Ha környezetvédelmi érvelésbe bújtatják is, valójában helyi érdeket képviselnek azok, akik bírálják az M0-s északi szakaszának beruházását – mondta Reményik Kálmán, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. elnök-vezérigazgatója tegnap. Ehelyett örülni kellene, hogy amikor több fővárosi hidat részben vagy teljesen lezárnak, lesz egy létesítmény, amelyik átveszi a szerepüket – fejtegette az elnök. Reményik vitatta egyes környezetvédő szervezetek érvelését, hogy az új híd többlet forgalmat generál az érintett területeken, valójában szerinte éppen hogy megosztja azt. Az M0-s északi Duna-hídjának várható szeptember végi átadása után ott napi 58 ezer autó halad majd át, ez a felét sem teszi ki az Árpád híd mai 130 ezres napi forgalmának. Az új híd megnyitásával az Árpád híd forgalma napi 100 ezerre esik vissza, azonban a Margit híd lezárása után arra számítanak a szakemberek, hogy az Árpád hídon visszaáll a korábbi forgalom, az új hídon pedig 62-64 ezerre nő a naponta áthaladó gépkocsik száma.
Reményik Kálmán reagált azon polgármesterek bírálataira is, akik jelezték, hogy akadályokat gördítenek az új híd, valamint az M0-s északi szektorának átadása elé. Ezzel kapcsolatban elmondta, hogy 2003-ban a NIF jogelődje, az NA Rt., a fővárosi, és az újpesti önkormányzat, továbbá a szakminisztérium szerződést kötöttek a híd és az autópálya kiegészítő beruházásairól. Ebben pedig nem szerepeltek a kerület vezetője, Derce Tamás által most követelt új csomópontok.
Reményik elismerte, hogy a Megyeri híd valóban azzal a feltétellel kapott környezetvédelmi engedélyt, hogy a település és Szentendre között felépül egy közúti híd. A község ezt a településtől északra, míg Szentendre délebbre kívánta megvalósítani. Amíg a települések nem tudnak megegyezni a híd helyszínéről, addig nem kezdhetik el a beruházás előkészítését. Az M0-s továbbépítéséről annyi hangzott el, hogy a 11-es és a 10-es főutak között 5,5 kilométer hosszú alagutat kell építeni az autópálya számára, ami jelentősen megdrágítja a beruházást. Ez a szakasz legközelebb 2014 őszére készülhet el.
A beszélgetésre meghívták Kemény Emilt, az Állami Számvevőszék (ÁSZ) főigazgató-helyettesét, aki megerősítette: vizsgálták, hogy a közpénzeket optimálisan használják-e fel az autópálya beruházások során. Kemény elismerte, hogy a NIF gúzsba kötve táncol, amikor a bonyolult és az állami beruházóval szemben az önkormányzatoknak, az ingatlantulajdonosoknak kedvező mai szabályozási, jogi környezetben kell eleget tennie a pénzügyi és politikai kívánalmaknak. Az ÁSZ jelentése kritikával illette többek közt a kőröshegyi völgyhíd és a dunaújvárosi autópályahíd megvalósítását. Előbbivel kapcsolatban Reményik Kálmán elmondta, hogy a NIF által kidolgozott olcsóbb vonalvezetésű terveket Kőröshegy jegyzője határozatával elutasította. A Pentele-híd pedig nem a semmiben áll, hangsúlyozta az elnök, mert ma is autópályát köt össze országos főúttal, és már előkészítették az M8-as pálya folytatását is.
A miniszterelnök kivégzésével hergelt Majka + videó
