében úgy értékelhető, hogy a tulajdonosi felügyelet nem megfelelően működött. Ilyen és ehhez hasonló, rendkívül súlyos megállapításokat tartalmaz az a számvevőszéki jelentéstervezet, amely a MÁV Zrt. tevékenységét a 2002 és 2007 közötti időszakban elemzi. Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) májusra ígérte vizsgálatának befejezését, lapunk egy nem végleges szövegváltozathoz jutott.
A számvevők megállapítása szerint a költségvetési források 2003 után jelentősen csökkentek a cégnél, a MÁV elvesztette saját vagyonát, ezért később nagy összegű költségvetési forrás felhasználásával a társaságot szanálni kellett. A források hiányát a hitelek többszörös növelésével fedezték, ami további eladósodáshoz vezetett.
Az Állami Számvevőszék elemzése szerint a vasúti szolgáltatás mint közszolgáltatás fenntartására, működtetésére és fejlesztésére a vasúttársaság a vizsgált időszak alatt 854 205 millió forint költségvetési forrást használt fel. Ebből a fejlesztést 129 109 millió forint szolgálta. Ugyanebben az időszakban az állami vasúttársaság működési vesztesége meghaladta a 80 milliárdot. A társaság adósságállománya 314 milliárd lett, ezért hitel- és fizetésképtelen közeli állapotba került.
A súlyos helyzetbe került cégnek a költségvetés dobott mentőövet: tavaly a MÁV-csoporthoz érkező költségvetési pénzek összege megközelítette a 300 milliárdot, ami nem kevesebb, mint háromszorosa a korábbi évek támogatási mértékének. Az egymást váltó miniszterek rendteremtést vártak el a menedzsmenttől, de ezt nehezítette, hogy 2002–2007 között a MÁV Zrt. 7-11 tagú igazgatóságában rövidebb-hosszabb ideig 32 személy töltött be tisztséget, és az igazgatóság összetétele hét alkalommal módosult. Az időszak alatt a számvevők nem kevesebb, mint öt különböző szervezeti és működési szabályzatot találtak, vagyis ennyiféleképp határozták meg a társaság vezetői körét, ahol 7-16 vezetői pozíciót mintegy ötven személy, a vezérigazgatói posztot négy személy látta el. A társaság kulcspozícióiban egy-egy vezető átlagosan 1-2,5 évet töltött el. A társaság vezetése négy olyan stratégiai anyagot fogadott el különböző néven és különböző céllal (átalakítási program, üzleti stratégia, strukturális jövőkép, stratégiai program), amely a társaság egészének működését érintette, így azok nem töltötték be szerepüket.
Az ÁSZ jelentése szerint a MÁV Zrt. 2002 és 2007 között a tervezett 573,7 milliárddal szemben csak 360,8 milliárd fejlesztési forrást használt fel. Az uniós forrásokból a tervezett 83,1 milliárd forintnak kevesebb mint felét, 48 százalékát, 39,9 milliárdot költöttek el. A legkevesebb forrást az előcsatlakozási alapok közül az ISPA-támogatásoknál használták fel. A Kohéziós Alap esetében a felhasználás csak a felét érte el a tervezett összegnek. A hiányzó forrásokat a MÁV Zrt. állami kezességvállalás mellett és saját kockázatra felvett hitelekkel pótolta. A 2002–2007 között fejlesztésre felhasznált források 27,7 százalékát hitelfelvétellel biztosította a MÁV Zrt. A számvevők leszögezték, hogy a felvett hitelek állománya a 2001. évi 3,2 milliárddal szemben 2007 év végére közel harminckilencszeresére, 124,2 milliárd forintra növekedett.
Az állam a vasúti közlekedés, valamint az EU-támogatások hazai társfinanszírozásának biztosításához hiányzó forrásokat az Európai Beruházási Banktól (EIB) felvett hitelből biztosította. A vasúti fejlesztésekhez a Pénzügyminisztérium 1998–2005 között összesen 106,75 milliárd forint hitel felvételét tervezte az EIB-től. A devizahitelből – az átvállalt hitelt is beleértve – összesen 81 milliárd forintot hívott le.
A MÁV-csoport a közszolgáltatási tevékenység és a kincstári vagyon beruházásainak finanszírozására, a támogatások igénybevételéhez saját források biztosítására önerőből nem volt képes, ezért – saját kockázatra vagy állami kezességvállalás mellett – növekvő mértékű hitel felvételére kényszerült. Ennek hatására a részvénytársaság eladósodottsága tovább nő. Az ÁSZ megállapítása szerint a tartósan veszteséges gazdálkodás miatt nemcsak a megújuláshoz szükséges beruházási hitelek állománya növekszik, hanem – a közszolgáltatási kötelezettség elégtelen finanszírozása miatt – a működési költségek biztosításához is külső források bevonása szükséges. A kizárólag működési költségek finanszírozásához szükséges hitelállomány a MÁV Zrt.-nél 2002–2006 között tizenhatszorosára nőtt.
A társaság szervezetének átalakítása során megvalósult kiszervezések és vagyonértékesítések eredményeként csökkent a hitelek fedezete, emiatt az állam kénytelen kezességet vállalni a vasúttársaság helyett. Az ÁSZ jelentéstervezete szerint a kezességvállalás növekedési üteme mintegy négyszerese a hitelállomány növekedési ütemének. Míg 2002-ben az összes hitelállományon belül 14 százalék volt az állami kezességgel biztosított hitel, addig 2006-ra ez az arány 77 százalékra nőtt. A nyereséges árufuvarozási tevékenység kiválásával és értékesítésével a személyszállítás bevételeinek kiszolgáltatottsága nőtt. Az árkiegészítés és a támogatás együttes értéke sem képes a szolgáltatási kötelezettségek költségeinek ellensúlyozására, ezért – emeli ki a jelentés – a MÁV külső források folyamatosan növekvő bevonására szorul.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.