A vasúti hivatal végzetes döntést hozott?

A Motim Zrt., azaz a Gyurcsány Ferenc miniszterelnök tulajdonában álló cég vasúti működési engedélyét is elutasította a Magyar Vasúti Hivatal az elmúlt évben. A hatóságot kormányhatározattal, tegnapi hatállyal megszüntették, elnökével egykori kinevezői jószerivel szóba sem álltak.

2008. 07. 11. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elutasította a Magyaróvári Timföld és Műkorund (Motim) Zrt. saját célú vasúti tevékenység végzésének engedélyezése iránti kérelmét a Magyar Vasúti Hivatal (MVH). Az Antal Dániel elnök által tavaly márciusban aláírt határozat indoklásában azt közölte, hogy a kérelemben megjelölt pályahálózat – vagyis a mosonmagyaróvári
8,8 kilométer hosszú iparvágány – a vasúti közlekedésről szóló törvény alapján az országos vasúti pályahálózat részének tekinthető, azon saját célú vasúti tevékenység nem végezhető. A döntés ellen – áll a határozatban – fellebbezésnek helye nincs.
Hasonlóképp kategorikus döntést hozott az MVH ügyében a kormány, amely 156/2008 (VI. 6.) rendeletével július 1-jével megszüntette a 2006. január 1-jén létrehozott Magyar Vasúti Hivatalt, és egyúttal felmentette Antal Dánielt, a hivatal hat évre kinevezett elnökét. A határozatot Gyurcsány Ferenc írta alá.
*
Csak találgathatunk, hogy milyen szerepet játszott a Motim Zrt. kérelmének elutasítása az önálló vasúthatóság megszüntetésében. (A hivatal szervezeti jogutódja július 1-jétől a műszaki, biztonsági kérdésekkel foglalkozó Nemzeti Közlekedési Hatóság.) Antal Dániel búcsúzó sajtótájékoztatóján mindenesetre furcsának nevezte a hatóság önállóságának váratlan és rendkívül gyors eltörlését. A kormányhatározat június 6-án született, a hivatal megszüntetésére, feladatainak, iratainak átadására, átvételére nem egészen egy hónap állt rendelkezésre. Ez alatt a szűk egy hónap alatt a szakminiszter, Szabó Pál nem talált módot, hogy személyesen közölje indokait a felmentett elnökkel. A kormányhatározatot jegyző miniszterelnöknek is csupán röpke, formális találkozóra volt módja. Bár Antal Dánielt felmentették, s hivatalát kiszervezték alóla, munkáltatója, a közlekedési miniszter még munkaviszonya megszüntetéséről sem intézkedett. A menesztett elnök jelezte, hogy felmentését jogellenesnek tartja, de fegyelmezett köztisztviselőként nem minősítette a kormány és a miniszter eljárását. Az EU már vizsgálja, megfelelő-e a Nemzeti Közlekedési Hatóság személyi állománya a rászabott vasúthatósági feladatra.
Köztudott, hogy az MVH számos esetben konfliktusba került a vasúti piac nagy súlyú szereplőivel, elsősorban a MÁV Zrt.-vel. Emlékezetes, hogy kis híján meghiúsult a MÁV-Start tavaly július 1-jei indulása, mert a MÁV-ból kivált cég vezetői nem tudták produkálni a törvényben megszabott feltételeket. Azzal is komoly felzúdulást váltott ki a hatóság, hogy 100 millió forint piacfelügyeleti bírságot szabott ki a MÁV Zrt.-re amiatt, mert a pályavasúti tevékenységet működési engedély hiányában végzi. A közelmúltban Antal Dániel a Gazdasági Versenyhivatal elnökével közösen fordult a miniszterelnökhöz a MÁV Cargo Zrt. privatizációja körüli aggályai miatt. Ellentmondásosnak találta az Állami Számvevőszék is a magyar tehervasúti cég privatizációját, erről az ÁSZ-nak a MÁV-ról készült, de mindeddig még nyilvánosságra nem hozott, ám lapunkban s most már a Népszabadságban is idézett jelentése is nyomatékot ad. A kiszivárgó információk szerint elképzelhető, hogy a magyar állam rossz üzletet kötött a MÁV Cargo eladásával, sőt az ügylet akár el is bukhat az uniós versenyhivatal előtt.

Elbocsátások a járműjavítóknál. A MÁV északi és szolnoki járműjavító társaságai beolvadtak a MÁV-Gépészet Zrt.-be – jelentette be Zaránd György, a MÁV-Gépészet vezérigazgatója. Az intézkedéssel a teljes vasúti járműfenntartási tevékenység egy irányítás alá került. A beolvadás egyúttal előkészíti a járműjavítási kapacitások jelentős csökkentését. Ennek keretében 2011-ben a fővárosi járműjavító megszűnik, és Szolnokon folytatják a tevékenységet. A karcsúsítási törekvés következtében eddig 200, és még ebben az évben újabb 200 munkavállalótól válnak meg. Zaránd György szerint a kapacitások jelentős karcsúsítására a mozdonyok új generációinak megjelenésével nyílik lehetőség, ezért a jövőben csökkentik a javítóbázisok és a telephelyek számát is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.