Mentőöv a Mávnak

Ismét mentőövet kap a kormánytól az állami vasúttársaság. A kabinet ugyanis előre hozta a MÁV-Start 43 milliárdos személyszállítási költségtérítésének kifizetését, így a második fél év helyett már ebben a hónapban a vasúttársaság számlájára kerül a pénz. A cégnél technikai kérdésként kezelik a lépést, ám egyes információk szerint soron kívüli juttatásról is szó lehet.

2008. 06. 30. 17:51
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szükségessé vált mintegy 43 milliárd forint értékben a termelési támogatás kifizetésének előre hozása a második fél évről a MÁV számára – tette közzé a közelmúltban a Pénzügyminisztérium. A tárca bővebben nem indokolta a sietség okát, lapunk ezért a vasúttársaság sajtóosztályához fordult. A MÁV Zrt. válasza szerint a „2008. évben a MÁV-Start Zrt. 113 milliárd forint személyszállítási költségtérítést kap a költségvetésben jóváhagyottak szerint. Az összeg a kormányrendelet alapján áll rendelkezésre, e jóváhagyott összeg kifizetését hozzák előbbre. A korábban beérkező öszszeg segít a társaság likviditási helyzetének zavartalan fenntartásában, szerény pozitív hatása van az éves eredményre – a külső források kisebb mértékű felhasználása miatt –, ezenkívül tovább erősíti a MÁV-Start Zrt. szállítókkal szembeni pozícióját.”
A kormány nem először dob mentőövet a likviditási nehézségekkel küszködő vasúttársaságnak. Stílszerűen fogalmazva már-már menetrendszerűen érkeznek a többletmilliárdok a MÁV-hoz. Egyes lapvélemények szerint a mostani 43 milliárdos tétel nem- csak a támogatás előre hozása, hanem olyan juttatás, amely a költségvetésben megállapított összeg felett érkezik a céghez. A feltételezést alátámaszthatja, hogy a MÁV Zrt. ez évi költségvetése tartalmazza a MÁV Cargo Zrt. eladásából származó 102,5 milliárd forintot. Ez a vételár azonban csak akkor folyhat be, ha az európai versenyhatóság áldását adta a tranzakcióra, ez pedig áthúzódhat 2009-re is.
A MÁV nem először kerül nehéz pénzügyi helyzetbe, amelyből rendre állami szerepvállalással segítették ki. Az Állami Számvevőszék jelentésének máig nem végleges változata szerint 2002 és 2007 között a vasúti szolgáltatás, mint közszolgáltatás fenntartására a MÁV-csoport 854 205 millió forint költségvetési forrást használt fel, míg működési vesztesége meghaladta a 80 milliárd forintot. A társaság adósságállománya 256 milliárdra duzzadt, ezért tőkehiányossá vált, illetve hitelképtelen és fizetésképtelen közeli állapotba került. A teljes öszszeomlást 2007-ben a cég jelentős állami tőkejuttatással, 300 milliárd forintos injekcióval kerülte el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.