Üzlet az elővárosi közlekedés

A kormány azt tervezi, hogy az állami szolgáltatók vasúti és közúti elővárosi viszonylataiból egy nagyvállalkozást szervez, amelyet baráti befektetőknek értékesít. Az állami tulajdonú szolgáltatók kimazsolázását a hírek szerint még ebben az évben lebonyolítaná a közlekedési tárca.

2008. 07. 19. 19:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyedül az elővárosi viszonylatban lehet üzleti szempontból is fenntartható módon üzemeltetni az utasszámlálási adatok szerint a közösségi közlekedést. A vasút regionális hálózatán egy-egy szerelvényen csak néhány tucatnyian utaznak, a távolsági vonatokon is zuhant az utasszám, ezzel szemben az elővárosi viszonylatban stabilan nőtt a forgalom. Ráadásul az üzemanyag árának drasztikus emelkedése a gépkocsival közlekedő, agglomerációban élő munkavállalók közlekedési stratégiájának átgondolására készteti világszerte az embereket. Mindebből következik, hogy belátható időn belül a nagyvárosok és körzetük közösségi közlekedése vonzó lehet a magánbefektetők számára is. Lapunk értesülése szerint az immár teljesen szocialista befolyás alá került közlekedési kormányzat a nagy közlekedési vállalatok kínálatából kiemelné az elővárosi viszonylatokat, hogy ezeket egy közös portfólióba rendezve kínálja fel a befektetőknek.
*
A MÁV Zrt. személyszállítási leánycége, a MÁV-Start három működési területe – a távolsági, a helyközi, vagy ahogy manapság nevezik, regionális, illetve az elővárosi közlekedés – közül az utóbbit leválasztanák a cégről. Ismert, hogy a fővárosi agglomerációban közlekednek az új és korszerű Desiro, valamint a Flirt motorvonatok. Az elővárosi forgalom további előnye, hogy itt vezették be a peronkapukat és a hatékonyabb jegyellenőrzést. Mindezek, valamint a kiszámíthatóan növekvő fizetőképes kereslet vonzóvá teszik ezt az ágazatot a befektetők számára. Ezzel szemben a távolsági és regionális közlekedésben csak ráfizetést várhat a tulajdonos, ezért valószínű, hogy a piaci liberalizáció után ezektől is megszabadul az állam. A távolsági vasutak üzemeltetése iránt az osztrák ÖBB és a német DB érdeklődik. A regionális viszonylatok, azaz a kistelepülések vasúti közlekedéséért nem tülekednek a jelentkezők, ám az állam ebből is kiszállna, s az önkormányzatokra, kistérségi összefogásra hárítaná a működtetés terheit.
Az elővárosi bizniszbe a Budapesti Közlekedési Vállalat érintett eszközeit is bevonnák – jelezte informátorunk. A BKV agglomerációs járatait, azaz a főváros határait átlépő, a környező településeket érintő autóbusz- és kötött pályás – vagyis HÉV – járatait is a részévé tennék a nagy elővárosi közlekedési konglomerátumnak. Ez azt is jelenti, hogy a BKV-t feldarabolják, és jelentős súlyú területeket metszenének le belőle.
Az elővárosi közlekedési szervezet részévé tennék a Volán-társaságok főváros környéki vállalatait is – tudtuk meg. A jelenleg alulfinanszírozott, telephelyeit, járműveit, sőt helyenként már gumiabroncsait is visszabérlő, nehéz pénzügyi helyzetben lévő vállalkozásokat régóta fenyegeti a privatizáció. A közlekedési tárca szakállamtitkára, Csepi Lajos szerint nem áll szándékában a tulajdonosnak egyetlen szakmai befektetőnek értékesíteni a vállalatokat (lásd keretes írásunk), ennek azonban nem mond ellent a részleges privatizáció, a főváros környékén működő Volán-társaságok értékesítése. A fenti módon összeállított, a főváros teljes elővárosi közlekedését lefedő szervezetet szakmai befektetőnek kívánják értékesíteni – tudtuk meg. Az előkészítés zajlik, a kormány tervei szerint még ebben az évben vagy a jövő év elején sor kerülhet a privatizációra. Informátorunk szerint a vásárló a szocialista párt érdekköréből való befektető lehet.
n
Széles nyomtávon. Interkontinentális, világrészek közötti vasúti átrakócentrumot, valamint logisztikai, szállítmányozási központot hoznak létre Tornyospálcán. Lukácsi Attila László polgármester az MTI-nek elmondta, hogy a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei település határában található egy vasúti átrakóhely, amelyen az európai normál, valamint az ázsiai széles nyomtávú vasúti sínek találkoznak. A MÁV-létesítmény szomszédságában pedig egy 30 hektáros ipari park terül el. Az önkormányzat a két létesítményhez épít új utat, lehetővé téve, hogy azok interkontinentális szállítási feladatokat láthassanak el a jövőben – hangsúlyozta az önkormányzati tisztségviselő.
Az 1600 méter hosszú új út 11,5 tonnás tengelyterhelhetőséggel, százszázalékos arányú európai uniós és nemzeti támogatással épülhet meg, 163 millió forintos költségből. A tornyospálcai önkormányzat saját forrásként a nyomvonalhoz kisajátítással biztosít területet, mintegy 5 millió forint értékben. A közbeszerzési eljárás lebonyolítása után az út megépítését, amennyiben az időjárás megengedi, még az idén szeretnék elkezdeni, s az év végéig be is fejeznék. (MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.