Koros autóbuszpark, eladott ingatlanok, növekvő veszteségek, csöpögtetett költségvetési támogatás: a Volán-társaságok helyzete egyre jobban emlékeztet a MÁV-szindrómára. Legalábbis így fogalmazott a közelmúltban a lapunknak nyilatkozó Marcsa Ildikó, a Volán Egyesülés autóbusz-közlekedési igazgatója. A kormány évek óta a privatizációban látja a megoldást, már 2006-ban elhangzott egy szakmai fórumon, hogy a Volán-társaságokat régiós alapon egyesíteni kell, majd eladni. A Kókát követő miniszterek, Kákossy és Szabó Pál is egybehangzóan kifejezték az ezzel kapcsolatos szándékukat. Lapunk kormány közeli forrásból származó információi szerint megszületett a döntés, hogy a Volán-társaságokra már régóta áhítozó Wáberer György lehet a befutó vevő.
A jelenleg a Vállalkozók Országos Szövetségének (VOSZ) elnöki tisztét is betöltő vállalkozó lapunknak korábban nyilatkozva kifejtette, hogy ha egy csomagban adná el a tulajdonos Magyar Nemzeti Vagyonkezelő a személyszállító cégeket, akkor érdekelné az üzlet. A Népszabadság értesülése szerint a privatizációs menetrend elkészült, méghozzá olyan feszített ütemet diktálva, ami a privatizáció sikerét veszélyezteti. A lapunkat tájékoztató szakemberek szerint azonban régi trükkről van szó: az időbeli korlát azok számára hátrányos, akik nem beavatottak az ügyben. A jól értesültek ellenben már régóta készülhettek a pályázatra.
Lényeges kérdés, hogy kinek éri meg veszteséges vállalkozásokat megvenni, méghozzá közszolgáltatási kötelezettséggel súlyosbítva. – A Volán-társaságok 2006-ban 2,6 milliárd, 2007-ben 7,6 milliárdnyi veszteséget termeltek, erre az évre már 21 milliárdot terveznek – mondta el lapunk kérdésére Horváth László, a Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége alelnöke. A szakember szerint a veszteségek részben a növekvő üzemanyagköltségekből származnak, de a legfontosabb problémát a teljesítményarányos, normatív állami támogatás hiánya okozza. Csak becslések állnak rendelkezésre, hogy hány nyugdíjas veszi igénybe a járatokat, és a kedvezményes jegyek árkiegészítését sem kapták meg teljes körűen a társaságok.
– Jó lenne tudni, hogy vajon hogy biztosítja az állam a privatizált társaságokkal szemben a közszolgáltatási szerződésből adódó ellátási kényszert, hiszen a zsáktelepülések ellátása eleve veszteséges – tette fel a kérdést Horváth László. A szakszervezeti vezető jelezte, hogy a Volán-társaságoknál működő négy szakszervezet a napokban a miniszterhez fordul kérdéséivel, és ha ez nem vezet eredményre, komoly választ adnak a tulajdonosnak.
Berobban a kánikula, életbe lépett a másodfokú hőségriadó
