Helyzetben a nyugdíjas rendőrök?

Úgynevezett menedzserszemlélettel szervezték át a Nemzeti Közlekedési Hatóságot – állítják a szervezet belső ügyeit jól ismerő informátoraink, ám ennek az ország közlekedésbiztonsága látja kárát. Ráadásul az átszervezés során felszabadult vezetői állásokra több esetben szakirányú képzettséggel nem rendelkező, nyugdíjas rendőröket alkalmaztak, akik parancsuralmi légkört teremtenek maguk körül, és – forrásaink szerint – nem riadnak vissza a titkosszolgálati eszközök alkalmazásától sem.

2008. 05. 11. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egymás szemébe sem merünk nézni, nemhogy beszélni – így jellemezte egyik informátorunk, a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) képzési területén dolgozó szakembere a szervezetben uralkodó légkört. Egy másik, az előző forrásunktól független, más területen működő emberünk ragaszkodott beszélgetésünk konspiratív megszervezéséhez, mobiltelefonjainkat kikapcsoltatta, és az akkumulátorokat kivetette. Részint a hatóságnál dolgozó, részint külső személyek egybehangzóan állították, hogy a szervezet regionális átszervezése óta alakult ki a cégnél a rettegés légköre. A fővárosi és a Pest megyei szervezet összevonása során sok régi, megbecsült szakembert elbocsátottak, nyugdíjaztak, vagy úgymond kipiszkáltak. Mindezt a hatékonyság, költségtakarékosság nevében. Ám az elbocsátott vezetők helyére idővel újakat vettek fel, de ezeknek a kiválasztása követhetetlen szempontok alapján, furcsa módszerrel történt.
Az egyik főosztályvezetői poszt betöltésével kapcsolatban fogalmazta meg panaszát Kovács István, akinek a pályázatát elutasították. A szakember, akinek évtizedes gépjármű-oktatói és -vizsgáztatói gyakorlata, valamint a fentiekhez szükséges szakmai végzettsége van, a hatóság berkeiből érkezett bátorításra pályázta meg az állást. Azonban már a kiírás első olvasásakor csodálkoznia kellett. A feltételek között ugyanis nem szerepelt sem szakmai gyakorlat, sem szakmai végzettség. Vagyis a képzési, utánképzési és vizsgáztatási főosztályvezetőtől nem követelték meg a vizsgáztatási gyakorlatot, sem az ehhez szükséges vizsgabiztosi minősítést, valamint szakoktatói végzettséget. Kovács István elmondta, hogy rossz érzése ellenére beadta a pályázatot. Ugyanakkor folyosói jólértesültek már ekkor, tehát a pályázat lezárulta előtt tudni vélték a győztes nevét. „A rendőr a befutó” – suttogták a hatóság központjában, és valóban: a kinevezést egy viszonylag fiatal, negyvenes éveinek közepén járó, nyugdíjas rendőrtiszt kapta. Kovács István tudomása szerint a vezető nem rendelkezik a járművezető-képzésben és -vizsgáztatásban semmilyen gyakorlattal, sem szakirányú végzettséggel. – Maga a pályázat a pályáztatás intézményének a megcsúfolása, színjáték – állította –, amellyel egy kiválasztott személyt pozícióba helyeztek, míg a többi, köztük nem egy rátermett és magasan képzett jelentkezőt megalázó mellékszerepre kárhoztattak.
Lapunk kérdésére Rusai-Firisz Andrea, az NKH kommunikációs és PR-referense elismerte, hogy a vizsgáztatási gyakorlat, vizsgabiztosi minősítés nem volt feltétel a Közép-magyarországi Regionális Igazgatóság fent említett állása betöltéséhez, mivel a vezető feladata elsősorban a vizsgabiztos kollégák munkájának az irányítása és szervezése, nem pedig vizsgabiztosi feladatok ellátása. A kommunikációs referens szerint a vezetőnek ismernie kell az irányítása alá rendelt szakterület szakmai folyamatait, alapvető szabályait, de ezek olyan ismeretek, amelyek a vezetői munka során folyamatosan elsajátíthatók.
Bárhogy is választották ki őket, a hatóság több vezető beosztású munkatársa fegyveres testületektől viszonylag fiatalon nyugdíjazott, gépjárművezető-képzés vagy gépjármű műszaki vizsgáztatás területén korábban tapasztalatot nem szerzett személy lett. Informátoraink szerint szakmai hozzá nem értésük, katonai-rendőri arroganciájuk következtében a szakmai munka másodlagossá vált a szervezetben, lezüllesztették a gépjármű-vizsgáztatás, a járművezető-képzés, engedélyeztetés területeit.
Kérdésünkre, hogy az új vezetők korábban fegyveres erők kötelékében működtek-e, a hatóság kitérő választ adott. Mint közölték, 2007. július 1-jével végrehajtották a Katonai Légügyi Hivatal integrációját, amelynek következtében katonai jellegű hatósági feladatokkal bővült a hatáskörük. A katonai jellegű feladatok megjelenésével a korábban katonai kötelékben dolgozó vezetők kinevezése is megtörtént. Mindez azonban nem ad választ arra, hogy polgári járművezető-képzési területeken miért alkalmaznak nyugalmazott rendőrtiszteket.
A kommunikációs referens elismerte, hogy a korábban fegyveres szervnél szolgált vezetők magukkal hozták a katonai mentalitást, irányítási stílust, mert sokkal inkább megkövetelik a határidők betartását, a szabályok szerinti működést. Lehetséges, mondta, hogy bizonyos, más vezetési stílushoz szokott köztisztviselőknél ez ellenérzést vált ki, de a hatósági működést megfelelően támogatja.
Forrásaink egymástól függetlenül megerősítették, hogy az átszervezett közlekedési hatóságon belül külön bűnmegelőzési osztályt hoztak létre, amelyet volt nyomozókkal, titkosszolgálati tisztekkel töltöttek fel, és a hivatásos szolgálatokat megszégyenítő felszereléssel látták el őket. Mindezt a korrupció megakadályozásával indokolták a hatóságnál. A korrupció jelensége a gépjármű-vizsgáztatással egyidős, forrásaink szerint alapvetően két formája ismert. Az egyik, amikor a gépjárművezető-oktató vállalja, hogy némi zsebpénzzel jobb indulatra hangolja a vizsgabiztost. Utóbbiak állítják, hogy az esetek többségében egy fillért sem látnak a kenőpénzből. A másik eset, ha a vizsgabiztost közvetlenül környékezik meg. Amennyiben ez kitudódik, ritkán lesz belőle botrány. Csak annyi történik, hogy a többnyire szerződéses biztosok közül egyik vagy másik nem kap több felkérést. A többiek is csak távolmaradásukból következtethetnek rá, hogy történt valami.
A hatóság szerint az NHK berkein belül nem jellemző a korrupció, ennek ellenére a kommunikációs és PR-referens nem tagadja, hogy a hatóság fokozottabban ellenőrzi a hatósági feladatokat ellátó és közvetlen ügyfélkapcsolattal rendelkező kollégák munkáját, de azt állítja, ezt nem titkosszolgálati eszközökkel és besúgóhálózat kiépítésével teszi.
A lapunkat megkereső forrásaink megosztottak abban a kérdésben, hogy ha a szakmai tevékenységet rontja, akkor vajon mi indokolhatja a nyugdíjas rendőrök feltűnését az NKH-nál. Egyesek szerint ez egy koncepció része, amely előkészíti a későbbi esetleges privatizációt. Példaként az eredetvizsgálat magánosítása lebeg informátoraink szeme előtt, amely ugyancsak hatósági feladatból vált jól jövedelmező magánüzletté. Más forrásaink úgy tudják, a magánosítás kérdése lekerült a közlekedési hatóság napirendjéről.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.