Tévút a közút kiszervezése

A megyei szervezetek karcsúsítása, a székházak eladása, a közlekedési törvény módosítása egyetlen, ki nem mondott cél irányába tett lépések sorozata: a Mária Terézia által alapított, 200 éves útkaparó szervezet utódjának felszámolása, tevékenységének kiszervezése – állítja Kovács Jenő, a kht. jogelődjének megyei igazgatója.

2008. 05. 28. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Amíg a rendszerváltás kezdeti idejétől az ezredfordulóra nagy mértékben csökkent a közúti balesetek, s ezen belül a halálos balesetek mennyisége, a számadat 2002 óta újra jelentős emelkedésbe kezdett. A jelenség mögött a közútkezelés mostoha helyzete áll – mondta Kovács Jenő, a Magyar Közút Kht. jogelődjének egykori megyei igazgatója. Nemcsak a közútfenntartásra fordítható pénz mértékével van baj, hanem a szakmai szempontoknak az irányításban történő háttérbe szorulásával is – állítja Kovács. Autópályák, ha lassan is, de épülnek Magyarországon, a városok útjait időnként rendbe teszik az önkormányzatok. A települések közötti fő- és mellékutak azonban mintha mostohagyermekek lennének. Ennek tragikus következménye, hogy zsákfalvakba, kistelepülésekre sok helyen azért nem megy be a Volán-busz, mert az útburkolat állapota miatt nem kockáztatják a jármű épségét. A települések többségéhez csak közúton lehet eljutni, a közutak állapota így a magyar vidék egyik legfontosabb létfeltételeként értékelhető.
A Magyar Közút Kht., s annak központi menedzsmentje a 19 megyei szervezet összevonásával jött létre 2005-ben. A megyei szervezeti egységek létszámát jelentősen csökkentették, ám a fővárosi központban a létszám, s különösen a vezető beosztásúak száma nőtt. Az átalakítás fontos lépéseként, mint arról lapunk is beszámolt, megkezdődött a megyei szervezetek épületeinek, az irodaházaknak a kiárusítása. Kovács Jenő úgy minősítette, hogy ez egy folyamat végső lépése, amely visszafordíthatatlanná teszi a megyei szervezetek felszámolását. Ráadásul olyan gátlástalan privatizáció, amelynek semmi más célja nem ismerhető fel, mint a szervezet rombolása. Ugyanebbe az irányba tett lépésként kell értelmeznünk az egyes közlekedési törvények módosítását, amelyet, az ellenzék tiltakozása mellett, decemberben szavazott meg a kormánypárti többség – emlékeztet a korábbi megyei igazgató. A jogszabályt vitatta a Nemzeti Fórum is, mert az lehetővé teszi a közútkezelő szervezet privatizációját. A vegyes rendelkezéseket tárgyaló salátatörvénybe a jogalkotó olyan paragrafust rejtett, amely a közútkezelő szervezetet – jelenleg a Magyar Közút Kht.-t – árusíthatóvá teszi. A 15. paragrafus ugyanis így szól: közútkezelő lehet a „külön jogszabály által versenyeztetési eljárásban kihirdetett szervezet”.
A közútkezelés privatizálása zsákutcába visz – jelentette ki Kovács. Európában csupán Nagy-Britanniában és Szlovéniában hajtották végre a magánosítást. A szlovén gyakorlat jól mutatja, milyen eredménnyel jár, ha kiadja a kezéből az állam a közútkezelést. A határhoz közeli Muraszombaton és környékén komolyabb havazás után nem járhatók az utak. A vállalkozó útfenntartó ugyanis meggondolja, hóviharban kiengedi-e a telephelyről a 40 millió forintos tisztítógépeket. Míg az állami kezelő azonnal beavatkozik, a privatizált szervezet maga dönti el, hogy mikor áll neki a hóeltakarításnak, miközben ezen esetekben gyakran emberéletről van szó. A felelősség pedig – akárki végzi is az útfenntartást – visszaszáll az államra. Nem véletlen – vélekedik Kovács Jenő –, hogy Ausztriában, Németországban vagy Svájcban következetesen állami kézben tartják a közutak kezelését.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.