Taktikai lépések a Volán-privatizáció előtt?

A kormány egyik évről a másikra megváltoztatta az utaskedvezmények ellentételezésének rendszerét, majd sopánkodik, hogy emiatt 20 milliárdos hiány keletkezett a Volán-cégeknél. Ez nemcsak igazságtalan, de a privatizációt előkészítő forgatókönyv része lehet – állítja a legnagyobb közúti szakszervezet.

2008. 06. 20. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

E hónap végéig kaptak időt a Volán-társaságokért felelős kormányszervek arra, hogy kidolgozzanak egy olyan konstrukciót, amely működőképes állapotban tartja a közlekedési vállalatokat – értesült lapunk. A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) vezérigazgatója a minap azt nyilatkozta, hogy létrejött egy munkacsoport a közúti személyszállításban érintett négy állami szereplő – vagyis a pénzügyi, a közlekedési tárca, a Miniszterelnöki Hivatal és az MNV részvételével. Tátrai Miklós azt mondta, a csoportnak az a feladata, hogy javaslatokat készítsen egy fenntartható közúti személyszállítási rendszer létrehozására. Ma ugyanis sokan elégedetlenek a szolgáltatással, miközben a tevékenység 20 milliárdos nagyságrendben termeli a hiányt. A vagyonkezelő vezetője érzékeltette, hogy a privatizációt megelőzően rendbe kell hozni a társaságok működését.
A Volán-társaságok azért váltak veszteségessé, mert a tulajdonos tavaly nyáron egyoldalúan megváltoztatta az utaskedvezmények állami ellentételezésének rendszerét – reagált az MNV álláspontjára Korcsolayné Kovács Krisztina, a Közúti Közlekedési Szakszervezet elnöke. Az érdekvédő elmondta, hogy míg korábban a diák- és nyugdíjasjegyek támogatásának mértékét százalékosan határozták meg, tavaly óta forintosított összeget ad a költségvetés. Csakhogy ez nem fedezi a kedvezményeket, így a társaságok a teljes jegyárnak csak mintegy 80 százalékához jutnak hozzá. Ennek a következménye az ágazat pénzügyi ellehetetlenülése, rövid időn belül hitelből tudják csak kifizetni a munkabéreket – hangoztatta a szakszervezeti elnök. Súlyosbítja a helyzetet, hogy elfogytak a tartalékok: egy sor társaságnál már nemcsak a buszokat adták el és bérlik vissza, de a gumiabroncsokat is. Mindez, úgy tűnik, előkészíti a Volánok privatizációját. Emlékeztettük Korcsolayné Kovács Krisztinát, hogy Tátrai Miklós hét eleji sajtónyilatkozatában elhárította a privatizációra vonatkozó kérdést. A szakszervezeti vezető szerint a magánosítás nem került le a napirendről, legfeljebb taktikai lépések történnek. Egy biztos, szögezte le, a társaságok közszolgáltatási szerződése 2012-ig, vagyis a kötelező piacnyitásig érvényes. Minél később jutnak hozzá a befektetők a cégekhez, annál rövidebb ideig élvezhetik a szerződés adta biztonságot, s e szempont szintén a privatizáció felgyorsításához vezethet. Kérdésünkre, hogy a befektetőknek vajon miért éri meg a veszteséges közszolgáltatás vállalása, Korcsolayné Kovács Krisztina azt mondta: a pénzügyminiszter csak az állami tulajdonú cégek vezetőivel teheti meg, hogy év közben, hátrányosan változtatja meg a finanszírozást. A magántulajdonosokkal szemben szerződéses fegyelem köti majd, amit az államnak is be kell tartania.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.