Újabb tárgyalási fordulóra került sor tegnap a kormány és a fuvarozók képviselői között – tette közzé a Pénzügyminisztérium (PM). A megbeszélésen, amelyen a legjelentősebb hazai közúti fuvarozó érdek-képviseleti szervezetek, valamint a miniszterelnöki kabinet, a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium (KHEM) és a PM képviselői vettek részt, döntöttek arról, hogy mivel a gépjárműadó érintheti az önkormányzatokat is, a tárgyalásokba bevonják az önkormányzati érdek-képviseleti szervezetek képviselőit, valamint a szaktárcát is – tudatta a PM.
A közlemény válaszként értelmezhető a Magyar Önkormányzatok Szövetségének (MÖSZ) hét végi nyilatkozatára. A MÖSZ jelezte, hogy a gépjárműadó jelenleg 100 százalékban az önkormányzatok saját bevétele, s a települési utak karbantartására és felújítására fizetik az autótulajdonosok. A szövetség attól tart, hogy a gépjárműadó csökkentése további bevételkiesést jelentene az önkormányzatoknak.
A MÖSZ idegessége érthető, hiszen lapértesülés szerint 5 milliárd forintos csomagot ígértek a költségvetésből a fuvarozóknak az üzemanyagár-emelkedés kompenzálására. Ebből a legnagyobb (4 milliárd forintos) tétel a nehéz-tehergépjárművek gépjárműadó-kedvezménye. A MÖSZ szerint elfogadhatatlan, hogy a kormány nem egyeztetett gépjárműadó-csökkentési szándékáról az önkormányzatokkal. A KHEM egyetértett a MÖSZ-szel abban, hogy a gépjárműadót csak úgy lehet csökkenteni, ha a bevételkiesést a kormány kompenzálja.
Ám ha a kormány nem a gépjárműadó mértékének csökkentésével igyekszik kárpótolni a fuvarozókat, milyen eszköze marad erre. A PM többször is leszögezte, hogy a jövedéki adó és az áfa mértékén nem tud változtatni. Marad lehetőségként a gépjárműadó, a regisztrációs adó, az úthasználati díj, a képzési hozzájárulás és a hét végi forgalmi korlátozások enyhítése. A gépjárműadó további egyeztetéseket igényel. A regisztrációs adó ügyében a PM újabb uniós intés elé nézhet, mert az előírásokkal szemben mindent elkövet, hogy minél kevesebb autóimportőrnek legyen kedve igénybe venni az egyedi elbírálás lehetőségét. A képzési hozzájárulás és a hét végi forgalmi korlátozások enyhítése ügyében a Népszabadság értesülése szerint kézzelfogható közelségbe került a megegyezés. Kérdés, ez elég-e a magyar kisvállalkozások túléléséhez. A kormánnyal folytatott tárgyalások felszínre hozták a nagyvállalkozások és a kis cégek érdekellentétét. Jól mutatja ezt, hogy Wáberer György, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének elnöke felvetette, hogy a fuvardíjak 10 százalékos emelésére volna szükség, ám ezt akadályozza a piaci túlkínálat. Dittel Gábor, a NIT Hungary főtitkára szerint a díjemelésekre addig kell várni, amíg az életképtelen vállalkozások lehúzzák a rolót. Az „életképtelenek” nevében Sárdi Lajos, a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetségének megyei titkára több alkalommal helyezett kilátásba megyei, de országossá fejleszthető tiltakozást, és demonstrációt tervez a Közúti Fuvarozók Érdekvédelméért Nonprofit Kft. is.
Gál Kinga: Az EP Patrióták frakciója szavazatával nem támogatja az új, Ursula von der Leyen vezette Európai Bizottságot