Kinek fáj a Geuronet milliárdos sikerdíja?

A korrupció többletköltséggel terheli a gazdaságot, ezért versenyhátrányt okoz – állítja Papanek Gábor. A GKI Gazdaság-kutató Zrt. ügyvezető igazgatója a MÁV Cargo privatizációs botrányával kapcsolatban kiemelte, hogy két uniós ország viszonylatában különösen veszélyes ez a jelenség, hiszen globális értelemben egész Európa a túlélésért küzd.

2008. 05. 16. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sikertörténetként igyekezett feltüntetni a kormányzat a MÁV Cargo privatizációját, mindaddig, amíg februárban ki nem derült: egy ismeretlen betéti társaság 1,9 mil-liárd forintnyi eurót kap lobbizásért. Azóta senki nem tudta észérvekkel megindokolni, hogy milyen szolgáltatást nyújtott a Gulya család bt.-je a Rail Cargo Ausztriának, ami indokolná a tekintélyes összeg kifizetését. – Bírósági ítélet hiányában nincs módunk azt állítani, hogy korrupciós jelenséggel állunk szemben, de a történet mindenesetre rendkívül érdekes – mondta Papanek Gábor. A GKI Gazdaságkutató Zrt. ügyvezető igazgatója, aki számos publikációt tett közzé a korrupció gazdaságra gyakorolt hatásáról, úgy vélte, hazánkban sem a döntéshozók körében, sem a közgondolkodásban nem kap megfelelő helyet a feketegazdaság elleni fellépés. Példának hozta fel a Népszabadságban megjelent minapi vitairatot, melynek szerzője, Kozák Márton úgy vélte: „A Geuronet az RCA-val szerződött, ergo a sikerdíj mint vételáron felüli tétel az osztrák adófizetőknek fáj.” Súlyos tévedés azt gondolni, hogy mindez az érintettek magánügye – mondta Papanek Gábor.
A nemzetközi szervezetek, mint az EBRD, a Világbank vagy a Transparency International (TI) által végzett vizsgálatok régiónként eltérő mértékű gazdasági korrupciót regisztráltak. De mi a helyzet akkor, amikor a fejlett államok tekintélyes cégei jelennek meg kevésbé fejlett piacokon? Bizony gyakran alkalmazkodnak a viszonyokhoz, és igyekeznek befolyást gyakorolni a döntéshozókra. Csakhogy ez a gondolkodás rövid távon hoz hasznot, közép távon azonban már jelentősek a veszélyek. A Siemens példája azt mutatja – mondta Papanek Gábor –, hogy a korrupció révén nyert előny eltörpülhet a cég goodwilljét ért kár mellett.
A nagyobb kárt azonban azoknak az országoknak a gazdasága szenvedi el, amelyekben a feketegazdaság rátelepszik a beruházásokra.
A TI megállapítása szerint a korrupció megfelezi a fejlesztési erőforrásokat.
Az olyan esetben, mint a MÁV Cargo privatizációja, a feltételezett gyanús ügylet az egész EU versenyképességét rombolhatja – hangsúlyozta Papanek Gábor. Ebből a nézőpontból érthető meg, hogy mekkora tévedés a Kozák Márton-féle „fájjon az osztrák adófizetők feje” kezdetű álláspont. A társadalomnak elemi érdeke, hogy fellépjen a feketegazdaság ellen. Ha következmények nélkül maradnak a gyanús ügyletek, a gazdasági szereplők beárazzák a költségek közé az erre szánt pénzt. Mindez végül egy ország vagy akár a régió versenyképességének az elvesztéséhez vezethet, és az érintett gazdaságok felett a végső ítéletet nem a bíróság, hanem a piac mondja ki.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.