Felbolydult a hazai közútkezelő szervezet. A lapunkat tájékoztató szakember szerint félő, hogy az ingatlanok eladása előrevetíti a hazai közútfenntartási tevékenység teljes kiszervezését. Ezt ugyanis lehetővé teszi „az egyes közlekedési törvények módosítása” nevű, tavaly elfogadott törvény. Lapzártánkig a Magyar Közút Kht. kérdéseinkre nem válaszolt.
A közútkezelő ingatlanstratégiája a vonatkozó jogszabályok szerint szorosan a felügyeletet ellátó Gazdasági és Közlekedési Minisztériumhoz tartozik. Szó szerint szerepel a körlevélben az a mondat, hogy a „Stratégia végrehajtását a GKM jóváhagyta.” A körlevél a megyei központi irodaházakról nemcsak azt szögezi le, hogy mindet értékesíteni fogják, de azt is, hogy a régióközpontot ellátó intézményeknek helyet biztosító épületek is erre a sorsra jutnak. Az ingatlanstratégia alkotói szerint 3-4 azonos összetételű csomagot hoznak létre, amely tartalmazza az irodaházakat és az ötvenmillió forint feletti ingatlanokat. Lapunk információi szerint a régióközpontokban 30-35 ember dolgozik, megyei központokban 20-25. Elhelyezésükről nem rendelkezik a körlevél, de az üzemmérnökségekről szóló részből kiderül, hogy az irodaházakból kiköltöztetett dolgozókat az üzemmérnökségeken kívánják elhelyezni. Ennek azonban több akadálya is van – vélekedett a Magyar Közút Kht. belső viszonyait jól ismerő informátorunk. Az első akadály, hogy magukat az üzemmérnökségeket, illetve azok egy részét is eladják. Ezek közül azonban éppen a megyeközpontokban lévők a forgalomképesek, a kisvárosokban találhatók valószínűleg nem lennének kapósak a piacon. A második gond az, hogy az üzemmérnökségeken jószerivel nincs iroda, vagyis oda először építeni kell, csak azután lehet beköltöztetni a tisztviselőket. Azokon a helyszíneken, ahol pedig eladják a megyei irodaházat és az üzemmérnökséget, irodát kell bérelni. Az irodabérlés, esetleg visszabérlés költsége már középtávon elviheti az ingatlaneladásból befolyt összeget.
Fontos kérdés, mi lehet a közlekedési kormányzat célja az ingatlanok értékesítésével. Informátorunk szerint nehéz megmagyarázni, miért fontos gyorsan pénzzé tenni a közútkezelő ingatlan vagyonát. Kétségtelen, hogy az évek során többször karcsúsított Magyar Közút Kht. megyei központjaiban nem tudják kihasználni a valaha sokkal nagyobb szervezet számára épített ingatlanokat. De eddig is több helyen megoldották, hogy a nem használt épületrészeket – esetenként egész emeleteket – bérbe adták. A gyors eladást indokolhatja az is, hogy László Sándor vezérigazgató megbízatása májusban lejár.
Szentkirályi Alexandra: A városházi szappanopera újabb felvonásához érkezett