Ismét perelik a regisztrációs adót?

Polgárellenesnek nevezte a regisztrációs adó egyedi elbírálásának jelenlegi szabályait a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesülete. Április eleje óta mindössze négy kérelem került a hatóságokhoz, de egyelőre egyiket sem bírálták el. Az egyesület szerint a magas regisztrációs adó is hozzájárul az idehaza szlovák és német rendszámmal futó gépkocsik elszaporodásához.

2008. 06. 25. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy magyar magánszemély által kezdeményezett per eredményezte azt, hogy április óta már a használt autó állapotát is figyelembe vehetik a regisztrációs adó kiszabásánál. Korábban a magyar gyakorlat csak a gépjármű műszaki adatait, motorméretét, környezetvédelmi besorolását értékelte. Az Európai Bíróság 2006-os döntésével kötelezte a magyar államot, hogy vegye figyelembe az autó korát és műszaki állapotát. Ennek hatására bevezettek egy avultatási táblázatot. Azok pedig, akiknek a külföldről behozott autójuk eltér az átlagostól, többek közt, mert többet futott vagy sérült, egyedi elbírálást kérhetnek. Amikor az egyedi elbírálás lehetőségét bejelentették, mindenki arra gondolt, hogy végre sikerül egy ténylegesen indokolt adómértéket megállapítani. Nos, ez a jogos vágy mégsem teljesült. Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesülete (MGOE) elnöke lapunk kérdésére elmondta, hogy rendkívül bürokratikus, elriasztó jellegű, polgárellenes szabályozást léptettek életbe április 1-jén. Pedig az EU előírta, hogy a „műszaki vizsgálat legyen könnyen alkalmazható, és ésszerű határidőn belül lezárható. A tagállamok közötti kereskedelmet akadályozhatja, ha az importált járművek műszaki vizsgálatát kizárólag bizonyos és külön meghatározott ellenőrző állomások végezhetik.” Ehhez képest az ügy gazdája, a Pénzügyminisztérium a Nemzeti Közlekedési Hatóságra bízta a műszaki vizsgálatot, amely azt az országosan meglévő, több mint 30, importautók vizsgálatára alkalmas állomása közül kizárólag egyetlenegyben, Békéscsabán kívánja lehetővé tenni. Ami pedig az ésszerű határidőket illeti, a szabályozás háromszor 15 napot ad a hatóságoknak. És bár április 1-je óta 75 nap is eltelt, a vámhatóságnak egyetlen ügyet sem sikerült elbírálnia.
Ehhez járul még, hogy az autós tetemes költségekkel számolhat. Az adócsökkentést az autó tulajdonosának kell kezdeményezni írásban. Az eljárás díja negyvenötezer forint, ebből harmincezer a közlekedési hatóságé. Ha a VPOP nem veszi igénybe a hatóság segítségét, visszajár a harmincezer forint.
Az MGOE kivár még egy hónapot, hogy végigfusson néhány vizsgálat. A gyakorlati megvalósítás részletein sok múlik – mondta Fojt Attila. Ha a vámhatóság az importőr indokait, valamint a közlekedési hatóság állomásán készült 16 fotót általában elégségesnek találja az elbírásához, és nem írja elő a békéscsabai szemlét, akár működőképes is lehet a rendszer. Ha azonban a joggyakorlat az akadályokat erősíti, az MGOE további jogi lépéseket tesz. Az egyesület korábbi levelére a Pénzügyminisztérium azt válaszolta, hogy az egyedi elbírálás szabályozása mindenben összhangban van az EU előírásaival.
Van még egy indítványa az MGOE-nek, amely – egyetértésben a többi gépjárműimportőr szervezettel – azt javasolja, hogy a regisztrációs adó felső határát kétmillió forintban szabják meg. A magas regisztrációsadó-tételek ugyanis arra sarkallják a felső kategóriás gépkocsik vásárlóit, hogy szlovák, német felségjel alatt közlekedve kerüljék ki az adó megfizetését. Ebben az esetben pedig nemcsak a magyar kereskedők maradnak hoppon, de a költségvetés is jelentős adóbevételtől esik el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.