Milliárdok a nagy semmire

2008. 07. 11. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Gyurcsány nem adta fel a mérkőzést, sőt számára csak az első menet ért véget, miközben már gőzerővel készült a következőre. Mert míg a hazai és a nemzetközi sajtó a leállítás szenzációs hírét ízlelgette, fel sem tűnt, hogy a kormány újabb feladattal látta el Görözdi Györgyöt


Sokan elkövetik azt a hibát, hogy alábecsülik a jelenlegi kormányfő képességeit. No nem a kormányzati teljesítményre gondolunk, mert az minden kritikát alulmúl, hanem arra a képességre, hogy balul sikerült ügyekből jól jöjjön ki. Ki hitte volna, hogy a megfeneklett luxuscirkáló, a kormányzati negyed beruházása arra kínál majd alkalmat a miniszterelnöknek, hogy hűséges munkatársai segítségével kiszipkázza belőle azt a pénzt – vagy annak legalább egy részét –, amit a projekt sikeres megvalósulása esetén remélhetett volna?
Amikor januárban a kormányszóvivő bejelentette, hogy a kabinet hivatalosan is lemondott a nagy mű megvalósításáról, sokan azt hitték, elérkezett az igazság pillanata. E sorok írója is úgy vélte, a jelképértékű, arculatformáló ügyben elszenvedett vereséget újabbak követik majd, például az egészségügy, az oktatás, a nyugdíj kérdésében. Elérkezik majd ezekben a témákban is az igazság pillanata, s akkor majd a negyed után bukik maga a kormány is. Azt, hogy ezzel a vélekedéssel nem álltunk egyedül, mutatja a Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) februári cikke, amely megállapította: a tervezett új kormányzati negyedhez hasonlóan az Új Magyarország elnevezésű terv is meghiúsulhat.
Azóta sok víz lefolyt a Dunán, és a Gyurcsány Ferenc nevű szabadulóművész kibújt a rettenthetetlen reformer jelmezéből, és mostanában a bársonyos semmittevés híveként azonosítja magát. Mindez persze a nézőtérnek, a fizető és nem fizető nézőknek, a karzatnak szóló produkció. A színfalak mögött zavartalanul folyik a biznisz szervezése. Ha nem lehet pénzt csinálni a kormányzati negyed megvalósításából, csinálnak ők a projekt felszámolása során.
Kevés szó esik mostanában arról, hogy a kormányzati negyed alapgondolata is elhibázott volt – persze csak akkor, ha feltételezzük, hogy kiötlőit a közjó szolgálata vezette. Csaba László közgazdász, akadémikus még a beruházás beindításakor egy olyan Lada tulajdonosához hasonlította a kormányzatot, aki felismerte, hogy egy vadonatúj dízel Mercedes nemcsak kényelmesebb, de kevesebbet is fogyaszt az öreg csotrogánynál. Csakhogy a spórolás ára akkora összeg, amire a józan ladás gondolni sem mer. A mi derék kormányunk azonban nem volt ilyen bátortalan: kitalálta, hogy a projektet megfinanszíroztatja a beruházóval, a választásokra elkészítteti a csodapalotát, ünnepelteti magát, a terheket pedig fizetik a következő kormányok és adófizetői nemzedékek.
Az is lehet persze, hogy igaza van annak az építésznek, aki egy blogbejegyzésben úgy vélekedett: csupán fügefalevél volt a zöldgondolat, amellyel egyesek álcázni kívánták az ingatlanbizniszt. A szakember arra utalt, hogy a tervekben szereplő, növényekkel borított homlokzat, a földhő hasznosítása csak elterelő hadművelet volt, és nem a közjó szolgálata vezérelte a kormányt, amikor közös irodakomplexumba kívánta telepíteni a kormányhivatalokat. A közpénzek magánzsebekbe juttatására ugyanis közismerten két alkalom kínálkozik: ha az állam – vagyis annak döntéshozója – megrendel, illetve ha értékesít valamit. A kormánynegyedprojekt nagy találmánya az volt, hogy egyesítette a két módszert. Ha mindehhez hozzáadjuk azt a kommunikációs nyereséget, amit az elkészült presztízsberuházás jelent, s amelyet a modernizáló, a környezet épségéért aggódó, ráadásul az adófizetők pénzével takarékosan sáfárkodó kormány imázsának alátámasztására lehetett volna felhasználni, megértjük ennek a nagy ívű tervnek a valódi mozgatórugóit.
A projekt levezénylésére a kormányfő Görözdi Györgyöt szemelte ki, aki régi üzlettársa és hűséges embere. Görözdi azzal tette ismertté magát, hogy felügyeletével készült a 2006-os úszó Eb-re a margitszigeti uszoda bővítése. Emlékezetes, hogy a beruházás az utolsó utáni pillanatban készült el: már melegítettek a versenyzők, amikor még munkások serénykedtek a medencék körül.
A Görözdi vezette kormánynegyedprojekt azonban nem jutott el a végső kivitelezés fázisába. A kiszemelt beruházók – először a spanyol Sedesa, majd a TriGránit, végül a Wallis – egymás után dobták be a törülközőt, ahogy kiderültek a turpisságok. Az, hogy nem tisztázottak a terület tulajdonviszonyai, hogy terrorveszélyt jelenthet a pályaudvar közelsége, s hogy több tíz milliárdos közlekedési beruházást igényel a negyed felépítése.
A kormány januárban bejelentette, hogy ha nem is állítja le, de megállítja a beruházást. Kevesen értették pontosan, hogy mit is jelent ez a mondat. E sorok írója is csak ironizált a magyarázkodás nyelvi esetlenségén, de nem gondolt arra, hogy Gyurcsány nem adta fel a mérkőzést, sőt számára csak az első menet ért véget, miközben már gőzerővel készült a következőre.
Mert míg a hazai és a nemzetközi sajtó a leállítás szenzációs hírét ízlelgette, fel sem tűnt, hogy a kormány újabb feladattal látta el Görözdi Györgyöt. Megbízta, hogy vezetésével a projektiroda számoljon el a beruházásra fordított pénzzel, valamint hogy dolgozza ki a terület későbbi hasznosításának koncepcióját. De vajon ki bízna ilyen feladatot egy olyan emberre, aki többszörösen bizonyította, hogy nem képes zökkenőmentesen lebonyolítani bonyolult beruházásokat? A kormányfő azonban éppen őt jelölte ki a kényes feladat megoldására. Csak nem azért, hogy eltüntesse az áruló nyomokat, elvarrja az elvarratlan szálakat? Vagy inkább azért, hogy most aztán a megfelelő helyekre juttassa a kormányzati forrásokat?
Az idei költségvetés a Pénzügyminisztérium fejezetéből átcsoportosította a kormányzati negyedre szánt pénz egy részét „az állami vagyonnal kapcsolatos bevételek és kiadások” fejezetbe. A kormányzati negyed előkészítésére 8,227 milliárd forint szerepelt az idei költségvetésben támogatásként, a Pénzügyminisztérium fejezetben. Ebből februárban személyi és dologi költségként 1,2 milliárdot, a 4,65 milliárdos beruházási költségből pedig 2,57 milliárdot csoportosítottak át. Vagyis közel 3,8 milliárdot bízott a kormány az elbukott presztízsberuházás irányítójára. Érthető, ha a legnagyobb ellenzéki párt heves tiltakozásba kezdett, és felszólította a beruházásban részt vevőket, hogy őrizzék meg a szerződések és számlák másolatait. A Fidesz szerint a mintegy 10 milliárd forintot nehezen ellenőrizhető jogcímeken fizették ki: pályázatok lebonyolítására, a szakértői és ügyvédi díjakra, ingatlan-értékbecslésre, fordításra, szerzői jogdíjak kifizetésére. Az ellenzéki párt követelte az elszámolás részletes nyilvánosságra hozatalát és a vétkesek menesztését.
De akadhatnak, akik az ellenzéki párt tiltakozását nem tartják elég hatásosnak. Ha valóban közpénzek folytak, folynak el indokolatlanul a hamvába holt beruházás kapcsán, ürügyén, akkor miért kell megvárni a beavatkozással a kormányváltást? Miért nem lehet már most hatékony jogi eszközökkel – akár az igazságszolgáltatás segítségével – kideríteni, nem történt-e hűtlen kezelés a Kormányzati Negyed Projekt Kft. háza táján? Az idő ugyanis sürget, épp most távozik ügyvezetői tisztjéről Görözdi György, a miniszterelnök személyes megbízottja. Bizonyára nem azért, mert egyszer csak felismerték alkalmatlanságát. Félő, inkább azért, mert bevégezte küldetését.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.