Riasztással jelez a „Gésa”

Világviszonylatban egyedülálló szoftverrendszert dolgozott ki, és ezért kiemelt elismerésben részesült a Magyar Telekom három munkatársa a Magyar Innovációs Alapítvány pályázatán. Az általuk kifejlesztett, „Gésának” becézett GSA-rendszer riasztásokkal jelzi a hibát a mobilhálózatban.

2008. 05. 07. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Folyamatosan fejleszti a Magyar Telekom mobilhálózatát a jobb lefedettség, a gyorsabb adatátvitel érdekében. Ezzel párhuzamosan a sok ezer cella, az új technológiák (GPRS, UMTS) bevezetése több hibalehetőséget is magában hordoz. Korábban a szakemberek manuális módszerrel dolgozták fel a hibaadatokat, grafikonokat elemezve szűrték ki a meghibásodásokat. Az egyre öszszetettebb hálózat, a reakciókészség javításának szándéka, valamint az emberek számára már szinte feldolgozhatatlanná váló óriási adathalmaz a GSA-rendszer („Gésa”) életre hívását szorgalmazta. A rendszer legelső verziója 2001-ben született, majd a hálózat bővülésével fokozatosan okosodott. Tavaly végül elérte azt a fejlettségi fokot, hogy a teljes hálózatot le tudja fedni.
Az új rendszer negyedórás periódusokban dolgozza fel az adatokat, és az értesítést még azelőtt elküldi a központnak, mielőtt a nagyobb probléma bekövetkezne. A riasztásról szóló értesítés így a hiba bekövetkeztétől egy-másfél órán belül megérkezik a hálózathangolókhoz e-mailben, SMS-ben, vagy a hálózatfigyelő panelen keresztül. Az új rendszerrel finomabb eltéréseket is lehet észlelni. Nemcsak azt, hogy egy cella leállt, hanem azt is, hogy egy állomáson például túl nagy a torlódás, illetve megnőtt a forgalom. A „Gésa” figyelembe veszi a cellák előéletét is. A rendszer harminc napra visszamenőleg tárolja az adatokat, és ezek alapján számol átlagot, csökkentve a vakriasztások számát. A szoftverrendszer költséghatékony. Ez többek között azt jelenti, hogy tehermentesíti a hálózati felügyelet dolgozóit, rövid idő alatt rengeteg adatot dolgoz fel, feleslegesen nem riaszt, és minden lappangó hibát felderít.
A nyertes pályázatban részt vevő mindhárom munkatárs műszaki területen dolgozik a Magyar Telekomnál. Karasán Krisztina az információ és munkafolyamat menedzsment osztályának fejlesztőmérnöke, Kálló Miklós az osztály vezetője, valamint Szporni Gábor a fejlesztési igazgatóság hálózatoptimalizálási osztályának a vezetője.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.