E hónap végéig kaptak időt a Volán-társaságokért felelős kormányszervek arra, hogy kidolgozzanak egy olyan konstrukciót, amely működőképes állapotban tartja a közlekedési vállalatokat – értesült lapunk. A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) vezérigazgatója a minap azt nyilatkozta, hogy létrejött egy munkacsoport a közúti személyszállításban érintett négy állami szereplő – vagyis a pénzügyi, a közlekedési tárca, a Miniszterelnöki Hivatal és az MNV részvételével. Tátrai Miklós azt mondta, a csoportnak az a feladata, hogy javaslatokat készítsen egy fenntartható közúti személyszállítási rendszer létrehozására. Ma ugyanis sokan elégedetlenek a szolgáltatással, miközben a tevékenység 20 milliárdos nagyságrendben termeli a hiányt. A vagyonkezelő vezetője érzékeltette, hogy a privatizációt megelőzően rendbe kell hozni a társaságok működését.
A Volán-társaságok azért váltak veszteségessé, mert a tulajdonos tavaly nyáron egyoldalúan megváltoztatta az utaskedvezmények állami ellentételezésének rendszerét – reagált az MNV álláspontjára Korcsolayné Kovács Krisztina, a Közúti Közlekedési Szakszervezet elnöke. Az érdekvédő elmondta, hogy míg korábban a diák- és nyugdíjasjegyek támogatásának mértékét százalékosan határozták meg, tavaly óta forintosított összeget ad a költségvetés. Csakhogy ez nem fedezi a kedvezményeket, így a társaságok a teljes jegyárnak csak mintegy 80 százalékához jutnak hozzá. Ennek a következménye az ágazat pénzügyi ellehetetlenülése, rövid időn belül hitelből tudják csak kifizetni a munkabéreket – hangoztatta a szakszervezeti elnök. Súlyosbítja a helyzetet, hogy elfogytak a tartalékok: egy sor társaságnál már nemcsak a buszokat adták el és bérlik vissza, de a gumiabroncsokat is. Mindez, úgy tűnik, előkészíti a Volánok privatizációját. Emlékeztettük Korcsolayné Kovács Krisztinát, hogy Tátrai Miklós hét eleji sajtónyilatkozatában elhárította a privatizációra vonatkozó kérdést. A szakszervezeti vezető szerint a magánosítás nem került le a napirendről, legfeljebb taktikai lépések történnek. Egy biztos, szögezte le, a társaságok közszolgáltatási szerződése 2012-ig, vagyis a kötelező piacnyitásig érvényes. Minél később jutnak hozzá a befektetők a cégekhez, annál rövidebb ideig élvezhetik a szerződés adta biztonságot, s e szempont szintén a privatizáció felgyorsításához vezethet. Kérdésünkre, hogy a befektetőknek vajon miért éri meg a veszteséges közszolgáltatás vállalása, Korcsolayné Kovács Krisztina azt mondta: a pénzügyminiszter csak az állami tulajdonú cégek vezetőivel teheti meg, hogy év közben, hátrányosan változtatja meg a finanszírozást. A magántulajdonosokkal szemben szerződéses fegyelem köti majd, amit az államnak is be kell tartania.
Berobban a kánikula, életbe lépett a másodfokú hőségriadó
