Taxisblokád közeleg?

Egyre hangosabban hallatják a hangjukat a közúti személy- és áruszállítással foglalkozó vállalkozások szervezetei a magas üzemanyagárak miatt, a Volán-társaságok pedig a „MÁV-szindrómától”, azaz a végzetes eladósodástól tartanak. Tegnap már 126 dolláron járt az olaj ára.

2008. 05. 19. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csak azért nem kezdeményeznek taxisblokádot, mert attól tartanak, hogy polgárháborúba torkollna – mondta lapunk kérdésére Horváth Pál, a Fuvarozók Országos Demokratikus Szövetségének elnöke. Horváth szerint ha ma bénítanák meg a főváros közlekedését a bérautósok, akkor senki nem tudná garantálni, hogy ne szabaduljanak el az indulatok. Ezért az érdekképviseletek a tárgyalásos utat választották: a kormányzattól a gázolaj adótartalmának a csökkentését, a fővárostól pedig a hatóságilag szabott taxitarifák rendezését és az éves inflációhoz való alakítását kérik, ellenkező esetben az elnök szerint a fuvarozó vállalkozások tömege mehet csődbe.
*
A taxisok szorgalmazzák az alapdíj emelését a jelenlegi 300 forintról 600-ra, a nappali kilométerdíjat 240-ről 330-ra, az éjjelit 330-ról 420-ra drágítanák. Horváth Pál szerint Európában az a trend, hogy egy kilométer fuvardíj nagyjából megegyezik egy liter gázolaj árával. A jelenlegi, 320 forint körüli gázolajár esetében a nappali tarifával dolgozó taxis keményen ráfizet, arról már nem is beszélve, hogy mi lesz akkor, ha nyáron valósággá válik a háromszázötven forintos ár.
A teherfuvarozók még nem döntöttek, hogy milyen eszközzel igyekeznek rávenni a kormányt a gázolaj jövedéki adójának csökkentésére, de Dittel Gábor, a NiT Hungary ügyvezető főtitkára emlékeztet a tavaly decemberi olasz kamionblokádra. Az egész Itáliát megbénító demonstráció eredményeképp a kormány beleegyezett, hogy a gázolaj áfabevételének egy részét visszajuttatja a fuvarozóknak. – Ezt a megoldást az EU sem kifogásolta – mondta Dittel Gábor. A magyar fuvarozószakma azt javasolja a kormánynak, hogy a vállalkozások számára engedje el a jövedéki adó nyolcvan százalékát, azaz 60 forintot literenként, és egyéb terhek mérséklése is javítaná a magyar fuvarozócégek versenyképességét. Ha nem változik a trend, egyre több vállalkozásra vár a megszűnés. A NiT Hungary adatai szerint a tavalyi naptári évben tíz százalékkal, 21 ezerről
19 ezerre csökkent a számuk, és főként a kis tőkeerejű, családi cégek dobták be a törülközőt. A NiT Hungary május 24-én tart közgyűlést, amely dönt arról, hogy milyen eszközöket alkalmaznak követeléseik érvényesítéséhez.
A drága üzemanyag komoly kihívás elé állítja a Volán társaságokat is – mondta Marcsa Ildikó, a Volán Egyesülés autóbusz-közlekedési igazgatója. A hatóságilag rögzített jegyárak és a költségvetés mindenkori helyzetétől – és nem a valós szállítási teljesítménytől – függő fogyasztói árkiegészítés együttesen csak költségeik nyolcvan százalékát fedezik. A fennmaradó húsz százalék épp megegyezett az üzemanyag költségével, ám a magas olajár akár öt százalékkal is emelheti ezt az arányt. Ha nem növekszik az állami hozzájárulás, a Volán-társaságok hitelfelvételre kényszerülnek – mondta a szakember, aki attól fél, hogy cégeiket utolérheti a „MÁV-szindróma”, vagyis a vészes eladósodás. Méghozzá gyorsan: az olaj ára tegnap már 126 dollár fölé emelkedett.

Nincs választás, nincs csökkentés?
A kormány egyelőre elzárkózik az üzemanyagok adótartalmának csökkentésétől, pedig más politikai helyzetben Gyurcsány Ferenc miniszterelnök eleget tett a fuvarozók kérésének. Emlékezetes, hogy 2005. szeptember 11-én, hét hónappal az országgyűlési választások első fordulója előtt azt kérte a Moltól, hogy tanúsítson mértékletességet, próbálja meg csillapítani a világpiaci árak érvényesülését, akár a nyeresége rovására is. Gyurcsány Ferenc szintén 2005 szeptemberében jelentette be: a kidolgozott forgatókönyvek közül azt választják, amely szerint a 2006. január 1-re bejelentett ötszázalékos áfacsökkentést egyes termékeknél, például a benzinnél és a gázolajnál előre hozzák. A 300 forint körüli benzinár ennek eredményeként akkor 10-12 forinttal csökkent, s a tehermérséklés százmilliárdos kiesést jelentett a költségvetésnek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.