A költségvetés váratlan kiadása

Felboríthatja a konvergenciaprogramot az M6-os autópálya továbbépítése. Lapunk információi szerint ugyanis a Dunaújváros–Szekszárd közötti szakasz teljes, 119,6 milliárd forintos vállalási összege költségvetési kiadásnak minősülhet az eredetileg magánerő bevonásával, PPP-konstrukcióban tervezett projekt hibás megvalósítása miatt.

2008. 07. 12. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A zéró rendelkezésre állási díj mint megoldás jelentősen megnöveli azt a kockázatot, hogy a projekt az Eurostat irányelvei szerint meghatározott költségvetési mérlegen belüli kötelezettségnek minősüljön – áll abban a szakértői anyagban, amely lapunk birtokába jutott. A jelentés megjegyzi, hogy a megoldás így ellentétes a magyar állam azon célkitűzésével, hogy a projekt költségeit mérlegen kívüli kötelezettségként kezelje.
Az idézett mondatok az M6-os autópálya II. fázisának nevezett, Dunaújváros és Szekszárd közötti 65,1 kilométeres szakasza megépítésére kiírt tender egyik ajánlattevőjére vonatkoznak. Mint ismert, a gazdasági és közlekedési tárca június 2-án hirdetett eredményt a pályázaton. A munkát az M6 Tolna Konzorcium nyerte el, amelynek vezetője a Bilfinger Berger PI GmbH. Az autópálya-szakasz 2010. márciusi elkészültét több tényező nehezíti. Egyrészt a pályázaton vesztes Mota Engil Magyarország Zrt. megtámadta a pályázatot, és a jogi eljárás elhúzódása későbbi kezdést eredményezhet. Másrészt szakemberek műszaki okokból is rendkívül feszítettnek ítélik a kivitelezés befejezését. A határidő tartásához ugyanis két egymást követő télen az átlagosnál kedvezőbb, azaz enyhe és csapadékban szegény időjárásra lenne szükség.
*
Emellett a rövid határidők miatt a nagymérvű földmunkák, töltések nem száradnak ki, ami később a pálya repedezését okozhatja. Az M6-os autópálya Dunaújváros– Szekszárd közötti, összesen 65,1 kilométeres szakaszára kiírt tender eredményét június elején hirdette ki a gazdasági minisztérium, illetve utódja, a KHEM. A pályázat a sztrádarész köz- és a magánszféra partnersége keretében megvalósuló tervezésére, építésére, felújítására, üzemeltetésére, karbantartására és e tevékenységek finanszírozására vonatkozott. A szerződéskötés előreláthatólag július 16-án lesz.
A nyertes az M6 Tolna Konzorcium, vezetője a Bilfinger Berger PI GmbH, tagjai az Egis Projects SA, valamint az Allgemeine Baugesellschaft – A. Porr AG. A cégek közlése szerint a konzorcium 119,6 milliárd forintos (495 millió eurós) árajánlata volt a legkedvezőbb. A második legjobb ajánlat, a Bouygues és a Strabag cégeké 128,6 milliárd forintos (514 millió eurós) vállalási árat tartalmazott. A Mota Engil Magyarország Zrt. és Euroaszfalt Kft. alkotta konzorcium 154,5 milliárd forintos (618 millió eurós) ajánlatot tett.
A nyertes konzorcium végső ajánlata tartalmazza az építésen túl a 30 éves koncessziós időtartamon belül az üzemeltetés, fenntartás és felújítás költségeit is. A munkálatok a megrendelő reményei szerint még 2008 nyarán megkezdhetők. Az ideiglenes forgalomba helyezés szerződés szerinti határideje 2010 márciusa. A befejezés köztudottan a Pécs Európa kulturális fővárosa rendezvénysorozathoz kapcsolódik, hiszen ezek a programok 2010 áprilisában kezdődnek. Az autópálya átadásának késedelme jelentős anyagi és erkölcsi veszteséget okozna mind a pécsi rendezvénynek, mind az országnak. Egy szakértői anyag az esetleges három hónapos késedelem következtében az általános közlekedési költségek megtakarításának elmaradását 4,5 milliárd forintra becsüli. Ennél lényegesen magasabbak a nemzetgazdasági szintű károk, hiszen a pécsi rendezvényekre várt vendégek távolmaradása, a szálláshelyek kieső díjai, a szórakozóhelyeken várt bevételek elérik a 13–22 milliárdot.
A késedelem azonban könnyen bekövetkezhet. A lapunk birtokába került információk és dokumentumok szerint ugyanis a nyertes M6 Tolna Konzorcium végleges ajánlatában egy különös pénzügyi megoldás került be. Eszerint az autópálya tervezett átadási időpontját követően a koncessziót elnyert társaság működteti a létesítményt, de a rendelkezésre állási díj összege három hónapon át nulla forint. Ez a megoldás a magyar állam számára több szempontból hátrányos. Elsősorban: nincs eszköze arra, hogy ha a koncessziós társaság késne a kivitelezés befejezésével, akkor azt a rendelkezésre állási díj visszatartásával szankcionálhatná. Emellett fontos tudni, hogy a három hónapos díjfizetési moratórium nem jelenti azt, hogy a megrendelő ennyivel kevesebbet fizetne az autópályáért. Az első három hónap összegével ugyanis arányosan megemelik a további hónapok díját. Ez a megoldás ráadásul ellentétben áll a kiírónak azzal a szándékával, hogy módja legyen érdekeit érvényesíteni a koncessziós társasággal szemben, és ezzel indirekt módon nem fogadta el a kiírás egy fontos feltételét. Lapunk értesülései szerint a pályázaton vesztes Mota Engil Magyarország Zrt. megtámadta a pályázatot a Közbeszerzési Döntőbizottságnál, ami késleltetheti a kivitelezés megkezdésének időpontját.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.