Énekes madár

Csontos János
2008. 07. 12. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tudták önök, hogy Nagykovácsiban nemzeti színház működik? Ezt a társulatot nem Alföldi Róbert igazgatja, úgyhogy nem is orosz darabbal debütál, hanem közönséges magyarral. Sőt mindjárt székellyel: Tamási Áron Énekes madarával. Tessék mondani: nemzeti színház az ilyen a fejlett globalizmus építésének jelenlegi, hurráoptimista szakaszában?
Ha nem látom, nem hiszem el. A Nagykovácsi Nemzeti Színházat a templomkertből rekesztették el, elhúzható függönnyel, a játékhoz alkalmi színpadot ácsolva. A nézőteret fehér flairszékek alkotják, a több száz éves terebélyes faóriás fölött meg a darabválasztáshoz illően ragyognak Isten vigasztaló csillagai. Az első felvonásban még a madarak is csivitelnek; aztán már erősen rásegít a hangtechnika. A nagykovácsi művészeti napokon már harmadjára adják elő a hálás művet Juhász Róza találékony, remek rendezésében, minden jelenetet alaposan kidolgozva, humornak és tragikumnak is megadva a módját. Nem csoda, hogy a varázslatos este tizenegy óráig tart, közben a hegyek közé ékelt faluban alaposan lehűl a levegő, s a szünetekben nagy forgalma támad a stílszerű büfének. A módos és igényes polgárság profán társadalmi életet él a szakrális épület tövében, s lelkesen díjaz minden jól sikerült poént, amivel a furmányos szerző meg a lelkes alkalmi szereplőgárda megajándékozza.
Mert parádés alakításokban igazán nincs hiány: Kubik Anna periodikusan kitörő vulkánként ábrázolja a tizenöt éves meddő udvarlásba lassan besavanyodott vénlányt, a harmincöt éves öreglegény szerepében valósággal lubickoló Oberfrank Pál meg olyan módszeresen készíti ki menyasszonya idegeit, mintha évek óta marakodó házasok volnának. Gábos Katalin és Gados Béla ennek a gyilkos tündérjátéknak hasonló tenyeres-talpas ellentétpárját adják, mint a Csongor és Tünde Ilmája és Balgája. Lajos András alakításában Kömény Móka (polgári nevén Mózes) kedélyes székely legény, kicsit olyan anyámasszony katonája. Igaz, a darabbéli anyja, Császár Angela mellett nem is igen lehetne másmilyen: ő a hangjával és súlyos csendjeivel egyedül is képes betölteni a nyáresti színpadot. Nagy felfedezés a székely naiva szerepkörében Bánfi Kata: neki még azt is elhiszi az ember, hogy az igaz szerelem képes eltolni a falat is.
Egyébként meg elgondolkodik az ember a természetközeli agglomerációs éjszakában: miféle szörnyű szerzet az ember?
A felszínen derülünk a vérbő helyzetkomikumon meg az ellenállhatatlan verbális tobzódáson, miközben Tamási a humán természet kannibál voltát vizsgálgatja. Ez a természet taszítja a felkínált idillt, a racionális megoldásokat: ha öregecske és csúnyácska is, a legszebbet, a legzamatosabbat, a legzsengébbet kívánja. S ha nem kapja meg, akár ölni is képes érte. Átokkal, puskával, vagy akár kútba lökve a vetélytársat.
Tamási Áron színpadi világa hetvenöt év után is zavarba ejtő: ha létezne tündéri tragikomédia, az Énekes madár műfaji meghatározása valami efféle lehetne. Juhász Ferenc is szemlátomást kereste a szavakat, amikor azt írta: „Tamási színháza tündökletes, játékos, szivárványos, boszorkányos és ördöngös, vaskos és sokszor tromfos villanata az időnek, az igazságkereső létnek és az igazságot rejtőztető halálnak.” Tegyük hozzá: ez a székely világ minden nehézség nélkül kiemelhető az időből: mintha 1933 óta ugyanannak a mozgalmas nyári estének az eseményeit élnénk. Így gondolhatták ezt a nagykovácsi szabadtéri színjátszók is, különösen a Juhász–Oberfrank művész házaspár, akik évek óta a legjobb értelemben vett lokálpatriotizmust párosítják a magyar drámakultúra ápolásával. Jövőre, velük, ugyanott.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.