Szükségessé vált mintegy 43 milliárd forint értékben a termelési támogatás kifizetésének előre hozása a második fél évről a MÁV számára – tette közzé a közelmúltban a Pénzügyminisztérium. A tárca bővebben nem indokolta a sietség okát, lapunk ezért a vasúttársaság sajtóosztályához fordult. A MÁV Zrt. válasza szerint a „2008. évben a MÁV-Start Zrt. 113 milliárd forint személyszállítási költségtérítést kap a költségvetésben jóváhagyottak szerint. Az összeg a kormányrendelet alapján áll rendelkezésre, e jóváhagyott összeg kifizetését hozzák előbbre. A korábban beérkező öszszeg segít a társaság likviditási helyzetének zavartalan fenntartásában, szerény pozitív hatása van az éves eredményre – a külső források kisebb mértékű felhasználása miatt –, ezenkívül tovább erősíti a MÁV-Start Zrt. szállítókkal szembeni pozícióját.”
A kormány nem először dob mentőövet a likviditási nehézségekkel küszködő vasúttársaságnak. Stílszerűen fogalmazva már-már menetrendszerűen érkeznek a többletmilliárdok a MÁV-hoz. Egyes lapvélemények szerint a mostani 43 milliárdos tétel nem- csak a támogatás előre hozása, hanem olyan juttatás, amely a költségvetésben megállapított összeg felett érkezik a céghez. A feltételezést alátámaszthatja, hogy a MÁV Zrt. ez évi költségvetése tartalmazza a MÁV Cargo Zrt. eladásából származó 102,5 milliárd forintot. Ez a vételár azonban csak akkor folyhat be, ha az európai versenyhatóság áldását adta a tranzakcióra, ez pedig áthúzódhat 2009-re is.
A MÁV nem először kerül nehéz pénzügyi helyzetbe, amelyből rendre állami szerepvállalással segítették ki. Az Állami Számvevőszék jelentésének máig nem végleges változata szerint 2002 és 2007 között a vasúti szolgáltatás, mint közszolgáltatás fenntartására a MÁV-csoport 854 205 millió forint költségvetési forrást használt fel, míg működési vesztesége meghaladta a 80 milliárd forintot. A társaság adósságállománya 256 milliárdra duzzadt, ezért tőkehiányossá vált, illetve hitelképtelen és fizetésképtelen közeli állapotba került. A teljes öszszeomlást 2007-ben a cég jelentős állami tőkejuttatással, 300 milliárd forintos injekcióval kerülte el.
Gál Kinga: Az EP Patrióták frakciója szavazatával nem támogatja az új, Ursula von der Leyen vezette Európai Bizottságot