Húzódik a megegyezés

Az önkormányzatok tiltakozása megakadályozhatja a kormányzat és a fuvarozó szervezetek között formálódó megegyezést, a Pénzügyminisztériumban ugyanis a gépjárműadóból kárpótolnák a kamionosokat. A mára tervezett ünnepélyes megállapodás elmarad, az önkormányzatokat bevonják a tárgyalásokba.

2008. 06. 26. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Újabb tárgyalási fordulóra került sor tegnap a kormány és a fuvarozók képviselői között – tette közzé a Pénzügyminisztérium (PM). A megbeszélésen, amelyen a legjelentősebb hazai közúti fuvarozó érdek-képviseleti szervezetek, valamint a miniszterelnöki kabinet, a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium (KHEM) és a PM képviselői vettek részt, döntöttek arról, hogy mivel a gépjárműadó érintheti az önkormányzatokat is, a tárgyalásokba bevonják az önkormányzati érdek-képviseleti szervezetek képviselőit, valamint a szaktárcát is – tudatta a PM.
A közlemény válaszként értelmezhető a Magyar Önkormányzatok Szövetségének (MÖSZ) hét végi nyilatkozatára. A MÖSZ jelezte, hogy a gépjárműadó jelenleg 100 százalékban az önkormányzatok saját bevétele, s a települési utak karbantartására és felújítására fizetik az autótulajdonosok. A szövetség attól tart, hogy a gépjárműadó csökkentése további bevételkiesést jelentene az önkormányzatoknak.
A MÖSZ idegessége érthető, hiszen lapértesülés szerint 5 milliárd forintos csomagot ígértek a költségvetésből a fuvarozóknak az üzemanyagár-emelkedés kompenzálására. Ebből a legnagyobb (4 milliárd forintos) tétel a nehéz-tehergépjárművek gépjárműadó-kedvezménye. A MÖSZ szerint elfogadhatatlan, hogy a kormány nem egyeztetett gépjárműadó-csökkentési szándékáról az önkormányzatokkal. A KHEM egyetértett a MÖSZ-szel abban, hogy a gépjárműadót csak úgy lehet csökkenteni, ha a bevételkiesést a kormány kompenzálja.
Ám ha a kormány nem a gépjárműadó mértékének csökkentésével igyekszik kárpótolni a fuvarozókat, milyen eszköze marad erre. A PM többször is leszögezte, hogy a jövedéki adó és az áfa mértékén nem tud változtatni. Marad lehetőségként a gépjárműadó, a regisztrációs adó, az úthasználati díj, a képzési hozzájárulás és a hét végi forgalmi korlátozások enyhítése. A gépjárműadó további egyeztetéseket igényel. A regisztrációs adó ügyében a PM újabb uniós intés elé nézhet, mert az előírásokkal szemben mindent elkövet, hogy minél kevesebb autóimportőrnek legyen kedve igénybe venni az egyedi elbírálás lehetőségét. A képzési hozzájárulás és a hét végi forgalmi korlátozások enyhítése ügyében a Népszabadság értesülése szerint kézzelfogható közelségbe került a megegyezés. Kérdés, ez elég-e a magyar kisvállalkozások túléléséhez. A kormánnyal folytatott tárgyalások felszínre hozták a nagyvállalkozások és a kis cégek érdekellentétét. Jól mutatja ezt, hogy Wáberer György, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének elnöke felvetette, hogy a fuvardíjak 10 százalékos emelésére volna szükség, ám ezt akadályozza a piaci túlkínálat. Dittel Gábor, a NIT Hungary főtitkára szerint a díjemelésekre addig kell várni, amíg az életképtelen vállalkozások lehúzzák a rolót. Az „életképtelenek” nevében Sárdi Lajos, a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetségének megyei titkára több alkalommal helyezett kilátásba megyei, de országossá fejleszthető tiltakozást, és demonstrációt tervez a Közúti Fuvarozók Érdekvédelméért Nonprofit Kft. is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.