Dús fodrok csomagolóanyagból

Remek ötletek, játékosság és lenyűgöző tervek – ezek jellemzik a Moholy Nagy Művészeti Egyetem másod-, harmad- és negyedéves textileseinek reneszánsz ihlette munkáit, amelyeket a Hegyvidék Galériában tekinthetnek meg az érdeklődők július 19-ig.

Sashegyi Zsófia
2008. 07. 12. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tizedik alkalommal rendezett kiállítást hallgatóinak alkotásaiból a XII. kerület egyetlen egyeteme idén a Hegyvidék Galériában. A Budapest Kortárstánc Főiskola diákjaival közösen létrehozott performansz felvételei mellett közelről is szemügyre vehetjük a Moholy Nagy Művészeti Egyetem (MOME) textileseinek kreációit. A hallgatók reneszánsz évhez kapcsolódó munkái közt a jelmezszerű öltözékektől az abszolút hordhatóig mindenfélét találunk, nem is beszélve a kiegészítőkről, amelyeket a bőr szakosok sorakoztattak fel, nem kevés találékonysággal. Megcsodálhatunk itt pikkelyes bőr nadrágtartót, övet, finoman kidolgozott retikült, sőt, a reneszánsz jegyeket újraértelmező öltözékekhez nélkülözhetetlen, magasított cipőt is. Az imént felsoroltak Pasztircsák Larissza kifogástalan kivitelű művei, de ha már a kiegészítőknél tartunk, meg kell említsük Ducsai Judit szőrme ékeit is; fejre, karra, nyakra egyaránt extravagáns viselet lehetett volna valamennyi, néhány száz évvel ezelőtt. Gáspár Viktória és Vesztl Fanni három ruhakölteménye viszont garantáltan ma is hordható, és ennek ellenére félreérthetetlenül táplálkozik a reneszánsz viselet hangulatából. Finom színösszeállításai, változatos textiljei, a nagyvonalú anyaghasználat nemes egyszerűséget eredményez a fiatal tervezők munkájában.
A fodrozódások, ráncba gyűjtött, buggyos megoldások szinte mindenhol visszaköszönnek, egyik tervező sem fukarkodott az anyaggal, sem Cséfalvy Fanni, akinek barack-bézs ruhája legyezőszerűen hajtogatott anyagaival leginkább egy gazdagon terített asztal nagyvonalú szalvétadíszítésére emlékeztet, de a Monostori Pál–Várfalvy Gabriella páros fekete kompozícióin is bő textiltömeget oszt meg és kényszerít rendszerbe a négyzetes, sakktáblaszerű minta.
Vannak persze, akiknek okuk sem volt arra, hogy takarékoskodjanak az anyaggal. A nagy terem másik sarkában sorakozó bábukon a mostanában tért hódító recyclinggel tisztelegnek a reneszánsz előtt a MOME hallgatói. Kipukkasztható csomagolóanyagból dús fodrok gördülnek alá királyhoz méltó köntösökön, s cseresznyeimitációval tömött műanyag ruha idézi a kor tarka bőségét, nem szólva a földrajzi felfedezők térképből készült öltözékéről.
A reneszánsz motívumokra építve gazdag asszociációs sorozat öltött testet az iparművész-hallgatók keze alatt. Nemcsak a ruhákon, de a bőr kiegészítőkön, a falakon sorakozó mintavariációkon is tükröződik ez a finoman megkötött fantázia, amely itt-ott tökéletes egyensúlyt talált a sok száz évvel ezelőtti s a mostani divat, az egykori motívumok és a mai kor alternatív anyagainak használata között, s amely által a MOME hallgatói részben valóban új értelmezést tudtak adni a reneszánsz viseletnek.
(MOME textileseinek munkái, Budapest, Hegyvidék Galéria, július 19-ig.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.