Jönnek a beszállítók is?

Már megvásárolta a telkeket az úgynevezett első körös beszállítói számára a Mercedes, amely a magyarországi gyártás megkezdését követő években biztosan nem kísérletezik magyar tulajdonú beszállítókkal. A régióban várt 10-15 ezer fős beszállítói munkahely csak akkor valósulhat meg, véli a lapunknak nyilatkozó klasztertanácsadó, ha a magyar kis- és közepes vállalkozások vezetőinek szemlélete gyökeresen megváltozik.

2008. 07. 14. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kicsi az esélye annak, hogy a kecskeméti Mercedes-üzem 2012-es beindulása után az első öt évben számottevő legyen a magyar kis- vagy középvállalatok által gyártott, beszerelt alkatrészek aránya – véli Körmendi Péter, az Autóipari Tanácsadó Klaszter munkatársa. A klasztermenedzser emlékeztetett rá, hogy a Győrben 1993 óta működő Audi gyártmányaiban a magyar termékek aránya nem éri el az 5 százalékot. A Magyar Befektetési és Kereskedelemfejlesztési Zrt. (ITD Hungary) előrejelzése szerint a második és harmadik körös beszállítók is a gyár nagyjából száz kilométeres körén belülről kerülnek ki, tehát jobbára magyarországi cégek lesznek. Az ITD Hungary közölte, hogy a Mercedes gyáregysége helyszínének kijelölt több mint négyszáz hektáros terület Kecskemét külterületén, a régi E75-ös út mentén, Kiskunfélegyháza irányában található. Ezen a területen kapnak helyet a Mercedes úgynevezett első körös, azaz hosszú távon együttműködő alkatrészgyártói, mint amilyen a német Bosch. A Bosch-csoport hatvani autóelektronikai gyára jelenleg műszerfalat, nyomatékelosztó egységet, fedélzeti vezérlőegységet, motorvezérlőt és ESP-szenzort szállít a Mercedes-Benznek. A Michelin Hungária Abroncsgyártó Kft. nyíregyházi gyára pedig a Mercedes-Benz Cars kérésére – tesztelési céllal – leszállított egy szériát az újabban itt készülő nagy teljesítményű személyautó-abroncsaiból. A Magyar Járműalkatrészgyártók Országos Szövetsége szerint több mint 40 tagja látja el a Mercedest különféle alkatrészekkel, a fékcsövektől az ülésekig.
Csakhogy különbséget kell tenni a multinacionális autóipari beszállítók magyarországi leányvállalatai, telephelyei, valamint a magyar tulajdonú kis- és középvállalatok között. Utóbbiaknak számos nehézséggel kell szembenézniük, ha be kívánnak kerülni az autógyárak beszállítói közé – mondta Körmendi Péter. A gyártók ugyanis rendkívüli követelményeket támasztanak az alkatrészek szállítóival szemben. Nemcsak a gyártási minőség vagy az ár fontos, de a szállítás mennyiségének időbeli változása, illetve a szállítás időpontja is. A korszerű gyártók raktárkészlet nélkül, „just in time” rendszerben dolgoznak, az alkatrészellátás folyamatosságát pedig rendkívül magas összegű biztosítékokkal kényszerítik ki. A magyar cégek túlnyomó része egyszerűen nem elég nagy ahhoz, hogy a Mercedes, az Audi vagy azok első körös beszállítójának beszállítója legyen.
Erre a problémára dolgozták ki a klaszter működési formát, vagyis amikor kis tőkeerejű, kis méretű cégek önszerveződő együttműködés keretében közösen lépnek fel a piacon, és ezzel nagyobb szereplőkkel sikeresen versenyezhetnek. Sajnos a klaszternek Magyarországon rövid a múltja, gyengék a gyökerei, és a magyar kkv-k számára nem vonzó a konkurens, vagyis azonos piacon működő szereplők összefogása. A magyar beszállítóknak így nincs sok esélyük arra, hogy az előttünk álló öt évben bekerüljenek a Mercedes beszállítói közé – fejtegette az Autóipari Tanácsadó Klaszter vezetője –, kivéve azt az esetet, ha valamilyen okból jelentősen megváltozna a cégvezetők, tulajdonosok szemléletmódja ezen a területen.
A fentieket támasztja alá, hogy a Veszprém Megyei Kereskedelmi és Iparkamara közelmúltban készült felmérése szerint a magyar kkv-k esélyei folyamatosan romlanak. A szükséges fejlesztések zömét pénz híján nem tudják megvalósítani, ezért egyre drágábban termelnek. Aligha véletlen az a trend, hogy a beszállítók beszállítóiként is egyre inkább kiszorulnak a piacról.
Az egyik nagy beszállítói társaság beszerzője szerint a magyar cégek legfeljebb az egyszerűbb technológiával előállítható, nagyobb méretű alkatrészek, például fröccsöntött műanyag elemek beszerzésénél jönnek szóba, a bonyolultabb – például elektronikai – termékeket továbbra is külföldi székhelyű beszállítóiktól szerzik be.
Nem csoda, ha a magyarok többsége elutasítja a külföldi tőkéből megvalósuló nagyberuházásokat. A Szonda Ipsos szerint a megkérdezetteknek csupán 37 százaléka pártolja nagytőkét és a multikat, 55 százalékuk úgy véli, már most is sok a multinacionális vállalat Magyarországon.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.