Wáberernek kell a Volán

Információink szerint a kormány tervei szerint a Volánra már régóta áhítozó Wáberer György cége lehet a befutó, ha eladják a személyszállító társaságokat. Az üzletember nem titkolja, hogy érdeklik a Volán-társaságok, de vajon milyen biztosítékot kaphat a magánvállalkozó az államtól a közszolgáltatás finanszírozására?

2008. 06. 13. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Koros autóbuszpark, eladott ingatlanok, növekvő veszteségek, csöpögtetett költségvetési támogatás: a Volán-társaságok helyzete egyre jobban emlékeztet a MÁV-szindrómára. Legalábbis így fogalmazott a közelmúltban a lapunknak nyilatkozó Marcsa Ildikó, a Volán Egyesülés autóbusz-közlekedési igazgatója. A kormány évek óta a privatizációban látja a megoldást, már 2006-ban elhangzott egy szakmai fórumon, hogy a Volán-társaságokat régiós alapon egyesíteni kell, majd eladni. A Kókát követő miniszterek, Kákossy és Szabó Pál is egybehangzóan kifejezték az ezzel kapcsolatos szándékukat. Lapunk kormány közeli forrásból származó információi szerint megszületett a döntés, hogy a Volán-társaságokra már régóta áhítozó Wáberer György lehet a befutó vevő.
A jelenleg a Vállalkozók Országos Szövetségének (VOSZ) elnöki tisztét is betöltő vállalkozó lapunknak korábban nyilatkozva kifejtette, hogy ha egy csomagban adná el a tulajdonos Magyar Nemzeti Vagyonkezelő a személyszállító cégeket, akkor érdekelné az üzlet. A Népszabadság értesülése szerint a privatizációs menetrend elkészült, méghozzá olyan feszített ütemet diktálva, ami a privatizáció sikerét veszélyezteti. A lapunkat tájékoztató szakemberek szerint azonban régi trükkről van szó: az időbeli korlát azok számára hátrányos, akik nem beavatottak az ügyben. A jól értesültek ellenben már régóta készülhettek a pályázatra.
Lényeges kérdés, hogy kinek éri meg veszteséges vállalkozásokat megvenni, méghozzá közszolgáltatási kötelezettséggel súlyosbítva. – A Volán-társaságok 2006-ban 2,6 milliárd, 2007-ben 7,6 milliárdnyi veszteséget termeltek, erre az évre már 21 milliárdot terveznek – mondta el lapunk kérdésére Horváth László, a Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége alelnöke. A szakember szerint a veszteségek részben a növekvő üzemanyagköltségekből származnak, de a legfontosabb problémát a teljesítményarányos, normatív állami támogatás hiánya okozza. Csak becslések állnak rendelkezésre, hogy hány nyugdíjas veszi igénybe a járatokat, és a kedvezményes jegyek árkiegészítését sem kapták meg teljes körűen a társaságok.
– Jó lenne tudni, hogy vajon hogy biztosítja az állam a privatizált társaságokkal szemben a közszolgáltatási szerződésből adódó ellátási kényszert, hiszen a zsáktelepülések ellátása eleve veszteséges – tette fel a kérdést Horváth László. A szakszervezeti vezető jelezte, hogy a Volán-társaságoknál működő négy szakszervezet a napokban a miniszterhez fordul kérdéséivel, és ha ez nem vezet eredményre, komoly választ adnak a tulajdonosnak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.