A zéró rendelkezésre állási díj mint megoldás jelentősen megnöveli azt a kockázatot, hogy a projekt az Eurostat irányelvei szerint meghatározott költségvetési mérlegen belüli kötelezettségnek minősüljön – áll abban a szakértői anyagban, amely lapunk birtokába jutott. A jelentés megjegyzi, hogy a megoldás így ellentétes a magyar állam azon célkitűzésével, hogy a projekt költségeit mérlegen kívüli kötelezettségként kezelje.
Az idézett mondatok az M6-os autópálya II. fázisának nevezett, Dunaújváros és Szekszárd közötti 65,1 kilométeres szakasza megépítésére kiírt tender egyik ajánlattevőjére vonatkoznak. Mint ismert, a gazdasági és közlekedési tárca június 2-án hirdetett eredményt a pályázaton. A munkát az M6 Tolna Konzorcium nyerte el, amelynek vezetője a Bilfinger Berger PI GmbH. Az autópálya-szakasz 2010. márciusi elkészültét több tényező nehezíti. Egyrészt a pályázaton vesztes Mota Engil Magyarország Zrt. megtámadta a pályázatot, és a jogi eljárás elhúzódása későbbi kezdést eredményezhet. Másrészt szakemberek műszaki okokból is rendkívül feszítettnek ítélik a kivitelezés befejezését. A határidő tartásához ugyanis két egymást követő télen az átlagosnál kedvezőbb, azaz enyhe és csapadékban szegény időjárásra lenne szükség.
*
Emellett a rövid határidők miatt a nagymérvű földmunkák, töltések nem száradnak ki, ami később a pálya repedezését okozhatja. Az M6-os autópálya Dunaújváros– Szekszárd közötti, összesen 65,1 kilométeres szakaszára kiírt tender eredményét június elején hirdette ki a gazdasági minisztérium, illetve utódja, a KHEM. A pályázat a sztrádarész köz- és a magánszféra partnersége keretében megvalósuló tervezésére, építésére, felújítására, üzemeltetésére, karbantartására és e tevékenységek finanszírozására vonatkozott. A szerződéskötés előreláthatólag július 16-án lesz.
A nyertes az M6 Tolna Konzorcium, vezetője a Bilfinger Berger PI GmbH, tagjai az Egis Projects SA, valamint az Allgemeine Baugesellschaft – A. Porr AG. A cégek közlése szerint a konzorcium 119,6 milliárd forintos (495 millió eurós) árajánlata volt a legkedvezőbb. A második legjobb ajánlat, a Bouygues és a Strabag cégeké 128,6 milliárd forintos (514 millió eurós) vállalási árat tartalmazott. A Mota Engil Magyarország Zrt. és Euroaszfalt Kft. alkotta konzorcium 154,5 milliárd forintos (618 millió eurós) ajánlatot tett.
A nyertes konzorcium végső ajánlata tartalmazza az építésen túl a 30 éves koncessziós időtartamon belül az üzemeltetés, fenntartás és felújítás költségeit is. A munkálatok a megrendelő reményei szerint még 2008 nyarán megkezdhetők. Az ideiglenes forgalomba helyezés szerződés szerinti határideje 2010 márciusa. A befejezés köztudottan a Pécs Európa kulturális fővárosa rendezvénysorozathoz kapcsolódik, hiszen ezek a programok 2010 áprilisában kezdődnek. Az autópálya átadásának késedelme jelentős anyagi és erkölcsi veszteséget okozna mind a pécsi rendezvénynek, mind az országnak. Egy szakértői anyag az esetleges három hónapos késedelem következtében az általános közlekedési költségek megtakarításának elmaradását 4,5 milliárd forintra becsüli. Ennél lényegesen magasabbak a nemzetgazdasági szintű károk, hiszen a pécsi rendezvényekre várt vendégek távolmaradása, a szálláshelyek kieső díjai, a szórakozóhelyeken várt bevételek elérik a 13–22 milliárdot.
A késedelem azonban könnyen bekövetkezhet. A lapunk birtokába került információk és dokumentumok szerint ugyanis a nyertes M6 Tolna Konzorcium végleges ajánlatában egy különös pénzügyi megoldás került be. Eszerint az autópálya tervezett átadási időpontját követően a koncessziót elnyert társaság működteti a létesítményt, de a rendelkezésre állási díj összege három hónapon át nulla forint. Ez a megoldás a magyar állam számára több szempontból hátrányos. Elsősorban: nincs eszköze arra, hogy ha a koncessziós társaság késne a kivitelezés befejezésével, akkor azt a rendelkezésre állási díj visszatartásával szankcionálhatná. Emellett fontos tudni, hogy a három hónapos díjfizetési moratórium nem jelenti azt, hogy a megrendelő ennyivel kevesebbet fizetne az autópályáért. Az első három hónap összegével ugyanis arányosan megemelik a további hónapok díját. Ez a megoldás ráadásul ellentétben áll a kiírónak azzal a szándékával, hogy módja legyen érdekeit érvényesíteni a koncessziós társasággal szemben, és ezzel indirekt módon nem fogadta el a kiírás egy fontos feltételét. Lapunk értesülései szerint a pályázaton vesztes Mota Engil Magyarország Zrt. megtámadta a pályázatot a Közbeszerzési Döntőbizottságnál, ami késleltetheti a kivitelezés megkezdésének időpontját.
Az Orbán Balázst támadó Polyák Gábor David Pressman pénzosztója